Goktransacties op bankafschriften bij hypotheekaanvraag – Ho

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LeioThrix
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 16:26
Hoi allemaal,

Mijn vriendin en ik willen binnenkort ons eerste huis kopen, maar ik stel het hypotheekgesprek steeds uit. Ik zit namelijk met het volgende:
  • Inkomsten & Spaargeld: Vaste baan, nooit schulden/BKR gehad en ~55k spaargeld.
  • Het probleem: Afgelopen jaar veel gegokt. Na 4 maanden stop te zijn geweest, is er de afgelopen 2 maanden helaas weer zo'n € 2.500,- naar goksites gegaan.
Ik ben er nu definitief klaar mee en stop per direct, maar de transacties staan wel op mijn afschriften. Mijn vriendin weet hier niks van en ik schaam me kapot.

Mijn vragen:
  1. Hoeveel maanden kijken banken/hypotheekverstrekkers doorgaans terug op je afschriften?
  2. Is gokken (ondanks voldoende spaargeld en een vast contract) een directe reden voor afwijzing?
  3. Heeft iemand hier ervaring mee?
  4. Hoeveel kans maak ik dat het gewoon goed gaat en er geen probleem is?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hoi ;)

Je eerst topic hier zie ik :P Je zal eens moeten zoeken op het forum, want deze vraag komt hier dusdanig regelmatig voorbij dat eigenlijk alle vragen in andere topics al beantwoord zijn ;)

Check: zoeken naar 'gokken en hypotheek'

[ Voor 17% gewijzigd door RaZ op 05-08-2026 15:33 ]

Ey!! Macarena \o/ f

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1. Bij mij ooit 6 maanden
2.nee
3. Vast wel
4. 90%
5. Vertel het aan je vriendin. Het komt toch wel uit. Nu heb je het geheim al 1 jaar. Laat dat niet meer oplopen. (Risico einde relatie loopt op met elke dag door het geheim te houden)
6. Gebruik de zoekfunctie op de term gokken en hypotheek...

[ Voor 14% gewijzigd door jack zomer op 05-08-2026 15:38 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

7. Open een gratis Revolut/Bunq/whatever rekening om dit soort transacties te doen :+
8. Doe dat niet en stop gewoon met die onzin.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 05-08-2026 15:43 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een nieuwe bankrekening openen bij een andere bank en daar al je geld naartoe overmaken. Daarna je oude rekening laten sluiten. Dan heb je weer schone afschriften. En voortaan alleen nog maar op goksites depositen via PayPal balance. Dan kan je lekker ongestoord verder gokken en zijn er alleen maar afschriften van €2500 richting PayPal.

Of je geeft gewoon eerlijk toe dat je een gokprobleem hebt en vertelt het aan je vriendin. Een huis kopen met een gokprobleem is sowieso twijfelachtig, als dit misgaat sleur je namelijk ook je vriendin de financiële malaise in.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

LeioThrix schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:30:
Mijn vriendin weet hier niks van en ik schaam me kapot.
Als je gezamenlijk iets wilt kopen, maar je wilt daarbij verzwijgen dat je 2,5K in twee maanden tijd vergokt hebt, dan lijkt het mij toch wel iets om te bespreken met je vriendin. Zij gaat een enorme financiele verplichting aan, met iemand die op financieel vlak niet 100% eerlijk tegen haar is. Je moet je afvragen hoe eerlijk dat is richting je vriendin....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:15
Je denkt nu vanuit de perspectief van de hypotheek verstrekker, maar je zou eens moeten denken vanuit perspectief van je vriendin.
Misschien wilt die helemaal geen huis kopen met iemand die maandelijks het hypotheekbedrag aan het vergokken is?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:25
Als je samen geen vertrouwensbasis hebt moet je er ook niet aan beginnen om samen een hypotheek af te sluiten. Je zult eerst open kaart moeten spelen hoe moeilijk dat nu ook lijkt. Elke dag langer dat je dit niet doet ondermijnt het je relatie verder.

