Vraag

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo Tweakers,

ik heb een wat bijzondere situatie, namelijk in onze woning hebben we 1 vloerverwarmingsgroep die een te hoge aanvoer temperatuur krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezf8IOvLnUeTfcyJBc6GnQavrpo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1XpkGPGQcXTY88KfBVaD7B05.png?f=fotoalbum_large

(Alles is parallel aangesloten.)

Dit komt doordat de groep vlak achter de CV ketel zit en de rest vele male langere aanvoer en afvoer leidingen heeft. Het verlagen van de aanvoer temperatuur was één van de eerste dingen die de installateur voor ons heeft gedaan met als gevolg dat het goed gaat op de tweede verdieping maar de rest niet meer genoeg warmte krijgt.

nu heb ik al wel een mengkraan gevonden die op de aan en afvoer van de vloerverwarming op de tweede verdieping geplaatst zou moeten worden en dat het daarmee de aanvoer temperatuur verlaagd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://benem.nl/media/bss/webp/media/catalog/product/cache/5f3a1bfb7e4e64b3da3c605619e25f24/5/2/520261.webp

Thermostaat kraan

Zou deze mijn probleem oplossen als ik dit op de tweede verdieping laat plaatsen ?

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:07
Wat voor verdeler is er toegepast? Meest logisch oplossing zou een mengverdeler met pomp zijn, want die kan retour water bijmengen om zo de temperatuur van het water wat de vloer in gaat te drukken.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:24

BCC

Je kan die groep toch gewoon knijpen op doorvoer? Dan krijgen de andere groepen vanzelf meer warm water.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• ronald92
  • Niet online
BCC schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:08:
Je kan die groep toch gewoon knijpen op doorvoer? Dan krijgen de andere groepen vanzelf meer warm water.
Vergeten te benoemen. Die eerste verdeler kan niet meer verder geknepen worden .

Doorstroom staat al zo laag mogelijk

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je misschien (een) pomp loze vloerverwarming verdeler(s) vanwege een "Warmtepomp Installatie"? Zonder te weten wat er voor een verdeler(s) in de woning aanwezig zijn is er niet veel zinnigs te melden, nú.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• BCC
  • Laatst online: 10:24

BCC

ronald92 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

Vergeten te benoemen. Die eerste verdeler kan niet meer verder geknepen worden .

Doorstroom staat al zo laag mogelijk
Wat gebeurt er als je hem dichtzet?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:55
Ik mag hopen dat het geen eenpijpssysteem is.

De correcte verdeler is hier een mengverdeler, die heeft een maximaal thermostaat die voorkomt dat de vloer te heet wordt, terwijl de radiatoren wel flink warm kunnen worden.

Als je een warmtepomp-verdeler hebt, en het niet warm genoeg krijgt op lage temperatuur; dat is een menggroep toevoegen aan de verdeler mogelijk.

Andere optie is je buizen grondig herbekijken om de flow goed te krijgen (aannemend dat er al waterzijdig is afgeregeld), dat kan een flinke verbouwing worden.

Wat meer info kan veel verduidelijken, wat zijn de diameters, foto van verdelers, ...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ronald92
  • Niet online
ik heb nog weer contact gehad met de installateur en heb met wat knip en plak werk een betere schema in elkaar gezet van hoe het nu zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2NZuchehY8gyB2Bp2nniySls0A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0mOE3L2YyRlVfgKEHf8SRomS.jpg?f=user_large

Op zolder staat de ketel. Deze zit recht boven de badkamer. Bij de aanleg van de badkamer is ca 1 m na de ketel een aftakking gemaakt voor de vloerverwarming van de badkamer. Deze is aangelegd met een RTL ventiel. Het ventiel staat nu minimaal open. Verder dichtdraaien kan niet.

Op de verdieping zitten verdeelblokken voor de radiatoren.

En op de begane grond zit een mengverdeler voor de vloerverwarming waarmee de hele begane grond wordt verwarmd.

Het probleem is dat het water nu zo heet de vloerverwarming van de badkamer in gaat dat het RTL ventiel direct dichtslaat en dus niet meer verwarmd. Daarop heeft de installateur de aanvoer temperatuur behoorlijk verlaagd. Hierdoor wordt het in de rest van de woning niet meer warm.

Installateur zegt geen antwoord te hebben, naar mijn inzien zou het mooiste zijn ook de badkamer met een mengverdeler uit te rusten. Alleen kan dat pas met heel veel breekwerk en iets wat wij totaal niet willen.

Nu is mijn vraag of het eerder benoemde mengventiel geplaatst kan worden op de aanvoer van de badkamer vloer om die aanvoer temperatuur omlaag te krijgen terwijl de rest van het systeem nog wel hoge aanvoer temperatuur heeft zodat dit goed blijft werken.

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:26
Is je RTL ventiel niet gewoon defect?

Volgens mij is er weinig vreemd aan je installatie kwa indeling.

Een andere verklaring is volgens mij dat het water veel te snel door de vloer van de badkamer gaat.

