Offerte airco's: welke opstelling en reële prijs?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chantal123
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:29
Hoi!

Wij hebben van 2 verschillende bedrijven een offerte ontvangen voor airco's in onze woning. De bedrijven adviseren allebei een andere opstelling en wij vragen ons af wat de beste keuze is en of de prijzen reëel zijn.

Situatie woning:
Begane grond: ongeveer 60 m2 met open ruimtes.
Eerste verdieping: ongeveer 40 m2 met 2 slaapkamers
Zolder: ongeveer 40 m2 met 2 slaapkamers (waarbij 1 kamer voornamelijk gekoeld dient te worden). Zolder heeft schuin dak waar de zon op staat.

Totale inhoud van de woning is 529 m3.

Ons dochtertje heeft gevoelige longen dus vandaar dat bij de eerste offerte de Daikin Perfera werd aangeraden vanwege de filters. Het bedrijf van de 2e offerte biedt ook Daikin aan maar geeft aan dat de filters niet van toegevoegde waarde zijn en je dan beter voor luchtzuiveringsapparaten kan kiezen.

Offerte 1:
1 Daikin buitenunit
2 Daikin Perfera 5 KW binnenunits (1 in de keuken en 1 op de overloop tussen de eerste verdieping en de zolder, in het trapgat)
€6.800,- (incl. montage)

Offerte 2:
1 Mitsubishi Multisplit buitendeel SCM80ZS-W (8 KW)
3x Mitsubishi wandmodel binnenunit SRK20ZS-WF (2 KW, 2 slaapkamers 1e etage en een zolderkamer)
1x Mitsubishi wandmodel binnenunit SRK35ZS-WF (3.5 KW, keuken benedenverdieping).
€10.000- (incl montage)

We zijn benieuwd wat jullie van deze offertes vinden en ons aanraden.
Is het verstandiger om te wachten tot de winter? Zijn airco's dan goedkoper?

Alvast bedankt voor de reactie!

Alle reacties

• mb1984
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:42
Met offerte 1 ga je boven het niet geheel rond koelen denk ik. Zeker met de situatie hoe je beschrijft van het dak. Die unit gaat dan veel en vol aan staan. Met een extra unit heb je toch meer flexibiliteit. Merkte zelf toen we bezig waren dat installateurs helemaal geen warmtebalans maken maar gewoon op het oog wat aanraden. (Kwam met een 3,5 kW unit aanzetten terwijl de ruimte groot was en de meerprijs gering)

Nb. Offerte 1 is wel aan de hoge kant. Hier twee Daikin perfera units wel begin vorig jaar laten plaatsen voor ongeveer dezelfde prijs maar wel met een vloermodel die zeker fors meer kost dan een regulier wand model.

[ Voor 20% gewijzigd door mb1984 op 05-08-2026 20:50 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Wat betreft luchtfiltering: het door een filter laten stromen van lucht kost extra energie. Een apparaat moet daarop afgestemd zijn, sommige zijn te zwak of zijn niet afdoende regelbaar.

De aan te raden filter voor een warmteterugwin systeem is een F9 filter. Deze apparaten komen standaard met alleen een grove filter (F3/F4). F7 is al beter, en F9 is redelijk geschikt voor het doel, maar daarvoor is soms een "box" nodig die in de invoerpijp gebouwd moet worden.

Je kan ook losse luchtfilters binnenshuis laten draaien. Ik gebruik daarvoor Coway Airmega AP-1220B met HEPA filters. HEPA is veel beter dan de 'F' filters uit algemene luchtverwerkingapparaten. Fabrikant Coway is tevens de leverancier (Bol/Amazon, coway.nl), er is zo nu en dan een aanbieding van circa € 250.

Je kan een Coway HEPA filter ongeveer een jaar gebruiken als het niet stoffig is in huis. De filters zijn goedkoper als je een abonnement afsluit. Als er veel deeltjes in de lucht zitten, is vaker wisselen nodig.

Wat betreft de airco: goede merken zijn over het algemeen Toshiba, Mitsubishi, Panasonic, LG.

Panasonic heeft een eigen manier van luchtzuivering ontwikkeld ("Nanoe"), daarmee worden deeltjes ingekapseld in negatief geladen waterdeeltjes (hydroxylradicalen). Die gebruiken ze ook in bepaalde airco's. Ik heb er geen ervaring mee.

Let bij de keuze ook op de geluidsproductie. Er zijn wettelijke normen waar een installatie aan moet voldoen, maar het is toch prettig dat buren en je gezin niet worden gestoord in de slaap met het raam open.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:34
2 geeft je een werkende installatie met comfort. 1 niet.

Vergeet niet dat het een hoop werk is, 3 verdiepingen. Veel leiding. Kabels. Gootwerk binnen en buiten. Condens. Groepenkast aanpassen.

De 80 is een flinke unit, duur inkoop.

Die 35 beneden kijken of dat volstaat, als de ruimte vrij open is en je hebt geduld gaat het wel.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:09
Bij ons recent opstelling 1 geplaatst. 2x 4.2kW geloof ik. Voor €5100 inclusief installatie. Maar hangt natuurlijk af van hoe makkelijk ze de buitenunit kunnen plaatsen en lengte leidingen
Op zolder en 1e etage is het niet direct super koud maar ruim voldoende om goed te kunnen werken/slapen. Wel wat kleinere oppervlakte hier.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:43
Waarom kies je voor wandmodellen? Ik wilde dat eerst ook. Leek me mooier en beter met verwarmen, maar de meerprijs is vrij fors. Hier hangen de normale units nu op zolder in de nok en dat gaat eigenlijk prima. Weinig goten, dus ziet er prima uit. Je kunt sturen waar de lucht naar toe gaat, dus ik merk niet dat ze hoog in de punt zitten.

Ik ben blij met losse units per kamer. Ik merk dat de warmte in andere kamers alsnog blijft hangen (we hebben niet overal aircos). Bovendien wil de ene persoon het wat koeler of warmer dan een ander. En je deur dicht kunnen doen terwijl je gewoon kan koelen is erg prettig.

Ik zou daarnaast ook niet teveel verwachten van het filter en dat anders oplossen.
Pagina: 1