Vraag over gebruik nieuwe sub icm huidige versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-08 13:22

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
Goeiedag,

Enige tijd geleden heb ik van Fosi audio een ZA3 versterker gekocht. Deze subwoofer heeft een sub-out aansluiting en wil ik gaan gebruiken icm met mijn nieuwe BK elektronics XLS300 subwoofer.

Wat voor mij nu alleen nog niet helemaal duidelijk is of dit wel goed gaat werken, aangezien de versterker geen crossover instelling heeft. De sub heeft wel een crossover instelling, maar dit is toch iets wat je op de versterker moet instellen? Anders gaat het idee van lage tonen uit het signaal naar de speakers filteren toch niet werken? Wat volgens mij juist de bedoeling is.

Alvast bedankt.

Luuk

Alle reacties

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 12:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Praktische keuze van de maker, ik zie de sub-out meer als bonus op dit ding (wat primair 2ch speaker amp is, ook op de speakers zit namelijk geen filter), omdat het een normale out is heb je een actieve sub nodig, welke vrijwel allemaal nu standaard een crossover hebben. Er zit wel een filter op de amp-out tot dacht 300hz, het is niet dat je amp volledige signaal krijgt, maar het is met die gedachte wel gemaakt dat je de crossover op je sub regelt, niet op de amp zelf.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-08 13:22

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
SinergyX schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:39:
Praktische keuze van de maker, ik zie de sub-out meer als bonus op dit ding (wat primair 2ch speaker amp is, ook op de speakers zit namelijk geen filter), omdat het een normale out is heb je een actieve sub nodig, welke vrijwel allemaal nu standaard een crossover hebben. Er zit wel een filter op de amp-out tot dacht 300hz, het is niet dat je amp volledige signaal krijgt, maar het is met die gedachte wel gemaakt dat je de crossover op je sub regelt, niet op de amp zelf.
Duidelijk, alleen ga je zo toch niet de optimale setup krijgen? Omdat je nu niet obv de gebruikte speakers de ideale crossover kan instellen?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 12:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Luuk2015 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Duidelijk, alleen ga je zo toch niet de optimale setup krijgen? Omdat je nu niet obv de gebruikte speakers de ideale crossover kan instellen?
Ja en nee, de amp heeft ook geen HPF dus je speakers krijgen wel het volledige signaal, terwijl de sub wel een LPF heeft. Afhankelijk van je speakers krijg je dus mogelijk een overlap in de lagere (maar voor sub hoge) tonen, zou je kunnen afvangen door alsnog een HPF voor je speakers te hangen en je crossover/phase op je sub op je speakers af te stemmen.

Persoonlijk, 'optimaal' is wat je zelf het mooiste vind klinken. Mijn wharfedale speakers konden tot dacht 60hz, crossfader op de amp op 80hz en in die range kwam dan een mooie overgang tussen de 2 dan een harde cutoff tussen de 2, het is geen high-end apparatuur dat tot in perfectie moet werken, zeker niet als het gros wat ik er op speelde mp3's en streams waren :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.