Vraag

• Bert_H
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17-08 18:41
Op dit moment hebben we een elektrische auto en een Smappee laadpaal.
Wanneer we thuis zijn, hangt de auto het grootste deel van de tijd aan de laadpaal op de instelling "enkel zonne-energie / overschot".
Wanneer de auto weg is, injecteren we stroom.

Als ik de gegevens uit Smappee bekijk, zijn er best veel dagen waarop we zowel afnemen als injecteren omdat het gebruik niet matcht qua timing of omdat de auto die dag er niet is. Op jaarbasis vormen deze dagverschillen zo'n 1000kWh. Werken met dagverschillen is dat kort door de bocht, maar ik reken op een besparing van €200-250 / jaar. (overschat wegens 25% laadverliezen, onderschat omdat dit berekend is op verbruik per exacte dag, dus hopelijk min of meer correct)
Om dit op te vangen overwegen we een thuisbatterij van 5kWh, dat covert zowat 95% van alle dagen waarop er zowel injectie als afname is.
Met prijzen van €1200-1400 (+ wat extra voor elektricien / eigen stroomkring) lijkt dat overeen te komen met een terugverdientijd van 5-7 jaar.

Aangezien ik er zelf niet in thuis ben, vraag ik na of mijn redenering klopt.

Het lijkt het beste om de laadpaal (ook in "overschot only" modus) voorrang te geven op de batterij.
De stroom wordt dan sowieso nuttig gebruikt (auto is zelden helemaal vol) en er zijn minder laadverliezen dan wanneer de stroom eerst nog eens via de batterij gaat.
Bovendien heeft de batterij dan capaciteit om te beginnen laden wanneer de auto weg is.

Kan je deze voorrang in stellen bij je thuisbatterij zelf?
In Smappee zelf lijken de mogelijkheden beperkt, tenzij met custom setup of integraties, maar we houden het liefst zo eenvoudig mogelijk.
Of heb je in dat geval een beheersysteem nodig (EMS) en zo ja, hoeveel extra kosten en complexiteit brengt dat met zich mee?

Zijn er thuisbatterijen die extra aan te raden zijn in onze setup?
Uitbreidbaarheid is een plus, voor het geval we later de productie willen verhogen (meer voor auto of warmtepomp).
De summer sale van Jackery lijkt interessant (€1398 / 5kWh momenteel), maar de Tweakers review hekelde de slechte wifi verbinding. Toch beter een andere mogelijkheid?

Alle reacties

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:59
Als je ze beide separaat via een P1 meter zou aansturen gaan ze elkaar in de weg zitten, In de praktijk zal dan meestal de batterij als eerste laden, omdat de laadpaal vaak 6A beschikbaar wil hebben voordat hij opstart. Met veel PV zou dit deels ook tegelijk gaan en in sommige gevallen zal de laadpaal de batterij ook leeg trekken. Afhankelijk van wel systeem het snelste reageert op veranderingen.

Wil je dat niet dan zijn er tal van opties zoals een slimme overkoepelende besturing (EMS).

Of wat eenvoudigere opties zoals:
1: een vast vermogen/tijdstip instellen op de laadpaal.
2: batterij uitschakelen als de auto laadt.
3: batterij aansturen op basis van P1 data, en de laadpaal op basis van CT-klemmen op alle groepen (opwek, verbruikers, laadpaal) behalve de thuisbatterijgroep, de laadpaal krijgt dan automatisch altijd voorrang.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB