Crypto spam is gestuurd naar mensen vanaf mijn messenger wat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:23
Mijn vraag
Via mijn mobiel zie ik datin mijn messenger naar diverse mensen screenshot verstuurd zijn van crypto reclame, ook zie ik inlog locatie pogingen vanaf locaties waar ik niet ben op FB, ook op linkedin en op amazon.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Opera browser, windows

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb wachtwoorden aangepast, dit lukt via fb trouwens niet wat nogal onhandig is. Je krijgt daar een melding dat het pas kan als je ene tijd vanaf dezelfde locatie ingelogd bent. Ben daarom welk uitgelogd van mijn mobiel.
Bij linkedin mijn wachtwoord gewzijgd en F2a ingesteld, dit ook bij amazon gedaan en ik loop nu andere websites na.

Afgezien van torrents via een torrentsite download ik geen gekke dingen. Dus zou niet weten wat hier nu aan de hand is.

Hoor graag wat ik moet doen en wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik heb bij de f2a nu sms als controle ingezet, zou dat via een app moeten?

ik heb per pagina unieke wachtwoorden die 12+ eenheden zijn met combinatie van tekens, cijfers en letters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQT4bKjCWABh10YFuwQNy-fljmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWm8XS3i8FfqOZvdW5uhFUP1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tndbaFzgZ_W-U3U4CQraKN4bOrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02ZCeAngGwnpHaw1tDk3oKgt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUsyA9cXKP-mFNKR4r6eafyer-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6sKYhlMQ0CbvVjLbQl4Bysa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmEhgLlyBa-p4R_tdsvGywrqXno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZFCbSinO62aWZ8nC6D1MG4I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Jazzy op 05-08-2026 20:01 ]

Alle reacties

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Afgezien van torrents via <publieke tracker> download ik geen gekke dingen.
Je downloadt dus content van een volledig ongecontroleerde bron, veel gekker dan dat kan het niet..
MFA via SMS is niet betrouwbaar want een telefoonnummer overnemen is niet zo lastig (SIM clonen, nieuwe kaart aanvragen via klantenservice, de onversleutelde berichten uitlezen via het openbare netwerk voor telefoon en SMS etc), maar de kans dat iemand die moeite gaat doen voor jou is klein.

Grote kans dat je gewoon doelwit bent geweest van phishing, ofwel via malware of gewoon door in een mailtje te trappen. PC scannen met Defender en evt. nog Malwarebytes, alle wachtwoorden die je de afgelopen maand gebruikt hebt veranderen en van die sites alle sessies uitloggen (de meeste platformen maken dat heel makkelijk) en dan in de gaten blijven houden.

• taurus0205
Mja met films/serie downloaden in 18jaar nooit problemen gehad. Op mails let ik mega goed.
Hoe men dan via mijn messenger die spam heeft kunnen sturen is mij ook onduidelijk.

Dus een app gebruiken als dedicated authenticator inplaats van via sms?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

taurus0205 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:22:
Dus een app gebruiken als dedicated authenticator inplaats van via sms?
Dat is sowieso een veiligere optie.
Maar dan moet je nog steeds opletten met wat je doet.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:38

Umbrah

The Incredible MapMan

1. Een bewezen lek platform (ik ken een paar messenger platformen, zoals MSN, facebook, en zoom, maar gezien stelling gok ik: meta) gebruiken, wat een reputatie heeft van constante account kapingen, cookie hijacks, en meer.
  2. Torrent site gebruikt, een categorie sites die bekend staat dat deze CONSTANT door links aanpast, content van torrents aanpast (met embedded payloads), en meer
  3. Geen MFA (geloof dat je dat bedoeld met F2A?)
  4. Kan geen screenshots maken?
Dit verhaal klinkt als vaag.

SMS is overigens een bewezen lek medium voor MFA, device tokens zoals een authenticator app (maak backups van je recovery keys) zijn veiliger.

• rSNNN
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:23

rSNNN

Titel ondertitel

Ik heb eergisteren precies hetzelfde probleem gehad. Precies dezelfde screenshots en de berichten werden gestuurd via Facebook, Instagram en Discord. Ik heb voor alle platformen aparte accounts, aparte wachtwoorden en MFA op alles.

Ik download helemaal niks van gekke bronnen en kan bij mij niets achterhalen waar het vandaan kan komen. Enige gemene deler is een browser dus ik verdenk gestolen cookies maar kan het nergens bevestigen.

Mocht je wijzer geworden zijn dan zou ik het ook graag weten!

League of legends, PSN, CSGO : rSNNN

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05:36
rSNNN schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:30:
Ik heb eergisteren precies hetzelfde probleem gehad. Precies dezelfde screenshots en de berichten werden gestuurd via Facebook, Instagram en Discord. Ik heb voor alle platformen aparte accounts, aparte wachtwoorden en MFA op alles.

Ik download helemaal niks van gekke bronnen en kan bij mij niets achterhalen waar het vandaan kan komen. Enige gemene deler is een browser dus ik verdenk gestolen cookies maar kan het nergens bevestigen.

Mocht je wijzer geworden zijn dan zou ik het ook graag weten!
Een vage extensie in je browser? Gebruik je wel eens een publieke wifi?

• taurus0205
Bobmeister schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:32:
[...]

nee, geen extensies en geen externe wifi.

• taurus0205
Umbrah schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:28:
  1. Een bewezen lek platform (ik ken een paar messenger platformen, zoals MSN, facebook, en zoom, maar gezien stelling gok ik: meta) gebruiken, wat een reputatie heeft van constante account kapingen, cookie hijacks, en meer.
  2. Torrent site gebruikt, een categorie sites die bekend staat dat deze CONSTANT door links aanpast, content van torrents aanpast (met embedded payloads), en meer
  3. Geen MFA (geloof dat je dat bedoeld met F2A?)
  4. Kan geen screenshots maken?
Dit verhaal klinkt als vaag.

SMS is overigens een bewezen lek medium voor MFA, device tokens zoals een authenticator app (maak backups van je recovery keys) zijn veiliger.
screenshots heb ik toegevoegd van hetgeen verstuurd is via messenger. F2a is meen ik dubbele security.

• rSNNN
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:23

rSNNN

Titel ondertitel

Bobmeister schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:32:
[...]

Nee geen vage extensies en ook geen publieke wifi..

League of legends, PSN, CSGO : rSNNN

Pagina: 1