Hierdoor is de afgifte te klein, waardoor het water niet voldoende afkoelt (immers veel te veel liters). Het RTL ventiel doet vervolgens precies wat hij moet doen.

• _JGC_
  • Nu online
Hoe ziet dat RTL ventiel eruit? Is dat zo'n multibox van Heimeier, of heb je daadwerkelijk alleen een RTL ventiel?

Welke ketel heb je en hoe staan temperatuur en pomp nu ingesteld? Zijn je radiatoren nog in te regelen, of is dat onbeperkte flow?

Lagere temperatuur kan, maar dan moet je flow omhoog om dat te compenseren. Veel modulerende pompen zijn gekoppeld aan het vermogen van de brander, lagere temperatuur is lager brandervermogen en dus ook trager draaiende pomp. Die logica werkt niet bij LTV.

• ronald92
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:49:
Hoe ziet dat RTL ventiel eruit? Is dat zo'n multibox van Heimeier, of heb je daadwerkelijk alleen een RTL ventiel?

Welke ketel heb je en hoe staan temperatuur en pomp nu ingesteld? Zijn je radiatoren nog in te regelen, of is dat onbeperkte flow?

Lagere temperatuur kan, maar dan moet je flow omhoog om dat te compenseren. Veel modulerende pompen zijn gekoppeld aan het vermogen van de brander, lagere temperatuur is lager brandervermogen en dus ook trager draaiende pomp. Die logica werkt niet bij LTV.
Een multibox van heimeier die de retour temperatuur meet en de ruimte temperatuur.

Ketel is een intergas hre 36/30 staat nu op

60 graden aanvoer

minimaal 25% vermogen

Maximaal 35% vermogen

Minimaal 25% pomp

Maximaal 30% pomp

Alle radiatoren zijn voorzien van thermostaat knoppen
Tim123 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:43:
Is je RTL ventiel niet gewoon defect?

Volgens mij is er weinig vreemd aan je installatie kwa indeling.

Een andere verklaring is volgens mij dat het water veel te snel door de vloer van de badkamer gaat.

Hierdoor is de afgifte te klein, waardoor het water niet voldoende afkoelt (immers veel te veel liters). Het RTL ventiel doet vervolgens precies wat hij moet doen.
Deze is al een keer vervangen om dit uit te sluiten

• _JGC_
  • Nu online
@ronald92 Vermogen vastzetten op 25%, pomp zo hoog zetten tot je last krijgt van leidingruis en dan iets lager zetten.

Je doorstroom is waarschijnlijk te laag voor je installatie. Kijk ook of de andere radiatoren en verdeler niet te ver geknepen zijn.

Ik heb een vergelijkbare setup met een RTL dicht bij de ketel, dat knijpen van je vloer komt heel precies, de RTL die dichtslaat is dan wat de rest van je huis genoeg water geeft. Waar staat de RTL op?

• naftebakje
Zet een radiator in de badkamer voor de vloerverwarming, zodat die extra vermogen geeft. Je vloerverwarming in de badkamer kan nu te weinig vermogen afgeven (is te snel op hoge retourtemperatuur) om goed te werken met zo'n RTL. Het ideale is zelfs om de RTL tussen radiator en vloerverwarming te zetten, zodat de vloer niet te heet kan worden.

Heeft de badkamer toevallig in gefreesde vloerverwarming? Dat kan minder contact geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ronald92
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:29:
@ronald92 Vermogen vastzetten op 25%, pomp zo hoog zetten tot je last krijgt van leidingruis en dan iets lager zetten.

Je doorstroom is waarschijnlijk te laag voor je installatie. Kijk ook of de andere radiatoren en verdeler niet te ver geknepen zijn.

Ik heb een vergelijkbare setup met een RTL dicht bij de ketel, dat knijpen van je vloer komt heel precies, de RTL die dichtslaat is dan wat de rest van je huis genoeg water geeft. Waar staat de RTL op?
Maar geeft dat geen problemen met de mengverdeler? Heb mij laten vertellen dat deze ook een bepaalde aanvoer temperatuur verwacht en anders niet goed werkt.

RTL staat nu op stand 2 op thermostaat (doorstroom) en 20 graden en begrenst op 50 graden. (Retour temp)
naftebakje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:11:
Zet een radiator in de badkamer voor de vloerverwarming, zodat die extra vermogen geeft. Je vloerverwarming in de badkamer kan nu te weinig vermogen afgeven (is te snel op hoge retourtemperatuur) om goed te werken met zo'n RTL. Het ideale is zelfs om de RTL tussen radiator en vloerverwarming te zetten, zodat de vloer niet te heet kan worden.

Heeft de badkamer toevallig in gefreesde vloerverwarming? Dat kan minder contact geven.
Nog extra radiator plaatsen is dus geen optie( helaas) die kunnen we niet meer kwijt en zou ook nog heel veel extra breekwerk betekenen.

is wel gevreesde vloerverwarming maar is wel dicht gezet door het bedrijf met krimpvrije mortel om goed contact te garanderen

• _JGC_
  • Nu online
@ronald92 50 graden retour door je RTL is veel te hoog. Ik heb 'm hier op 30.

