Google Drive voor video sharing - self hosted alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rickvdvulkaan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:46
Een beetje context, mijn vraag staat onderin :) :

Ik werk in de video-content branche, en upload elke dag wel een aantal video's naar mijn google drive account om video's te delen met klanten. Nu mag dat opzich geld kosten, maar het begint de spuigaten uit te lopen, Maar de flexibiliteit van "even zoeken en versturen" met wat oudere projecten is best fijn en wil ik eigenlijk niet kwijt. Dus helemaal opschonen en een kleiner abbonement is niet echt de ideale oplossing. Er zitten natuurlijk ook wel meer voordelen aan de google drive zoals de redundancy, onderhoud waar je je niet bezig mee hoeft te houden, etc.

ik zit al een tijdje een beetje om me heen te kijken, en ben het self-hosten redelijk ingedoken. Er zijn zat alternatieven, en waarschijnlijk topics die hier heel generiek gezien antwoord op kunnen geven, zoals nextcloud, of filebrowser, maar voor het delen van video's is het toch vaak net niet handig. dit heeft te maken met het streaming gedeelte, video's op de google drive worden getranscodeerd, al dan niet in realtime (?). het wordt in ieder geval geschikt gemaakt om met een mobiele verbinding "even" te bekijken zonder dat je databundel aan gort gaat.

Maar toch zou ik het allemaal in eigen beheer willen hebben, misschien zelfs verder uitbouwen en ai-analyses erop loslaten, misschien brengt dat wel hele interessante mogelijkheden. Grappig hoe je dan gaat denken in complete workflow-aanpassingen. Ik werk al met een server, Idealiter zou ik alles willen delen vanaf die server, en dat de klant ook "adaptive streaming" ervaart, zonder gedoe als inloggen (das echt een no-go). Ik snap dat dit beveiliging risico's met zich mee brengt.

Eigenlijk is mijn vraag heel simpel. Bestaan er self-hosted filemanagers die een beetje toegespitst zijn op video, (zo nu en dan wil ik ook wel is wat pdfjes, foto's, andere bestandjes versturen) wat het transcoderen/streamen regelt, en waarmee de klant niet hoeft in te loggen en niet eerst een giga bestand hoeft te downloaden?

[ Voor 3% gewijzigd door rickvdvulkaan op 07-08-2026 09:59 ]

Alle reacties

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:21

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik zou eens kijken naar "plex"-achtige software. Dat is zeg maar self-hosted Netflix, helemaal gericht op het streamen en transcoden van video. Ik gebruik het zelf niet dus ik durf niet te zeggen welk pakket het beste is voor jouw doel en hoe het zit met permissies, accounts, bestandsformaten, etc. maar video streamen kunnen ze allemaal goed.

Opportunistisch zoeken levert dit op: https://www.howtogeek.com/876197/best-plex-alternatives/

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• rickvdvulkaan
Thanks, ja ik ben op de hoogte van plex/jellyfin. Dit ziet er mooi uit, en kan aan de zijkant misschien meedraaien, maar hiermee kan je niks anders dan een video versturen. een documentje, mapje met foto's, zip files met meerdere videos, etc, is geloof ik niet mogelijk. daarnaast moest je geloof ik ook verplicht inloggen. Als dat allemaal wel zou kunnen was ik verkocht.

[ Voor 27% gewijzigd door rickvdvulkaan op 07-08-2026 10:29 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eens naar Piwigo is in de basis voor foto's bedoelt maar met plugin's werken ook video's kan je zelf hosted doen op een simpele server. Gebruik het zelf voor verschillende site's eventueel is ook linken naar Youtube mogelijk kortom redelijk hybride in dat opzicht. Je hebt wel voldoende bandbreedte nodig maar als je glasvezel hebt is dat al gauw voldoende.

Sorry delen zonder inlog betekend dat alles publiekelijk toegankelijk is kan een keus zijn. Met Google deel je vaak een randomized link als beveiliging ik weet niet of dat het nu is.

Als platform voor je server zou ik naar Truenas kijken. Daarbovenop kan je dan met Apps (docker instances) heel veel makkelijk installeren.

[ Voor 30% gewijzigd door Frogmen op 07-08-2026 10:36 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• rickvdvulkaan
Piwigo ziet er best interessant uit, zal ik even gaan bekijken. Momenteel zit ik te experimenteren met een pc waar zimaOS op draait.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Truenas is als fileserver denk ik robuuster en meer mogelijkheden voor opslag en backup out of the box.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1