is het een draagmuur of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• troydp1999
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20:13
Ik wil graag een muur tussen twee slaapkamers weghalen, mijn eerste kwestie is of dit een draagmuur is of niet. Bijgevoegd is de bouwtekening uit het gemeente archief van rotterdam. Het betreft de muur tussen slk 2 en slk 3 met (-15db) erbij, het is een 70mm prefab beton muur. Veel aannemers die ik contacteer zeggen dat het wel een draagmuur is en adviseren een constructietekening á 400+ euro, echter betwijfel ik dit zelf zeer sterk.

Archieftekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwLrFEMaRYqulWoSmMk8gbF_9_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ek1Lae91kOeJqu39cr4WRMmM.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie nu:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trWLExjaaTC8AjXyZFXv4OeD8Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpoZwtyMVUkE2MKa93FFJYQG.jpg?f=fotoalbum_large

Geplande nieuwe situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fzgzWSZAg92IjyPgZW8lM9xFPg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OAYlFFmCxTixlosZpKMs43GI.jpg?f=user_large

[ Voor 57% gewijzigd door troydp1999 op 05-08-2026 16:09 ]

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
Zonder werkende afbeeldingen is hier niks over te zeggen.
Overigens zou ik adviezen van mensen die hier veel ervaring mee hebben en die ervoor geleerd hebben (o.a. aannemers) niet zomaar in de wind slaan.
Bij twijfel altijd een expert inschakelen, ook wanneer dat geld gaat kosten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• troydp1999
Yaksa schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:08:
Zonder werkende afbeeldingen is hier niks over te zeggen.
Overigens zou ik adviezen van mensen die hier veel ervaring mee hebben en die ervoor geleerd hebben (o.a. aannemers) niet zomaar in de wind slaan.
Bij twijfel altijd een expert inschakelen, ook wanneer dat geld gaat kosten.
Er ging iets mis met de afbeeldingen, maar is nu goed gegaan

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
alle gelegenheid constructeurs hier kunnen er van alles van vinden maar om zeker te zijn dat de grootste aankoop uit je leven blijft staan zou ik toch het advies van een aannemer ter harte nemen en die 400 euro besteden aan een constructeur. dan heb je iig een goed antwoord naar je verzekeraar en je hypotheekgever mocht het instorten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Op basis van de bouwtekeningen snap ik dat je denkt dat het geen dragende muur is. De verdiepingen erboven en eronder hebben niets op die plek staan, dus dan is het niet logisch dat het dragend zou zijn. Maar toch: als experts zeggen dat ze het betwijfelen, zou ik het laten onderzoeken.
In Amstelveen dacht blijkbaar ook iemand dat het allemaal wel kon (geen idee van de oorzaak): https://www.nhnieuws.nl/n...g-en-hij-is-niet-de-enige

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:31
troydp1999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:05:
het is een 70mm prefab beton muur. 
Hoe je heb je de conclusie getrokken dat het prefab beton is?

Gezien de bouwstijl en bouwperiode zou ik eerder een wandje van gipsblokken verwachten voor de binnenmuren. 70mm is ook wel erg dun voor een betonnen prefab element.
Veel aannemers die ik contacteer zeggen dat het wel een draagmuur is
Wat is de vraag die je ze stelt? Als je direct al aangeeft dat het een betonnen binnenmuur is, zal vrijwel elke aannemer invullen dat het een draagmuur is.

Spel en typfouten voorbehouden

• troydp1999
FredvZ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:45:
[...]

Hoe je heb je de conclusie getrokken dat het prefab beton is?

Gezien de bouwstijl en bouwperiode zou ik eerder een wandje van gipsblokken verwachten voor de binnenmuren. 70mm is ook wel erg dun voor een betonnen prefab element.

[...]

Wat is de vraag die je ze stelt? Als je direct al aangeeft dat het een betonnen binnenmuur is, zal vrijwel elke aannemer invullen dat het een draagmuur is.
rechts op de archief tekening staat aangegeven dat het om prefab beton gaat. Aan de aannemers heb ik min of meer dezelfde vraag gesteld als hier op het forum. Ik heb ook het idee dat een aannemer ten alle tijde zal zeggen dat het een draagmuur kan zijn en een constructie tekening nodig is, als het geen draagmuur is zet ik zelf de hamer er wel in en hebben zij geen klus meer. Op deze manier kunnen ze me toch een rekening sturen, vandaar dat ik eerst zelf goed onderzoek wil doen ernaar.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:36
troydp1999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:01:
[...]

rechts op de archief tekening staat aangegeven dat het om prefab beton gaat. Aan de aannemers heb ik min of meer dezelfde vraag gesteld als hier op het forum. Ik heb ook het idee dat een aannemer ten alle tijde zal zeggen dat het een draagmuur kan zijn en een constructie tekening nodig is, als het geen draagmuur is zet ik zelf de hamer er wel in en hebben zij geen klus meer. Op deze manier kunnen ze me toch een rekening sturen, vandaar dat ik eerst zelf goed onderzoek wil doen ernaar.
Natuurlijk zeggen ze dat, die 400 euro is natuurlijk ook een stukje verzekering. Stel je voor dat ze (zwart op wit) aangeven dat het geen draagmuur is zonder onderzoek, en het is wel een draagmuur.. Zekerheid kost nou eenmaal geld.

