Caravan opknappen, verbouwen en isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:20
Ik heb een caravan met voortent in bezit, deze staat in Oostenrijk. Voortent is geïsoleerd, maar ik wil de caravan gaan aanpakken.

Idee is om de caravan te verbouwen. Blijft tot de dag dat hij afgedankt wordt of camping stopt daar, dus de botte bijl kan er in. Idee is om de caravan van binnen aan te passen. Ik wil er een wc in maken (heb vast water). En wat wandjes en vaste bedden zodat er wat ‘slaapkamers’ ontstaan.

Ben op zich wel handig, maar wat dingen waar ik me van afvraag of mensen tips hebben;
- hoe zet ik een wandje in een caravan? Schroeven is lastig denk ik?
- ik wil de vloer isoleren maar heb heel weinig hoogte. Iemand tips? Bijv een vloertje waar wat goeie isolatie aan vast zit?
- ik wil 2 schuifdeuren en een gewone deur, maar het liefst super licht en dun materiaal allemaal, bijvoorbeeld wat er in een stacaravan zit. Daar zitten zelfs hele dunne deurkozijnen in, ipv dat het een wanddikte vereist die ik helemaal niet ga halen (houten rachels van 44 ofzo denk ik aan)

Iemand wat tips mbt dit idee?

Ps; uitdagingen met water en vorst snap/ken ik, dat komt goed
Ps2; ik vervang de caravan niet door een goedkope stacaravan/aanbouw of unit 😬

Alle reacties

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 08:30
Als hij alleen op de zelfde plek blijft staan, waarom dan niet vanuit onder isolatie toebrengen ipv binnen?

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:17

El Capitan

sorry, did that trigger you?

Geen ervaring hiermee maar wel dingen die mij te binnen schieten;

kan je wel zaken vastzetten aan de vloer en plafond? ivm mogelijke metal studs wanden?

blijven vloer en plafond of strip je de caravan volledig en bouw je vloer en plafond opnieuw op?

Heb je een plattegrond en of schets van je plannen? Hoe pak je de electra aan? extra stopcontacten etc en accu/zonnepanelen van toepassing?

• MiKeZZa
The Fatal schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:59:
Als hij alleen op de zelfde plek blijft staan, waarom dan niet vanuit onder isolatie toebrengen ipv binnen?
Omdat ik daar niet aan gedacht had, maar ik voorzie ook wel wat uitdagingen. Hoe zou ik een caravanbodem kunnen isoleren?
El Capitan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:34:
Geen ervaring hiermee maar wel dingen die mij te binnen schieten;

kan je wel zaken vastzetten aan de vloer en plafond? ivm mogelijke metal studs wanden?

blijven vloer en plafond of strip je de caravan volledig en bouw je vloer en plafond opnieuw op?

Heb je een plattegrond en of schets van je plannen? Hoe pak je de electra aan? extra stopcontacten etc en accu/zonnepanelen van toepassing?
Het idee is om de bestaande caravan zo goed als te strippen. Bovenkastjes blijven zitten. Dus er komen wat bedden in met tussenwandjes. En een wc. Electra komt binnen in caravan en wil ik in principe grotendeels gewoon vervangen; ik overweeg om de wanden wat te isoleren en dan wandbekleding toe te voegen, dus dan komt daarin gewoon zo hier en daar een stopcontact.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:30
Er zijn erg veel videos over zelfbouwcampers op YouTube, ik zou daar eens kijken. Vaak gebruiken ze Armaflex om de vloer en wanden te isoleren.

[ Voor 13% gewijzigd door IceM op 06-08-2026 11:52 ]

...

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:11

BCC

Als je het leuk vindt of specifieke wensen hebt: vooral doen! Maar let wel dat het mogelijk een stuk goedkoper is om een geisoleerde caravan in oostenrijk op de kop te tikken. Caravans zijn op dit moment relatief goedkoop in europa (behalve in NL, want daar zijn de campers net weer duur gemaakt).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:24

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Misschien geldt het niet voor alle caravans, maar vaak bestaan de wanden en soms ook het dak uit sandwichpanelen: twee aluminium lagen met daar tussen een (dunne) isolatie laag. Daar kun je, mits je niet te diep gaat, redelijk goed een schroef in draaien.

Maar kijk inderdaad gewoon eens de kunst af op Youtube. "Wohnmobil Umbau" of "Caravan conversion" zou mijn zoekopdracht zijn.

We've got that ring of confidence

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:56
ik vind 'caravan' ook wel wat wollig. hoe groot is het? is ie uit 1979 of uit 2006? waar zijn de wanden van? is ie rond of allemaal rechte hoeken?
wat heb je behalve deze post al gedaan om zelf te bedenken wat er kan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MiKeZZa
Het is een Hobby uit 2005 en heb het nodige Gegoogled. In verband met omstandigheden ter plekke blijft de caravan staan dus vervangen is geen optie.

Ik heb uiteraard flink gegoogled en gespard met Claude. Het is echter onduidelijk waar ik goed aan doe dus tips zoals hier komen, met oa Armaflex zijn erg welkom!

• MiKeZZa
Overigens zit ik nu in een Adria stacaravan en die hebben deuren van nog geen 2 cm dik en zo licht dat ze hangen aan reguliere kleine scharnieren (die niet specifiek voor deuren zijn). Iets dergelijks zou voor mijn idee echt super zijn. Alleen dergelijke materialen kom ik nergens tegen.
Pagina: 1