Toon posts:

Wat kan ik erin stoppen???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heuy mensen, hier een vraag van een newbie :)
Ik wil mijn werkgeheugen uitbreiden van 64MB naar minimaal 256MB. Een vriend raadde me aan om SANDRA te downloaden. Dit heb ik gedaan en ik kwam tot de schokkende ontdekking. Mijn moederbord schijnt niet meer als 256MB aan te kunnen (???). Hierbij heb ik even wat informatie opgezocht:
Chipset
Gebaseerd op de Intel® 82440ZX 100 PCIset, die bestaat uit:

82443ZX PCI/AGP controller (PAC), voor bus-besturing, adres- en datapaden voor verbinding tussen host-bus, PCI-bus, Accelerated Graphics Port (AGP) en werkgeheugen.
82371EB PCI/ISA IDE Xcelerator (PIIX4E) apparaat, voor multifunctionele verbinding tussen PCI en ISA, USB-controller, geïntegreerde tweekanalige IDE interface, enhanced DMA-controller, interrupt controller gebaseerd op 82C59, power management logica en real-time clock.

Ondersteunt bussnelheden van 66 MHz en 100 MHz.
324-pins BGA package
ISA Bus compatibel.
Plug & Play compatibele PCI IDE.

PCI bus control (tot 4 masters, plus de host & bridge).
2 onafhankelijke bus mastering PCI IDE interfaces.
Ondersteuning voor PIO Mode3, PIO Mode 4, ATA-33 (Ultra DMA-33) en ATAPI-apparaten.
Local bus IDE, USB.

Memory/Cache control.

Super I/O Interface.
Systeemgeheugen
Ondersteunt 3,3 V SDRAM DIMM.
Ondersteunt 2 geheugenbanken met 2 168-polige ongebufferde DIMMs.
Ondersteunt tot 256 MB systeemgeheugen (zowel de DIMM-specificaties voor PC100 als PC66 kunnen worden gebruikt; bij een CPU met een 100 MHz bus moeten DIMMs van 100 MHz worden gebuikt).
Het moederbord detecteert automatisch de snelheid, technologie (pariteit) en grootte van het gebruikte geheugen.
Number of memory slots: 2
Maximum installable Memory: 256MB
Maximum module size: 128MB
Betekent dit dat ik alleen maar 2 modules van 128MB in mijn computer kan zetten en dat ik dus geen 256MB DIMM kan aansluiten??? Dit zou heel erg zuigen want ik wil veel geheugen hebben zodat ik veel met grafische programma's aan de slag kan (zoals 3D Studio Max). Kan iemand mij meer vertellen???

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij klopt dit wel:
Betekent dit dat ik alleen maar 2 modules van 128MB in mijn computer kan zetten en dat ik dus geen 256MB DIMM kan aansluiten???
Tenzij er een bios update beschikbaar is dat je eventueel meer geheugen kwijt kunt... maar dat betwijfel ik (denk het niet eigelijk). Volgens mij heb je gewoon pech, en is de max. 256.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 20:51 schreef Bulldog het volgende:Tenzij er een bios update beschikbaar is dat je eventueel meer geheugen kwijt kunt... maar dat betwijfel ik (denk het niet eigelijk).
Euhm, wat is een BIOS-update (ik weet niet veel van hardware...)

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:29
Op vrijdag 21 september 2001 20:53 schreef Michelos_FMB het volgende:

[..]

Euhm, wat is een BIOS-update (ik weet niet veel van hardware...)
dat is software :)

dat is een update op de aansturing van je mainboard

Verwijderd

Topicstarter
AMI BIOS.
2 Mb Flash device.
Upgrade via diskette mogelijk (niet bijgeleverd).
Kan ik zoiets van internet plukken???

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
ja, maar meestal moet je goed zoeken

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al wat pagina's gevonden waar je BIOS-dingen kan downloaden maar de vraag is: welke heb ik nodig? Zit er verschil in enzo en of mijn computer het wel kan 'verdragen'

Voorbeeld: http://www.ami.com/support/dlverify.cfm?DLFile=support/dlcenter/AMIFLASH.zip&InpDrvID=90

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op vrijdag 21 september 2001 21:15 schreef Michelos_FMB het volgende:
Ik heb al wat pagina's gevonden waar je BIOS-dingen kan downloaden maar de vraag is: welke heb ik nodig? Zit er verschil in enzo en of mijn computer het wel kan 'verdragen'

Voorbeeld: http://www.ami.com/support/dlverify.cfm?DLFile=support/dlcenter/AMIFLASH.zip&InpDrvID=90
Dit is alleen een programma die het flash-proces in werking zet. Je hebt nog een .bin (of ingepakt in zip) bestand nodig.

Ik kan je aanraden om eerst eens in je kastje te kijken en op te zoeken welk merk moederbord je hebt. Typenummer is ook belangrijk. AMI is namelijk het merk van de BIOS-chipset.

Verwijderd

Je kan kijken in de release notes van die biossen of daar iets instaat over geheugenuitbreiding, of het na het flashen wel kan.

En natuurlijk het type bios wat bij jouw moederbord past, zelfde type enz. Maar zoverwas je zelf waarschijnlijk ook al :D

Verwijderd

Topicstarter
Jeezus, dan moet ik moeite gaan doen :D
Nou, ik zal es kijken...
thnx 4 the info en als je meer weet, post het dan!!! ;)

Verwijderd

Ja check ff welke merk en type je mobo is.
Zoek daarna even op de site van de betreffende fabrikant de manual van jouw mobo op.
Want wie weet kan je er meer geheugen op kwijt dan sandra zegt,gezien die wel 's fout zit.
Kijk daarna ff op die site of er een biosflash voor is,en wat voor nieuwe features deze biedt.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Ik raad je geen biosupgrade aan. Als je namelijk win 98 SE of ME draait merk je nagenoeg niets boven de 256 MB omdat het OS er nagenoeg geen reet mee doet. Draai je 2000 dan heeft het wel wat nut....

Bij een biosupgrade moet je wel zeker zijn van de juiste bios omdat het "verkeerd flashen" tot gevolg kan hebben dat je hem weg kan gooien. (Ik hoor niemand over de gevaren, je zal de niet de eerste newbie zijn die een bios verkeerd flasht... :+ Als je computer echt sneller wilt maken koop dan een ander mobo + cpu

Anyway, veel succes

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 21:53 schreef osama het volgende:
Ik raad je geen biosupgrade aan. Als je namelijk win 98 SE of ME draait merk je nagenoeg niets boven de 256 MB omdat het OS er nagenoeg geen reet mee doet. Draai je 2000 dan heeft het wel wat nut....

Bij een biosupgrade moet je wel zeker zijn van de juiste bios omdat het "verkeerd flashen" tot gevolg kan hebben dat je hem weg kan gooien. (Ik hoor niemand over de gevaren, je zal de niet de eerste newbie zijn die een bios verkeerd flasht... :+ Als je computer echt sneller wilt maken koop dan een ander mobo + cpu

Anyway, veel succes
zeg osama (bin laden) waar bivaceer je op dit moment, dan kom ik even langs om je een .50 door je rechter/linker oogbal te rossen. >:)
Pagina: 1