Buren toevallig niet een soortgelijke klus gedaan?

[ Voor 3% gewijzigd door bramassendorp op 05-08-2026 17:15 ]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:10
70 mm? Zal wel cellenbeton zijn, dat is echt geen draagmuur. Dit soort muren worden heel vaak weggebroken / verplaatst / ...

• troydp1999
Buren toevallig niet een soortgelijke klus gedaan?
op funda bij verkochte huizen zie ik wel dit bij de buren, maar de muur is er dus niet voor de volle 100% uit. Helaas woont de orginele bewoner er niet meer om het aan te vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-NVdNsC4t4P6zwOKvNYOYksA9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6dZUuVWDY9W4xzralZp8zOb.jpg?f=fotoalbum_large

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:36
troydp1999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:25:
[...]

[...]

Helaas woont de orginele bewoner er niet meer om het aan te vragen.
Toch weer jammer.

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:21

reaL_G

G

volgens de bestektekening geen dragende muur. heb je geen (uitvoerings)tekening van de vloer zelf, aangezien je wel de bestektekening zelf hebt, dan weet je het zeker. Hou er wel rekening met de leeftijd van de woning.

GiTS

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:17
Is de zoldervloer van hout?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:15
Er zijn nog 122 buren over die het mogelijk ook hebben aangepast, dus even een rondje door je nieuwe buurt maken. En als de zolder inderdaad van hout is dan zou je kunnen kijken hoe het er van boven uitziet.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zou er eens met en gatenzaag of gewone boor eens doorheen gaan, weet je welk materiaal het is en ook exact hoe dik.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Nee, dat is geen dragende wand.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2026 19:55 ]

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:55
Stukje plafond weghalen en kijken of de muur doorloopt en/of vloer/balken ondersteund.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou voor 400 euro echt niet het risico gaan lopen :+
Advies van Tweakers is leuk, maar zonder handtekening van een constructeur is het risico helemaal 100% voor jou, en je kunt er echt niet vanuit gaan dat het advies dat je hier krijgt klopt.

• Ernemmer
  • Niet online
Oon schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:48:
Ik zou voor 400 euro echt niet het risico gaan lopen :+
Advies van Tweakers is leuk, maar zonder handtekening van een constructeur is het risico helemaal 100% voor jou, en je kunt er echt niet vanuit gaan dat het advies dat je hier krijgt klopt.
Als het in de buurt is wil ik wel even langskomen en een rapportje maken voor 400 euro.

• FredvZ
troydp1999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:01:
rechts op de archief tekening staat aangegeven dat het om prefab beton gaat.
De tekening is op leeftijd en vanaf een foto ook lastiger te lezen. Zoals ik het lees zijn het de buitenburen en de gedeelde muren met je buren die van prefab beton zijn.
Aan de aannemers heb ik min of meer dezelfde vraag gesteld als hier op het forum. Ik heb ook het idee dat een aannemer ten alle tijde zal zeggen dat het een draagmuur kan zijn en een constructie tekening nodig is, als het geen draagmuur is zet ik zelf de hamer er wel in en hebben zij geen klus meer. Op deze manier kunnen ze me toch een rekening sturen, vandaar dat ik eerst zelf goed onderzoek wil doen ernaar.
Op basis van deze informatie kan ik me dat goed voorstellen.
Wat je zelf kan onderzoeken: boor op een verdekte plek een gat. Gaat dat soepel en komt er wit stof uit: dan is het een gipsmuur en is de kans nihil dat het een dragende muur is. Komt er grover, grijs gruis uit het gat dan is het een betonnen muur en is de kans een stuk groter dat het een draagmuur is.

• FredvZ
Er vanuitgaande dat de buren op de eerste verdieping slapen kunnen we er op basis van de foto twee posts boven jouw post er wel vanuit gaan dat de vloer van de tweede verdieping van beton/kanaalplaten is gemaakt.

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:35
troydp1999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:25:
[...]

[...]

op funda bij verkochte huizen zie ik wel dit bij de buren, maar de muur is er dus niet voor de volle 100% uit. Helaas woont de orginele bewoner er niet meer om het aan te vragen.

[Afbeelding]
Het feit dat de muur er niet voor de volle 100% uit is doet mij vermoeden dat dit wel om een dragende muur gaat. Kans is aanzienlijk dat er een stalen balk in is gelegd om als drager te fungeren.

It's dogged that does it

• Ernemmer
  • Niet online
De vloeren zijn breedplaatvloeren van 2400mm breed en liggen van woningscheidende wand tot woningscheidende wand. Bij de trap zit een stabiliteitswand. Alle overige wanden zijn lichte scheidingswanden en niet dragend.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2026 19:55 ]

• Guido01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:34
Pak je accuboor en boor een gaatje (zonder klopstand). Als het boortje er makkelijk in gaat (wat ik verwacht) is het gips of cellenbeton. En kun je hem zonder probleem verwijderen.
Pagina: 1