is het een draagmuur of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• troydp1999
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13-08 20:54
Ik wil graag een muur tussen twee slaapkamers weghalen, mijn eerste kwestie is of dit een draagmuur is of niet. Bijgevoegd is de bouwtekening uit het gemeente archief van rotterdam. Het betreft de muur tussen slk 2 en slk 3 met (-15db) erbij, het is een 70mm prefab beton muur. Veel aannemers die ik contacteer zeggen dat het wel een draagmuur is en adviseren een constructietekening á 400+ euro, echter betwijfel ik dit zelf zeer sterk.

Archieftekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwLrFEMaRYqulWoSmMk8gbF_9_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ek1Lae91kOeJqu39cr4WRMmM.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie nu:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trWLExjaaTC8AjXyZFXv4OeD8Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpoZwtyMVUkE2MKa93FFJYQG.jpg?f=fotoalbum_large

Geplande nieuwe situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fzgzWSZAg92IjyPgZW8lM9xFPg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OAYlFFmCxTixlosZpKMs43GI.jpg?f=user_large

[ Voor 57% gewijzigd door troydp1999 op 05-08-2026 16:09 ]

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:38
Zonder werkende afbeeldingen is hier niks over te zeggen.
Overigens zou ik adviezen van mensen die hier veel ervaring mee hebben en die ervoor geleerd hebben (o.a. aannemers) niet zomaar in de wind slaan.
Bij twijfel altijd een expert inschakelen, ook wanneer dat geld gaat kosten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• troydp1999
Yaksa schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:08:
Zonder werkende afbeeldingen is hier niks over te zeggen.
Overigens zou ik adviezen van mensen die hier veel ervaring mee hebben en die ervoor geleerd hebben (o.a. aannemers) niet zomaar in de wind slaan.
Bij twijfel altijd een expert inschakelen, ook wanneer dat geld gaat kosten.
Er ging iets mis met de afbeeldingen, maar is nu goed gegaan

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:56
alle gelegenheid constructeurs hier kunnen er van alles van vinden maar om zeker te zijn dat de grootste aankoop uit je leven blijft staan zou ik toch het advies van een aannemer ter harte nemen en die 400 euro besteden aan een constructeur. dan heb je iig een goed antwoord naar je verzekeraar en je hypotheekgever mocht het instorten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Op basis van de bouwtekeningen snap ik dat je denkt dat het geen dragende muur is. De verdiepingen erboven en eronder hebben niets op die plek staan, dus dan is het niet logisch dat het dragend zou zijn. Maar toch: als experts zeggen dat ze het betwijfelen, zou ik het laten onderzoeken.
In Amstelveen dacht blijkbaar ook iemand dat het allemaal wel kon (geen idee van de oorzaak): https://www.nhnieuws.nl/n...g-en-hij-is-niet-de-enige

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
troydp1999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:05:
het is een 70mm prefab beton muur. 
Hoe je heb je de conclusie getrokken dat het prefab beton is?

Gezien de bouwstijl en bouwperiode zou ik eerder een wandje van gipsblokken verwachten voor de binnenmuren. 70mm is ook wel erg dun voor een betonnen prefab element.
Veel aannemers die ik contacteer zeggen dat het wel een draagmuur is
Wat is de vraag die je ze stelt? Als je direct al aangeeft dat het een betonnen binnenmuur is, zal vrijwel elke aannemer invullen dat het een draagmuur is.

Spel en typfouten voorbehouden

• troydp1999
FredvZ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:45:
[...]

Hoe je heb je de conclusie getrokken dat het prefab beton is?

Gezien de bouwstijl en bouwperiode zou ik eerder een wandje van gipsblokken verwachten voor de binnenmuren. 70mm is ook wel erg dun voor een betonnen prefab element.

[...]

Wat is de vraag die je ze stelt? Als je direct al aangeeft dat het een betonnen binnenmuur is, zal vrijwel elke aannemer invullen dat het een draagmuur is.
rechts op de archief tekening staat aangegeven dat het om prefab beton gaat. Aan de aannemers heb ik min of meer dezelfde vraag gesteld als hier op het forum. Ik heb ook het idee dat een aannemer ten alle tijde zal zeggen dat het een draagmuur kan zijn en een constructie tekening nodig is, als het geen draagmuur is zet ik zelf de hamer er wel in en hebben zij geen klus meer. Op deze manier kunnen ze me toch een rekening sturen, vandaar dat ik eerst zelf goed onderzoek wil doen ernaar.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:24
troydp1999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:01:
[...]

rechts op de archief tekening staat aangegeven dat het om prefab beton gaat. Aan de aannemers heb ik min of meer dezelfde vraag gesteld als hier op het forum. Ik heb ook het idee dat een aannemer ten alle tijde zal zeggen dat het een draagmuur kan zijn en een constructie tekening nodig is, als het geen draagmuur is zet ik zelf de hamer er wel in en hebben zij geen klus meer. Op deze manier kunnen ze me toch een rekening sturen, vandaar dat ik eerst zelf goed onderzoek wil doen ernaar.
Natuurlijk zeggen ze dat, die 400 euro is natuurlijk ook een stukje verzekering. Stel je voor dat ze (zwart op wit) aangeven dat het geen draagmuur is zonder onderzoek, en het is wel een draagmuur.. Zekerheid kost nou eenmaal geld.

Buren toevallig niet een soortgelijke klus gedaan?

[ Voor 3% gewijzigd door bramassendorp op 05-08-2026 17:15 ]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:35
70 mm? Zal wel cellenbeton zijn, dat is echt geen draagmuur. Dit soort muren worden heel vaak weggebroken / verplaatst / ...

• troydp1999
Buren toevallig niet een soortgelijke klus gedaan?
op funda bij verkochte huizen zie ik wel dit bij de buren, maar de muur is er dus niet voor de volle 100% uit. Helaas woont de orginele bewoner er niet meer om het aan te vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-NVdNsC4t4P6zwOKvNYOYksA9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6dZUuVWDY9W4xzralZp8zOb.jpg?f=fotoalbum_large

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:24
troydp1999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:25:
[...]

[...]

Helaas woont de orginele bewoner er niet meer om het aan te vragen.
Toch weer jammer.

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:22

reaL_G

G

volgens de bestektekening geen dragende muur. heb je geen (uitvoerings)tekening van de vloer zelf, aangezien je wel de bestektekening zelf hebt, dan weet je het zeker. Hou er wel rekening met de leeftijd van de woning.

GiTS

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:14
Is de zoldervloer van hout?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:19
Er zijn nog 122 buren over die het mogelijk ook hebben aangepast, dus even een rondje door je nieuwe buurt maken. En als de zolder inderdaad van hout is dan zou je kunnen kijken hoe het er van boven uitziet.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:29

franssie

Save the albatross

Ik zou er eens met en gatenzaag of gewone boor eens doorheen gaan, weet je welk materiaal het is en ook exact hoe dik.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Nee, dat is geen dragende wand.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2026 19:55 ]

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-08 10:01
Stukje plafond weghalen en kijken of de muur doorloopt en/of vloer/balken ondersteund.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou voor 400 euro echt niet het risico gaan lopen :+
Advies van Tweakers is leuk, maar zonder handtekening van een constructeur is het risico helemaal 100% voor jou, en je kunt er echt niet vanuit gaan dat het advies dat je hier krijgt klopt.

• Ernemmer
  • Niet online
Oon schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:48:
Advies van Tweakers is leuk, maar zonder handtekening van een constructeur is het risico helemaal 100% voor jou, en je kunt er echt niet vanuit gaan dat het advies dat je hier krijgt klopt.
Als het in de buurt is wil ik wel even langskomen en een rapportje maken voor 400 euro.

• FredvZ
  • Nu online
troydp1999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:01:
rechts op de archief tekening staat aangegeven dat het om prefab beton gaat.
De tekening is op leeftijd en vanaf een foto ook lastiger te lezen. Zoals ik het lees zijn het de buitenburen en de gedeelde muren met je buren die van prefab beton zijn.
Aan de aannemers heb ik min of meer dezelfde vraag gesteld als hier op het forum. Ik heb ook het idee dat een aannemer ten alle tijde zal zeggen dat het een draagmuur kan zijn en een constructie tekening nodig is, als het geen draagmuur is zet ik zelf de hamer er wel in en hebben zij geen klus meer. Op deze manier kunnen ze me toch een rekening sturen, vandaar dat ik eerst zelf goed onderzoek wil doen ernaar.
Op basis van deze informatie kan ik me dat goed voorstellen.
Wat je zelf kan onderzoeken: boor op een verdekte plek een gat. Gaat dat soepel en komt er wit stof uit: dan is het een gipsmuur en is de kans nihil dat het een dragende muur is. Komt er grover, grijs gruis uit het gat dan is het een betonnen muur en is de kans een stuk groter dat het een draagmuur is.

• FredvZ
  • Nu online
Er vanuitgaande dat de buren op de eerste verdieping slapen kunnen we er op basis van de foto twee posts boven jouw post er wel vanuit gaan dat de vloer van de tweede verdieping van beton/kanaalplaten is gemaakt.

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-08 13:47
troydp1999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:25:
[...]

[...]

op funda bij verkochte huizen zie ik wel dit bij de buren, maar de muur is er dus niet voor de volle 100% uit. Helaas woont de orginele bewoner er niet meer om het aan te vragen.

[Afbeelding]
Het feit dat de muur er niet voor de volle 100% uit is doet mij vermoeden dat dit wel om een dragende muur gaat. Kans is aanzienlijk dat er een stalen balk in is gelegd om als drager te fungeren.

It's dogged that does it

• Ernemmer
  • Niet online
De vloeren zijn breedplaatvloeren van 2400mm breed en liggen van woningscheidende wand tot woningscheidende wand. Bij de trap zit een stabiliteitswand. Alle overige wanden zijn lichte scheidingswanden en niet dragend.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2026 19:55 ]

• Guido01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:04
Pak je accuboor en boor een gaatje (zonder klopstand). Als het boortje er makkelijk in gaat (wat ik verwacht) is het gips of cellenbeton. En kun je hem zonder probleem verwijderen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:43

Theo

moederbord

De aansluiting tussen de muur en het plafond is een goede indicator. Bij veel nieuwbouw worden de plafondplaten op de buitenmuren geplaatst waarna de binnenmuren worden gemetseld met grote blokken. Omdat dit niet perfect aansluit op het plafond wordt het laatste stukje van PUR voorzien,of van cement. Beide hebben de draagcapaciteit van een natte theedoek :P

Probeer dus met een dunne staaf (breipen?) te porren in de muur zo dicht mogelijk onder het plafond, of boor een klein gaatje met een dunne boor. Ga je er doorheen alsof het boter is? Dan kan het geen draagmuur zijn. Mocht het echt hard/stevig zijn tot aan het plafond? Dan zou het wel een draagmuur kunnen zijn (maar hoeft niet)

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:36
Recht onder de muur, op de begane grond zit geen (dragende) muur dus het kan haast geen dragende muur zijn. Op de zolderverdieping rust er ook niets op deze muur.
Evt. zou het kunnen dat deze muur de buitenmuur ondersteund zodat deze niet kan wijken (kaartenhuis) maar je laat een gedeelte staan dus dat is ook niet aan de orde.
Zoals @Guido01 al zegt: boor een gaatje zonder de klopboorstand, kom je makkelijk in de muur dan is het geen dragende muur.
Kom je zonder te "klopboren" niet in deze muur dan zou ik veiligheidshalve toch een constructeur raadplegen.

• eouwehand
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:53
Ernemmer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:54:
De vloeren zijn breedplaatvloeren van 2400mm breed en liggen van woningscheidende wand tot woningscheidende wand. Bij de trap zit een stabiliteitswand. Alle overige wanden zijn lichte scheidingswanden en niet dragend.
Van bijna alle reacties is dit de enige die echt hout snijdt.

Voor breedplaatvloeren is deze overspanning een eitje, die hebben echt geen draagmuur nodig. Grote kans dat de zolder en eerste verdieping hetzelfde type vloer hebben. Waarom zou de ene wel gedragen worden en de andere niet?

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:15
eouwehand schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:48:
[...]

Van bijna alle reacties is dit de enige die echt hout snijdt.

Voor breedplaatvloeren is deze overspanning een eitje, die hebben echt geen draagmuur nodig. Grote kans dat de zolder en eerste verdieping hetzelfde type vloer hebben. Waarom zou de ene wel gedragen worden en de andere niet?
De enige reactie die hout zou snijden is het advies aan een constructeur te vragen...

• maasdijk
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zelf een huis met houten vloeren, waarbij binnenmuren soms ongewild draagmuren zijn geworden door verbouwingen. Dit gebeurt niet alleen met houten vloeren, maar ook met betonnen vloeren.

Bij een constructie met breedplaatvloeren van 2400 mm die van woningscheidende wand naar woningscheidende wand overspannen, is het risico dat een lichte binnenwand onbedoeld dragend is geworden zeer groot.

Breedplaatvloeren zijn ter plaatse gestorte betonvloeren die over een grote lengte kunnen doorbuigen. Omdat de platen 2400 mm breed zijn, liggen er vaak maar een paar platen naast elkaar. Juist bij dit type vloer is het risico op kruipgedrag (het langzaam doorzakken van beton over de jaren) sterk aanwezig.

Waarom dit bij jouw breedplaatvloer extra gevaarlijk is?

Breedplaatvloeren overspannen vaak de volledige breedte van het huis (vaak 5 tot 6 meter). Hoe groter de overspanning zonder tussenkolom, hoe groter de natuurlijke doorbuiging in het midden van de vloer.

De grootste doorbuiging vindt exact plaats in het midden van de overspanning. Jouw 'niet-dragende' muur staat ergens op een derde tot halverwege de woningscheidende wanden, en krijgt deze wand dus bijna de volle laag van de doorbuigende betonvloer.

De gipsblokken- of cellenbetonwanden die onder de breedplaatvloer staan, werken na 40 jaar als een ongewenst 'tussensteunpunt'. Als je deze wand weghaalt, krijgt de breedplaatvloer ineens zijn oorspronkelijke, grote overspanning weer terug. Dit kan leiden tot plotselinge, gevaarlijke doorbuiging en scheuren in de vloer of de muren erboven.

Bespaar jezelf eventuele problemen en laat die nieuwe situatie doorrekenen, desnoods door een ander bedrijf zodat de aannemer geen voordeel heeft aan het doorrekenen. Zie het als de kosten die je moet maken om zelf veilig aan de slag te kunnen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Oon schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:48:
Een constructeur is duurder dan 400 euro. Op Tweakers doen mensen altijd of het met een paar honderd euro kan, uiteindelijk is het altijd duurder.

• squashedraven
Wolly schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:16:
[...]

Een constructeur is duurder dan 400 euro. Op Tweakers doen mensen altijd of het met een paar honderd euro kan, uiteindelijk is het altijd duurder.
Hier was ik met 100 euro klaar hoor, even berichtje naar constructeur met de vraag of hij wil bekijken of het een draagmuur is, krijg je mooi later in de mail van nee dit is geen draagmuur of ja dit is een draagmuur waar additioneel constructief onderzoek voor nodig is voordat werkzaamheden starten

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wolly schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:16:
[...]

Maar zelfs dan, je moet even bedenken wat de kosten zijn als het toch een draagmuur is en je hele bovenverdieping inzakt, dan heb je een veel groter probleem en ben je niet met 10.000 euro klaar.

Al kost een constructeur 2000 euro, dan nog is dat de enige manier om het echt zeker te weten en goed voorbereid te zijn.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
squashedraven schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:18:
[...]

Hier was ik met 100 euro klaar hoor, even berichtje naar constructeur met de vraag of hij wil bekijken of het een draagmuur is, krijg je mooi later in de mail van nee dit is geen draagmuur of ja dit is een draagmuur waar additioneel constructief onderzoek voor nodig is voordat werkzaamheden starten
Dan heb je geluk gehad. Voor 80 euro stuurt niemand tegenwoordig een mail inclusief de verantwoordelijkheid voor het fout gaan.

• squashedraven
Wolly schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:19:
[...]

Dan heb je geluk gehad. Voor 80 euro stuurt niemand tegenwoordig een mail inclusief de verantwoordelijkheid voor het fout gaan.
Genoeg doen dat wel hoor ;) . en als je een complete berekening wil Constructieberekening draagmuur verwijderen | ConstructieShop.nl kost net iets meer dan 400.

En ik heb gewoon even constructeurs bureautje gebeld indertijd met de vraag, eind vd dag kwam iemand langs die even heeft gekeken, bouwtekeningen heeft bekeken en een eerste assessment heeft gedaan waarbij aangegeven was dat het een draagmuur betrof en voor een complete berekening ik 380 euro kwijt zou zijn bovenop de 100 euro voor de schouwing

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:50

MasterCypher25

Miss Patriotic

MoiZie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:10:
70 mm? Zal wel cellenbeton zijn, dat is echt geen draagmuur. Dit soort muren worden heel vaak weggebroken / verplaatst / ...
Daar ga ik in mee. Ik heb zelf bij Oosthoek/Kemper gewerkt en ik heb nooit 70mm prefab betonplaten gezien. 100 en 120mm kwam al zelden voor, meestal zat het tussen de 140 en 170mm dikte. Even de boorproef doen en je weet het, ook kloppen kan helpen, hoe lager en korter het geluid, hoe harder het beton is en daarmee de kans dat het een draagmuur is.

De woning waar ik nu woon (Leiderdorp) is opgetrokken uit prefab betonelementen gemaakt door Oosthoek/Kemper en als ik op de muren klop, is een draagmuur heel dof, laag en kort van geluid. De tussenmuren zijn van gasbetonblokken en klinken een stuk hoger qua geluid en zijn een stuk dunner.

Mijn goede voornemen voor 2026 : Mijn womanscave realiseren oftewel mijn Dolby Vision-Atmos homecinemacellar!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:45
Ik moet de eerste 70mm draagmuur nog tegenkomen, dus knal er maar uit.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

maasdijk schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:13:
Zelf een huis met houten vloeren, waarbij binnenmuren soms ongewild draagmuren zijn geworden door verbouwingen. Dit gebeurt niet alleen met houten vloeren, maar ook met betonnen vloeren.

Bij een constructie met breedplaatvloeren van 2400 mm die van woningscheidende wand naar woningscheidende wand overspannen, is het risico dat een lichte binnenwand onbedoeld dragend is geworden zeer groot.

Breedplaatvloeren zijn ter plaatse gestorte betonvloeren die over een grote lengte kunnen doorbuigen. Omdat de platen 2400 mm breed zijn, liggen er vaak maar een paar platen naast elkaar. Juist bij dit type vloer is het risico op kruipgedrag (het langzaam doorzakken van beton over de jaren) sterk aanwezig.

Waarom dit bij jouw breedplaatvloer extra gevaarlijk is?

Breedplaatvloeren overspannen vaak de volledige breedte van het huis (vaak 5 tot 6 meter). Hoe groter de overspanning zonder tussenkolom, hoe groter de natuurlijke doorbuiging in het midden van de vloer.

De grootste doorbuiging vindt exact plaats in het midden van de overspanning. Jouw 'niet-dragende' muur staat ergens op een derde tot halverwege de woningscheidende wanden, en krijgt deze wand dus bijna de volle laag van de doorbuigende betonvloer.

De gipsblokken- of cellenbetonwanden die onder de breedplaatvloer staan, werken na 40 jaar als een ongewenst 'tussensteunpunt'. Als je deze wand weghaalt, krijgt de breedplaatvloer ineens zijn oorspronkelijke, grote overspanning weer terug. Dit kan leiden tot plotselinge, gevaarlijke doorbuiging en scheuren in de vloer of de muren erboven.

Bespaar jezelf eventuele problemen en laat die nieuwe situatie doorrekenen, desnoods door een ander bedrijf zodat de aannemer geen voordeel heeft aan het doorrekenen. Zie het als de kosten die je moet maken om zelf veilig aan de slag te kunnen.
Het klinkt erg autoritatief wat je zegt, maar ook nogal vergezocht en LLM-gegenereerd.

Hoe kan een muur van gipsblokken met bovenaan een centimeter of twee PUR ineens dragend worden? Hoeveel zakt een betonplaat volgens jou door tijdens bewoning?

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je kunt het beste even bij de gemeente opvragen welke stukken er uit de bouw in het archief zitten. Met een beetje geluk hebben ze de stabiliteitsberekeningen of hoofdberekening van het woonblok (op zolder zie ik op tekening bijvoorbeeld wel een 100mm dikke dwarswand als stabiliteitswand aangeduid, dus laat die sowieso staan). Berekeningen of wapeningstekeningen van de vloer zouden ook helpen.

Het lijkt mij overigens zeer onwaarschijnlijk dat de 70mm dikke tussenwand in verticale zin als een dragende wand bedoeld is. Als de vloer door kruip in de loop der tijd op de tussenwand is gaan hangen - en daarmee onbedoeld op de lager gelegen verdiepingsvloer rust - dan betekent dit nog niet dat het qua constructief ontwerp een dragende wand is. De dagmaat van de woning is niet dusdanig groot dat er aanleiding is om een tussenwand dragend uit te voeren bij toepassing breedplaten.

Maar nogmaals; probeer bij de omgevingsdienst van je gemeente na te gaan of men nog andere constructieve documenten heeft.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• Simon36
  • Laatst online: 24-08 06:42
Is geen dragende wand, je kan het controleren door aan de bovenzijde klein stukje weg te halen, waarschijnlijk is de ruimte tussen de wand en het plafond opgevuld met pur of kurk. De genoemde betonnen prefab wand betreft de binnenzijde van je buitengevel, die bestaat uit een binnenblad, een spouw en een buitenblad van metselwerk.

• Ernemmer
  • Niet online
squashedraven schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:56:
[...]

De enige reactie die hout zou snijden is het advies aan een constructeur te vragen...
Misschien zitten er wel constructeurs op tweakers.

• squashedraven
Ernemmer schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:53:
[...]

Er zitten misschien ook wel hersen chirurgen op tweakers. Maar ik ga toch echt niet vragen of de tumor die in mijn kop zit kwaad kan

• RonnieKo
  • Laatst online: 17:41
Ernemmer schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:53:
[...]
Vast wel :) Zou altijd wel wat meer informatie willen dan wat forumposts :)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:38
Het lijkt er op dat TS alleen bevestiging van zijn eigen gedachtegang wil krijgen dat hij a.s. weekend met de boor/sloop hamer aan de gang kan gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• RonnieKo
  • Laatst online: 17:41
Yaksa schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:18:
Het lijkt er op dat TS alleen bevestiging van zijn eigen gedachtegang wil krijgen
Dat willen de meeste klussers graag horen ;) Al het andere is vaak "onnodig" onhandig, maakt het duurder of wijzigt de plannen teveel. Soms wil je niet weten wat er gekloot wordt. Je ziet het bij alle vakgebieden eigenlijk wel. Sommige klussers weten van niets. Op TV en Youtube gaat het toch ook altijd goed? Wat ze soms niet weten is dat er een compleet team achter zit die van te voren van alles heeft nagekeken. Of dat de mislukkingen niet getoond worden.

Als het misgaat vergeten de mensen dan de consequenties voor verzekeringen, waarde van de woning (hypotheek) e.d. Je moet goed weten wat je doet. Een beetje inzicht krijgen in bepaalde gevallen is goed. Daarom advies vragen aan een expert zoals een constructeur.

[ Voor 16% gewijzigd door RonnieKo op 06-08-2026 13:23 ]

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:56

Jorissie87

No diggity

Het is een blok met identieke huizen. Misschien even in de buurtapp zetten of iemand hier ervaring mee heeft. Misschien heeft iemand al eens een constructietekening laten maken of de muur zelfs al laten verwijderen, dan weet je direct waar je aan toe bent.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

CodeCaster schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:27:
[...]

Het klinkt erg autoritatief wat je zegt, maar ook nogal vergezocht en LLM-gegenereerd.

Hoe kan een muur van gipsblokken met bovenaan een centimeter of twee PUR ineens dragend worden? Hoeveel zakt een betonplaat volgens jou door tijdens bewoning?
Ook al zou het wel kloppen wat hij zegt, dan zou het simpelweg betekenen dat het huis constructief onveilig is of wordt na verloop van tijd. Want als die muur er al niet staat vanaf de bouw, dan gaat het plafond ook doorzakken na verloop van tijd. Ok, wat dan? Stort de boel dan in?

En als dat niet zo is, waarom zou het dan ineens zo onveilig moeten zijn om dat muurtje wel weg te halen als het er al die tijd wel stond..?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Ernemmer
  • Niet online
squashedraven schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Er zitten misschien ook wel hersen chirurgen op tweakers. Maar ik ga toch echt niet vragen of de tumor die in mijn kop zit kwaad kan
Het beoordelen van een hersentumor is natuurlijk wel iets anders dan een simpel bouwtekeningetje lezen.

