Vraag mbt hardhouten gevelbekleding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mika71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:14
Hallo

Weet iemand wat die kringen/vlekken, hoe moet je het eigenlijk noemen, op bijgevoegde hardhouten (afrormosia) buiten gevelbekleding is en hoe dit directer op te lossen is en evt te voorkomen?

Het ontstaat altijd na een regenbui en hoe warm het ook is, want het is alweer bijna een week geleden, het blijft zitten, soms duurt het echt weken. En het is best wel ontsierend natuurlijk.

Hoor het graag als iemand een idee heeft..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1udVfuzTSjFuxApu-jH2zVVYoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZh3mPBsxPDXY8lTsia71HGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZPwKwqAzq8T_Hx796_CMz4V8yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lqy0mcZuTULRF4Aklrx6dn8k.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ziet het er ook zo uit als het nat is?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2j2C7KLk/screenshot-660.png

[ Voor 47% gewijzigd door Wolly op 05-08-2026 21:08 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:31
mika71 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:00:
hoe dit directer op te lossen is en evt te voorkomen?
Dit zijn imho zo'n beetje de mogelijkheden:
- Beton vervangen door grind, zodat er minder water opspat tijdens het regenen
- (Kunstof) bechermrand/plint langs de onderkant van de bekleding plaatsen
- Deel wat verkleurd door het opspattende water afzagen en vervangen door een kunstof/composiet materiaal.
- Het hout gronden en aflakken
- Het hout vervangen door composiet

Spel en typfouten voorbehouden

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:19
Het hout zuigt gewoon het regenwater op aan de kopsekant. Je kunt het oplossen door voor meer lucht te zorgen aan de onderkant van het hout.

• mika71
Wolly schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:07:
Ziet het er ook zo uit als het nat is?
[Afbeelding]
Nee, de planken drogen goed en snel op, maar laten dus wel na elke regenbui die vlekken zien. Ook de onderzijde is gewoon kurkdroog maar zoals je kan zien zo’n 5-10 cm erboven zie je dit dus.

• mika71
rickhaha schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:30:
Het hout zuigt gewoon het regenwater op aan de kopsekant. Je kunt het oplossen door voor meer lucht te zorgen aan de onderkant van het hout.
Dat zou kunnen maar hoeveel ruimte is voldoende?

Het is nu niet veel idd.

En het hout impregneren, is dat nog een aanrader?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mika71 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:37:
[...]

Nee, de planken drogen goed en snel op, maar laten dus wel na elke regenbui die vlekken zien. Ook de onderzijde is gewoon kurkdroog maar zoals je kan zien zo’n 5-10 cm erboven zie je dit dus.
Dit is eigenlijk een bouwfout, vocht trekt omhoog.

Als je nog garantie hebt kan je de aannemer vragen de planken korter te maken en schuiner af te zagen.

• rickhaha
mika71 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:38:
[...]

Dat zou kunnen maar hoeveel ruimte is voldoende?

Het is nu niet veel idd.

En het hout impregneren, is dat nog een aanrader?
Het is een beetje schatten wat voldoende is dat is een beetje afhankelijk hoeveel neerslag (water, sneeuw, hagel) er in verschillende omstandigheden staat/ stroomt. Meestal wordt 20mm geadvisseerd bij gevelbekleding als ik het goed heb. Maar als je meer ruimte hebt 50mm bijv. is dat natuurlijk voor zwaardere omstandigheden beter.

Maar misschien kunnen andere tweakers je hier beter in adviseren met jou specifieke houtsoort heb ik geen ervaring.

• mika71
Zat nog te denken om evt met een klein penseel randsealer aan de onderzijde te krijgen maar dat zal wel meer geknoei dan resultaat opleveren :/

• rickhaha
Opzich natuurlijk het proberen waard, maar ik ben bang dat je het (zicht)probleem er niet mee oplost.

Ik vermoed dat het voor de duurzaamheid van je gevelbekleding het nauwelijks iets uit zal maken zolang het niet landurig nat blijft. Het is natuurlijk met zulk mooi hout net een vervelend detail.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Even trouwens complimenten aan @mika71 voor die mooie gevelbekleding, ben zelf een echte hout fanaat. Maar zoals ik dit nu zo lees heb ik het idee dat het indirect met vocht te maken heeft, zeker als het blijft wanneer het hout droog is. Als het nu om kraanwater ging zou ik nog zeggen van dat het iets is van kalk, maar dat kan in deze niet.

Voor wat ik zo zien kan lijkt mij dit al geimpregneerd hout want anders zou het denk ik al verkleurd zijn als het onbehandeld hout is. Eerder lijkt het net erop alsof iets van die impregnering door het water hoger geduwd word. Kan zijn dat aan die kopse kant onder meer impregnant gezet heeft en dat dan nu zichtbaar is. Of het is iets van een of andere hars die in het hout zit en door dat water dan opgeduwd word, zoiets lijkt het mij.

Zou het in elk geval toch eens voor leggen aan het bedrijf wat die bekleding geplaatst heeft. Normaal is het niet en tja, ja, vooral omdat de rest zo mooi is ontsierd het inderdaad een beetje.

Een optie zou nog kunnen zijn om dan aan de onderkant een horizontale plank van hetzelfde hout te monteren tot dan de hoogte waarop die zeg maar kringen vlekken zitten. Zou dan voor het oog toch al prettiger uit zien lijkt mij.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
mika71 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:00:
Hallo

Weet iemand wat die kringen/vlekken, hoe moet je het eigenlijk noemen, op bijgevoegde hardhouten (afrormosia) buiten gevelbekleding is en hoe dit directer op te lossen is en evt te voorkomen?

Het ontstaat altijd na een regenbui en hoe warm het ook is, want het is alweer bijna een week geleden, het blijft zitten, soms duurt het echt weken. En het is best wel ontsierend natuurlijk.

Hoor het graag als iemand een idee heeft..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor wat het waard is: Wij hebben osmo uv olie op onze afrormosia en hebben dit probleem niet.
Pagina: 1