Je multibox heeft een Vexact2 kraan, die knop kan eraf en de ring eronder kan evt nog naar standje 1 voor de doorstroom.

Je mengverdeler heeft liever wat hogere temperatuur idd, maar 65 zou ruim voldoende moeten zijn. Door de pomp van de ketel harder te zetten compenseer je de lagere temperatuur met meer flow. Je hebt nu ook kans dat de flow in zijn geheel door het vloertje kan en de rest van je woning niet eens bereikt, daarom moet je pomp harder gezet.

• ronald92
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:23:
@ronald92 50 graden retour door je RTL is veel te hoog. Ik heb 'm hier op 30.

Je multibox heeft een Vexact2 kraan, die knop kan eraf en de ring eronder kan evt nog naar standje 1 voor de doorstroom.

Je mengverdeler heeft liever wat hogere temperatuur idd, maar 65 zou ruim voldoende moeten zijn. Door de pomp van de ketel harder te zetten compenseer je de lagere temperatuur met meer flow. Je hebt nu ook kans dat de flow in zijn geheel door het vloertje kan en de rest van je woning niet eens bereikt, daarom moet je pomp harder gezet.
Dat is dus het probleem dat de RTL ventiel direct afsluit als deze lager komt te staan. Heb wel eens op 40 graden gezet en dan wordt de badkamer gewoon niet meer warm. De vloer blijft dan gewoon koud. We hebben toen een badkamer gehad van 16 graden. Dat is echt niet fijn!

Dus dan moet ik de ketel aanpassen van aanvoer temperatuur 50 graden naar 60/65? En de pomp snelheid naar minimaal 40% of nog hoger ?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het klinkt bijna alsof je RTL per ongeluk in de aanvoer is gezet.
In je tekst beschrijving lijkt dat ook zo te zijn, maar bij je plaatje zet je hem in de retour.

Dus even dubbelchecken of dit echt goed is geïnstalleerd.
Zet anders even wat foto's van de onderdelen neer zoals ze bij jouw zijn aangesloten, helpt misschien bij het vinden van het probleem/de oplossing.

• _JGC_
  • Nu online
Ketel aanvoer op 65 laten staan, pomp naar 80% (min en max). Vermogen min en max op 25% zetten. Als het gaat fluiten of suizen kan je de pomp lager zetten.

Je ketel geeft 8KW op 25% vermogen. Als de flow te laag is knalt je water 20-25 graden warmer de ketel uit dan het erin kwam, dan vliegt je RTL meteen dicht. Ik heb mijn ketel op 6KW staan met maximale flow, het duurt hier een uur om water in het CV systeem 20 graden te laten stijgen in temperatuur. Zet ik de pomp zachter vliegt ie zo naar 60 graden.

Mijn RTL zit achter 45 meter vloerverwarmingsbuis en is meegestort in het beton van de vloer, die buis neemt de temperatuur van de vloer aan, vandaar dat ie op 30 staat. Bij jou ligt de buis "los" in de dekvloer en is korter, buis zal waarschijnlijk ook sneller opwarmen waardoor jij een hogere RTL instelling kan toepassen. Of zoals hierboven wordt gezegd, zit je RTL in de aanvoer, dan werkt ie ook niet goed.

• ronald92
  • Niet online
Het heeft even geduurd maar er is een andere installateur langs geweest en we hebben ook met de warmte camera gekeken.

en we zijn tot wat vervelende conclusies gekomen.

De aanvoer vanuit de ketel gaat rechtstreeks in het RTL-k ventiel. De doorstroom richting door het ventiel is wel goed. Het gaat daarna pas de vloer in.

De leidingen zijn zonder sloop en breek werk niet bereikbaar. En het is afwachten of we de tegels er nog bij kunnen krijgen. Dus is slopen eigenlijk geen optie.

de installateur dat we wel een geluk bij ongeluk hebben namelijk dat het een RTL K ventiel is. Deze kan afsluiten op retour temperatuur en op omgevingstemperatuur.Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSRjuIN9_oIE3zkELMLL0acB-c64QN9yG3xLySAQK3pLw&s

Dus in principe als de aanvoer temperatuur verlaagd kan worden dan kan het omgevingstemperatuur gedeelte nog de temperatuur regelen in de ruimte.

helaas heeft de installateur de conclusie getrokken dat de overige installatie wel een minimale aanvoer temperatuur van 60-65 graden nodig heeft omdat er anders te weinig vermogen aanwezig is per ruimte.

De vraag blijft nu hoe we de aanvoer temperatuur voor de badkamer omlaag kunnen krijgen zonder de overige ruimtes ook direct te verlagen

• naftebakje
Is wel een zware fout van de originele installateur. Is dat redelijk recent, dan kan je nog proberen om die de kosten voor het corrigeren (en herstellen) te laten dragen. Informeer je dan wel goed over de correcte manier van werken.

Pagina: 1