En waar leg je dan de grens, want anders kan je bij elke vraag op elk forum wel plaatsen, huur maar een specialist in ipv hier vragen.

OT. constructief gezien mag het niet eens een dragende wand zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 06-08-2026 17:44 ]

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-08 22:57
We hebben het hier over een pand uit de jaren 80 met een betonnen vloersysteem met breedplaten. Die kunnen gemakkelijk de typische beukmaat van een rijtjeshuis overspannen van 5 a 6 meter. Ze gaan echt geen tussensteunpunt voorzien in de woning als dat niet nodig is.

Er is ook in de funderingsbalken geen tussensteunpunt voorzien, alleen balken op de stramienen tussen de woningen. Dus voor verticale krachtsafdracht is het ook niet ingericht als tussensteunpunt. Voor de stabiliteit in dwarsrichting is de wand naast de trap voorzien, dat staat ook op tekening aangegeven.

Wandje zal gewoon een binnenwandje zijn die niet dragend is. Je kan om meer zekerheid te hebben wel even proberen bij de wand plafon aansluiting een gaatje te boren zoals al aangegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerundium op 06-08-2026 13:59 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ernemmer schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Het beoordelen van een hersentumor is natuurlijk wel iets anders dan een simpel bouwtekeningetje lezen.

En waar leg je dan de grens, want anders kan je bij elke vraag op elk forum wel plaatsen, huur maar een specialist in ipv hier vragen.

OT. constructie gezien mag het niet eens een dragende wand zijn.
Ik denk ook dat het gewoon iets heel Nederlands is. Ze zeggen wel eens dat Nederlanders kampioen verzekeren zijn en dat zie je ook hier weer. Een constructeur die aangeeft dat een muurtje niet dragend is is niet genoeg want we moeten met een vingertje kunnen wijzen naar een iemand die verantwoordelijkheid draagt op het moment dat er iets mis zou gaan.

En een ander punt: advies is in ogen van veel mensen pas betrouwbaar op het moment dat je er voor betaald hebt. Dat zie je ook bij bijv. airco's en warmtepompen. Mensen komen hier voor advies en krijgen dat uitgebreid. Vervolgens komt er een betaalde installateur en die trekt gewoon zijn eigen plan. Hij krijgt toch betaald, dus hij zal het wel weten toch?

Gelukkig weten wij op dit forum wel beter.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 13:46
Glashelder schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:57:
[...]

Ik denk ook dat het gewoon iets heel Nederlands is. Ze zeggen wel eens dat Nederlanders kampioen verzekeren zijn en dat zie je ook hier weer. Een constructeur die aangeeft dat een muurtje niet dragend is is niet genoeg want we moeten met een vingertje kunnen wijzen naar een iemand die verantwoordelijkheid draagt op het moment dat er iets mis zou gaan.

En een ander punt: advies is in ogen van veel mensen pas betrouwbaar op het moment dat je er voor betaald hebt. Dat zie je ook bij bijv. airco's en warmtepompen. Mensen komen hier voor advies en krijgen dat uitgebreid. Vervolgens komt er een betaalde installateur en die trekt gewoon zijn eigen plan. Hij krijgt toch betaald, dus hij zal het wel weten toch?

Gelukkig weten wij op dit forum wel beter.
Exact! En dus gaat die constructeur niet kijken of het een dragende muur is, maar gewoonweg een HE 120 voorschrijven om er onder te leggen. Klaar, ingedekt, geen enkel risico genomen.

Idem dito die installateur waar je over spreekt. Waarom zou die een snelle oplossing doen en volgende week weer op dezelfde stoep staan. Gewoon aangeven dat het verrot en af is en vervangen moet worden.

Joe

• troydp1999
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qBF658SHaYRz752vDk_XmwHMoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NXqM1quQgm5UJIr5BpF3tdl.jpg?f=fotoalbum_large kleine update, een constructeur heeft toch beoordeeld dat het (waarschijnlijk) geen draagmuur is, bedankt iedereen voor het advies! Voor de zekerheid ga ik de boortip alsnog uitvoeren.
Pagina: 1