Eerste stappen in de wereld van NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• EreteiP
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een NAS en een streamer. Maar ik veronderstel da tik eerst een NAS nodig heb. Ik wil mijn muziek centraal (en met automatische backup) opslaan. En dan via daar op een aantal plekken in huis aan mijn muziek kunnen. Ik gebruik géén spotify en consoorten.

Wat is je budget?
Zoveel als nodig is. Maar omdat het mijn eerste stappen zijn hou ik het budget liever wat beperkt.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik 'stream' nu via Itunes. Ik rip dus al mijn CD's in ALAC. De laptop is via een DAC verbonden aan mijn set en ik kies mijn muziek met de Remote App. Waarmee het ook handig is om het volume te kunnen regelen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn broertje heeft onlangs een WIMM gekocht (zijn versterker was kapot) en ben me toen wat beginnen inlezen. Ik heb blijkbaar geen zware NAS nodig omdat het echt énkel voor muziek (en als ik hem dan toch heb ook backup van wat foto's) gaat dienen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik dacht om te beginnen met een NAS zodat de muziek daarop staat. Ik kan dan, zolangs mijn laptops het nog doen, verder met Itunes en de REMOTE app maar ik ben wel klaar voor de toekomst. Maar waar moet ik op letten? Ik wil wel graag wat future-safe zitten.

Ik draag kwaliteit wel hoog in het vaandel. Ik heb een set die bestaat uit Arcam en een set die bestaat uit ReVox en Cambridge. Ik heb geen interesse in Sonos of consoorten. Ik heb een kleine 1000 CD's en af en toe denk ik dus wel eens 'wat als straks mijn laptop kapot gaat en ik die muziek allemaal opnieuw moet rippen'. En mijn broer heeft onlangs zijn (kapotte) voorversterker vervangen door een WIMM ultra en ik ben me beginnen inlezen over het rippen op een NAS en dan via een (goede) app je muziek kunnen kiezen. Dat is wat ik eigenlijk doe via een omweg, dus waarom niet gewoon deftig gaan doen?

Alle reacties

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:06
Groot gelijk!

Is dit iets voor jou?

https://www.synology.com/en-us/dsm/feature/audio_station

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Afgezien voor de hardware die je nodig hebt, hoe ga je je backup doen?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• EreteiP
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
@Nachoman dat ga ik eens bekijken

@DaWizza Ik ging ervanuit dat het gewoon 2HD's in die NAS doen was en dat die automatisch een backup maakt?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

EreteiP schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:05:
@DaWizza Ik ging ervanuit dat het gewoon 2HD's in die NAS doen was en dat die automatisch een backup maken?
Eeeh nee. NAS is opslag. Een backup moet je echt zelf maken. Dat kan naar een extra hdd die je ergens in een kast legt, of naar internet. Synology biedt hier zelf mooie oplossingen voor, maar er zijn ook andere alternatieven.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Back-up vraag is een goede.
Software die je zou kunnen gebruiken is Lyrion Media Server. Dat is gratis en open source. Wiim spelers en versterkers ondersteunen het ook. Je kunt met Lyrion ook radiozenders luisteren zonder tussenkomst dataverzamelaars en reclametoevoegende tussenhandelaren als TuneIn. Lyrion ondersteund (vrijwel) alle standaarden en hoge resoluties. Het bestaat al een jaar of 20.

Voor Lyrion heb je geen “echte” NAS nodig: een Raspberry Pi of vergelijkbaar volstaat ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Videopac op 06-08-2026 19:49 ]

TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4

• limboroger
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:11
Een NAS is leuk en veelzijdig product en kan op meerdere manieren een toevoeging zijn voor je, maar graag zie ik concreter wat voor probleem deze moet oplossen of voor functionaliteit het moet toevoegen vergeleken vanuit je huidige situatie.

Een NAS is meest ruwe vorm is puur netwerkopslag, al kunnen veel NASsen veel meer door toegevoegde pakketten, dockers etc. Ik lees dat je je bibliotheek veilig wilt stellen en wilt future proof maken. Nu heb je alles opgeslagen op 1 computer en die bedien je via een app op je telefoon. Door de muziek naar de NAS te verplaatsen los je dit niet op. Je kunt wel op de NAS instellen dar deze als backup locatie voor je computer kan dienen. Je hebt een Mac? (ik zie iTunes en ALAC en doe die aanname). Dan kan de NAS worden ingesteld als Time Machine locatie. Het apparaat dat afspeelt is nog steeds je computer.

In feite kun je ook je NAS als primaire gegevens drager instellen in plaats van als backup locatie. Daarmee kunnen andere apparaten direct bij de gegevens en hoeft niet direct een computer aan te staan. Je schrijft over een WIMM. Bedoel je een WiiM? Deze zou dan als afspeler kunnen dienen in plaats van je computer. De WiiM bedien je dan ook middels een app. De vraag is dan wat je eigenlijk oplost? Enige voordeel is dat je je onafhankelijk van je computer hebt gemaakt, maar je gegevens zijn nog steeds enkelvoudig opgeslagen.

Je schrijft dat je 2 schijven in de NAS wil stoppen en dat de een een kopie van de ander maakt. Dit is een RAID 1 opstelling. Dit is niet gelijk aan een backup. Wanneer je op schijf 1 een fout maakt (je verwijdert of overschrijft iets), maak je deze ook op schijf 2. Wanneer je NAS iets overkomt (brand, diefstal, waterschade, stroompiek) zullen beide interne schijven de gevolgen kunnen ondervinden. Een RAID 1 setup helpt wel bij sneller herstellen van een defecte schijf, maar een backup ligt buiten je primaire gegevensdrager.

Zelf heb ik een NAS waarop de muziek staat in de vorm: Muziek/Artiest/Album/CD#/nummer#.extensie. Deze NAS maakt vanzelf een backup naar een externe locatie. Via docker heb ik ooit Plex geïnstalleerd. Plex kun je ook inwisselen voor concurrenten Navidrome, Jellyfin, Emby. Het mooie is dat ik makkelijk kan wisselen tussen pakketten mocht een pakket me niet meer bevallen. Een dergelijk pakket vormt een makkelijke toegangspoort voor meerdere apparaten binnen en buiten mijn netwerk mijn media te bereiken.
Pagina: 1