Hoi,
Ik ben sinds kort 25 jaar oud en ik heb problemen met mijn baan. Sinds ik er twee jaar geleden afstudeerde, ben ik aan het werk bij de provinciale overheid. Tijdens mijn stage en mijn eerste baan had ik leuke collega's waardoor ik graag bij de provincie wilde blijven werken. Alleen, mijn eerste baan was een opdracht, waarna er bij het team waar ik zat geen werk meer was in de rol die ik had. Andere functies die er waren zag ik mijzelf niet doen. In december 2025 ben ik gestart bij een ander team binnen dezelfde provincie.
In dat team kreeg ik een rol die ik heel goed bij mij vind passen. Alleen, ik voel me vanaf het begin ongelukkig in het team. Dat komt door:
Mijn leidinggevende heeft het tegelijkertijd gehad over mijn IKB en mijn ontwikkelingsplan. Ik heb daar de motivatie voor verloren omdat waarden waar ik om geef (doelgericht werken, communiceren met de opdrachtgever, de binding opzoeken met je doelgroep, eigenaarschap tonen) niet verenigbaar lijken met die van mijn leidinggevende.
Nu vraag ik mij af: hoort dit alles gewoon bij werk? Hoe zouden jullie met deze situatie omgaan? Wanneer trek je de streep en ga je op zoek naar iets anders? Kan ik ergens leren hoe ik hiermee om kan gaan? Hebben jullie hier een verhaal bij? Hoe kom ik uit deze situatie?
Ik zit nu te dromen over een baan waarmee ik wat meer maatschappelijk nut heb. Misschien dat je werkelijk iets doet aan de waterkwaliteit of klimaatverandering of zo. Maar ik weet ook dat dat niet zo makkelijk is. Ik woon ook nog bij mijn ouders. Ik zou met de baan die ik nu heb hypotheek kunnen krijgen voor het kopen van een woning, dat wil ik liever niet verspelen...
Ik ben sinds kort 25 jaar oud en ik heb problemen met mijn baan. Sinds ik er twee jaar geleden afstudeerde, ben ik aan het werk bij de provinciale overheid. Tijdens mijn stage en mijn eerste baan had ik leuke collega's waardoor ik graag bij de provincie wilde blijven werken. Alleen, mijn eerste baan was een opdracht, waarna er bij het team waar ik zat geen werk meer was in de rol die ik had. Andere functies die er waren zag ik mijzelf niet doen. In december 2025 ben ik gestart bij een ander team binnen dezelfde provincie.
In dat team kreeg ik een rol die ik heel goed bij mij vind passen. Alleen, ik voel me vanaf het begin ongelukkig in het team. Dat komt door:
- Geen begeleiding. Toen ik bij het team kwam, was er geen overdracht. Ik moet zelf uitzoeken hoe ik mijn werk kan doen. Ik werd wel aan een buddy gekoppeld, die mij vertelde dat diegene eerst een jaar bezig was met uitzoeken wat zijn rol is voordat diegene goed aan de slag kon gaan;
- Geen doelen. Het werk wat ik doe zou uiteindelijk goed zijn voor de inwoners. Maar hoe we ervoor zorgen dat wat we doen ook echt goed is voor de inwoners, hebben we niet uitgewerkt. Dit geldt ook voor de relatie met de politiek (ambtelijk opdrachtgever) en de teams/afdelingen waar we mee samenwerken.
- Opdrachtgericht. Met mijn werk ondersteun ik een paar collega's, die dan weer manager zijn. Ik voorzie ze van informatie, maar dan moet ik daar wel vragen over krijgen. Wat ze op voorhand willen weten werken we niet uit, waardoor ik bij veel vragen steeds loop te zoeken naar hoe ik daar antwoord op kan geven. Of, waardoor ik soms zonder opdrachten zit;
- Verschil. Ik heb deze punten natuurlijk besproken met mijn teammanager, maar mijn teammanager is het oneens met waar ik naar zoek (duidelijke doelen) of kan niets voor mij doen (begeleiding, opdrachtgericht). Natuurlijk lost dat 't niet op, dus probeer ik ook via HR er wat aan te doen, maar het leidt nu nog nergens toe;
- Projecten. Ik heb aan twee grote projecten meegedaan, die beiden mislukten. Een ervan was een geval van afraffelen, slechte user stories en testen in productie. Bij de andere waren onze doelen allesbehalve duidelijk, terwijl het management slechte keuzes maakte en zei 'hier moeten we het mee doen'. Daardoor was het resultaat slecht en deels onbruikbaar.
Een van de twee projecten heeft veel negatieve feedback gekregen van onze inwoners, terwijl de politiek vroeg om het voor de inwoner makkelijker te maken. Daardoor voel ik mij niet integer meer. We hebben niet het doel behaald, we hebben dat niet naar de politiek gecommuniceerd en we gaan het niet corrigeren omdat het project al te veel heeft gekost; - Vrijheid. In het team mag je volledig bepalen hoe je je werk doet. Maar voor mij voelt dat, met alles waar ik al over schreef, alsof het mijn leidinggevende weinig uitmaakt wat ik doe;
Mijn leidinggevende heeft het tegelijkertijd gehad over mijn IKB en mijn ontwikkelingsplan. Ik heb daar de motivatie voor verloren omdat waarden waar ik om geef (doelgericht werken, communiceren met de opdrachtgever, de binding opzoeken met je doelgroep, eigenaarschap tonen) niet verenigbaar lijken met die van mijn leidinggevende.
Nu vraag ik mij af: hoort dit alles gewoon bij werk? Hoe zouden jullie met deze situatie omgaan? Wanneer trek je de streep en ga je op zoek naar iets anders? Kan ik ergens leren hoe ik hiermee om kan gaan? Hebben jullie hier een verhaal bij? Hoe kom ik uit deze situatie?
Ik zit nu te dromen over een baan waarmee ik wat meer maatschappelijk nut heb. Misschien dat je werkelijk iets doet aan de waterkwaliteit of klimaatverandering of zo. Maar ik weet ook dat dat niet zo makkelijk is. Ik woon ook nog bij mijn ouders. Ik zou met de baan die ik nu heb hypotheek kunnen krijgen voor het kopen van een woning, dat wil ik liever niet verspelen...