First things first, eerst met de billen bloot en dan kijken of je nog verder samen kunt en dan die hypotheek.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:43:
7. Open een gratis Revolut/Bunq/whatever rekening om dit soort transacties te doen :+
8. Doe dat niet en stop gewoon met die onzin.
9. Zoek hulp bij bv https://www.agog.nl/

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
stin00 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:44:
Een nieuwe bankrekening openen bij een andere bank en daar al je geld naartoe overmaken. Daarna je oude rekening laten sluiten. Dan heb je weer schone afschriften.
Dit gaat niet werken, schat ik in. Als bank vraagt naar 3-6 maanden en jij geeft aan dat je sinds 2 maanden bij Revolut zit, dan vragen ze toch naar de afschriften van de bank die je voor die tijd had.

Op zichzelf is gokken niet iets waar een bank meteen bij afhaakt, maar als je daardoor schulden opbouwt, regelmatig rood staat én bijvoorbeeld op de dag van salarisuitbetaling alles opneemt of doorsluist, wordt er wel kritisch gekeken en heb je wat uit te leggen.
En dan kun je het beter inderdaad al aan je vriendin verteld hebben, hoe moeilijk ook. Beter hoort ze dit eerst van jou dan bij de adviseur aan tafel.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:25

Agent47

I always close my contracts.

Volgens mij vragen ze van de afgelopen 3 maanden / 6 maanden inzicht.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:03
Paar maanden terug mijn eerste hypotheek vast laten leggen. Ik vond ze onnodig streng (had wat gedoe met een salarisverhoging op het moment dat ik de hypotheek afsloot en dus meer verdiende dan ik aangegeven had).

Ze waren streng op spaargeld, minder streng op DUO en rekeningafschriften heb ik ze niet hoeven geven. Heb dus ook geen vragen gehad over transacties. Wel afgesloten bij mijn huisbank, dus wie weet hebben ze (zonder toestemming) gekeken, maar volgens mij gaf de adviseur aan dat dat niet nodig was.

[ Voor 43% gewijzigd door Ypuh op 05-08-2026 17:04 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:19
eigenlijk stap 1...

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online

Try SCE to Aux

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je moet dit echt aan je vriendin vertellen. Je bent iemand nu bewust aan het misleiden terwijl er een grote gezamenlijke beslissing op stapel staat. Vind je het eerlijk haar zo'n beslissing te laten nemen op basis van onvolledige informatie?
Ik zou me als ik jou was niet druk maken om die bankafschriften. Blaas de koop van dat huis even af en ga aan je gokverslaving werken. Als je samen een toekomst wil hebben moet daar de prio liggen in plaats van manieren te zoeken samen dit huis te kopen terwijl je iets belangrijks achterhoudt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hoi allemaal,

Mijn vriendin en ik willen binnenkort ons eerste huis kopen, maar ik stel het hypotheekgesprek steeds uit. Ik zit namelijk met het volgende:
  • Inkomsten & Spaargeld: Vaste baan, nooit schulden/BKR gehad en ~55k spaargeld.
  • Het probleem: Afgelopen jaar veel gegokt. Na 4 maanden stop te zijn geweest, is er de afgelopen 2 maanden helaas weer zo'n € 2.500,- naar goksites gegaan.
Ik ben er nu definitief klaar mee en stop per direct, maar de transacties staan wel op mijn afschriften. Mijn vriendin weet hier niks van en ik schaam me kapot.

Mijn vragen:
  1. Hoeveel maanden kijken banken/hypotheekverstrekkers doorgaans terug op je afschriften?
  2. Is gokken (ondanks voldoende spaargeld en een vast contract) een directe reden voor afwijzing?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Voor zover ik mij kan herinneren hadden ze bij mij de afschriften vooral nodig voor een check of er een stabiele inkomstenstroom was en het salaris overeen kwam met loonstrook/werkgeversverklaring.

Lijkt mij overigens niet dat een bank zich druk maakt over waar jij de rest van je geld aan besteedt, zolang jij de hypotheeklasten kan betalen en de lening in verhouding tot onderpand is moet het wel goed komen. En uiteraard geen schulden/BKR/wanbetalingsgeschiedenis hebt, maar dat had je al in je post aangegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door spone op 05-08-2026 18:44 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:08

Het probleem: Afgelopen jaar veel gegokt. Na 4 maanden stop te zijn geweest, is er de afgelopen 2 maanden helaas weer zo'n € 2.500,- naar goksites gegaan.

Dat zeggen alle verslaafden, op welk vlak dan ook. Vertel het je vriendin en zoek hulp.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

stin00 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:44:
Een nieuwe bankrekening openen bij een andere bank en daar al je geld naartoe overmaken. Daarna je oude rekening laten sluiten. Dan heb je weer schone afschriften. En voortaan alleen nog maar op goksites depositen via PayPal balance. Dan kan je lekker ongestoord verder gokken en zijn er alleen maar afschriften van €2500 richting PayPal.

Of je geeft gewoon eerlijk toe dat je een gokprobleem hebt en vertelt het aan je vriendin. Een huis kopen met een gokprobleem is sowieso twijfelachtig, als dit misgaat sleur je namelijk ook je vriendin de financiële malaise in.
Nieuwe rekening lost niks op, want de bank wil gewoon je bankafschriften, ook van een oude of nieuwe rekening. Afschriften van €2500 naar een tussenrekening roepen ook echt wel meer vragen op.
Schone afschriften faken is fraude.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

zolang het geen illegale transacties waren lijkt mij dat de bank niet kijkt naar de hobbies van mensen maar alleen naar de wat grotere verplichtingen die maandelijkse terugkomen? zoals een afbetaling van een lening bij een andere geldverstrekker wat verzwegen is.
[discl.: gedachte uit boerenverstand, geen ervaring mee eerlijk gezegd]

d:)b :henk d:)b

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:08
De afgelopen 2 maanden is er zo'n 2500 euro naar goksites gegaan. TS geeft niet aan hoeveel hij nog meer heeft vergokt het afgelopen jaar. Eenzelfde bedrag of een veelvoud daarvan?

Het zijn geen kleine bedragen wat TS vergokt heeft, als dat ooit uitkomt voor de vriendin kan het best vervelend worden.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

nvm

[ Voor 104% gewijzigd door evilution op 05-08-2026 20:19 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Mijn vragen:
Onze hypotheeknemer heeft buiten een inkomensverklaring nergens om gevraagd, de enige die onderbouwing wilde over de bankafschriften was de notaris vanwege een dividenduitkering.

En als de eerste geldverstrekker je aanvraag afwijst, probeer je toch gewoon de volgende?

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
  • Het probleem: Afgelopen jaar veel gegokt en verloren. Na 4 maanden stop te zijn geweest, is er de afgelopen 2 maanden helaas weer zo'n € 2.500,- naar goksites gegaan.
Kleine aanpassing.

En ja, dit vertellen aan je vriendin is de eerste stap die je moet nemen.
Als er bij een hypotheekgesprek een vraag hierover gesteld wordt, en het is de eerste keer dat je vriendin ervan hoort, dat zou pas awkward en genant - voor beide - zijn.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Ga hulp zoeken, je bent verslaafd. Sterkte

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Kudos voor het eerlijk plaatsen van je verhaal hier. Vind ik echt knap. Je zoekt duidelijk (al dan niet onbewust), hulp.

Met hetzelfde gemak had je de hypotheek gesprekken verder uit kunnen stellen of een nieuw account aan kunnen maken, of wat dan ook om je gok gedrag te verdoezelen richting anderen. Deze dingen kon je makkelijk zelf verzinnen allemaal. Genoeg wegen die naar Rome leiden... Toch kies je ervoor om hier bij ons je verhaal te vertellen.

Probeer eens haarfijn aan jezelf uit leggen waarom je je in hemelsnaam schaamt voor je gok gedrag. Het is toch jou geld en jou leven? Antwoordt Is waarschijnlijk moeilijker en interessanter dan je denkt.

Ik bewonder je insteek en zie je graag nog meer/concrete hulp zoeken...

Dat is namelijk stap 1 voor jou.

I wish u alle the best Captain.
Pagina: 1