Mijn vraag
Mijn PC freezed random en ik heb geen idee waar het aan ligt.
Setup: MSI B650 edge wifi moederbord, Ryzen 79800X3d, Gskill DDR5 6000Mhs (EXPO), Gigabyte aorus master RTX5080, 2 1TB SSD's, corsair RM850X ATX3.1 PSU.
Ik heb de bios geupdate, chipdrivers geupdate en firmare SSD's ook
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11, games, OCCT, Prime95, Memtest 86, 3Dmark, HWinfo,...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik krijg deze crashes in desktop (na gamen, paar minuten idle), ook al een keer net na inloggen, maar voornamelijk tijdens gamen. Dit sinds een 2-tal weken, het voorgaande 1,5 jaar geen problemen. Alle onderdelen zijn van Maart 2025, behalve het moederbord, dat is 3+ jaar oud.
- Memtest86 op standaard en EXPO snelheid --> OK
- Prime95 voor 12 uur --> OK
- OCCT VRAM test meerdere malen OK, paar keer crash
- 3D mark crashed geregeld, maar niet altijd consequent, 1 keer 4 keer op 15 minuten
- Windows eventlog laat niets zien
- HwINFO met logging op 100ms laat zien dat communicatie met de GPU wegvalt, terwijl de rest wel gelogd blijft tot ik manueel reboot.
- Het is geen temp issue dat verholpen kan worden, dat is zeker. Alles blijft ruim onder de 70 graden onder load.
- (power)kabels zitten allemaal stevig en geen brandsporen.
Ik heb gisteren de GPU in de 2de game PC gezet (i5 met ddr5) en daar was hij heel de dag/avond stabiel, maar ik kan ook op mijn AMD systeem een hele dag gamen zonder problemen en dan opeens is het weer daar.
Ik zit te denken aan GPU VRAM probleem, maar ook aan de PSU. Die is krachtig genoeg en vrij nieuw, maar het kan altijd natuurlijk.
Iemand nog een idee waar ik moet gaan zoeken?
Mijn PC freezed random en ik heb geen idee waar het aan ligt.
Setup: MSI B650 edge wifi moederbord, Ryzen 79800X3d, Gskill DDR5 6000Mhs (EXPO), Gigabyte aorus master RTX5080, 2 1TB SSD's, corsair RM850X ATX3.1 PSU.
Ik heb de bios geupdate, chipdrivers geupdate en firmare SSD's ook
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11, games, OCCT, Prime95, Memtest 86, 3Dmark, HWinfo,...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik krijg deze crashes in desktop (na gamen, paar minuten idle), ook al een keer net na inloggen, maar voornamelijk tijdens gamen. Dit sinds een 2-tal weken, het voorgaande 1,5 jaar geen problemen. Alle onderdelen zijn van Maart 2025, behalve het moederbord, dat is 3+ jaar oud.
- Memtest86 op standaard en EXPO snelheid --> OK
- Prime95 voor 12 uur --> OK
- OCCT VRAM test meerdere malen OK, paar keer crash
- 3D mark crashed geregeld, maar niet altijd consequent, 1 keer 4 keer op 15 minuten
- Windows eventlog laat niets zien
- HwINFO met logging op 100ms laat zien dat communicatie met de GPU wegvalt, terwijl de rest wel gelogd blijft tot ik manueel reboot.
- Het is geen temp issue dat verholpen kan worden, dat is zeker. Alles blijft ruim onder de 70 graden onder load.
- (power)kabels zitten allemaal stevig en geen brandsporen.
Ik heb gisteren de GPU in de 2de game PC gezet (i5 met ddr5) en daar was hij heel de dag/avond stabiel, maar ik kan ook op mijn AMD systeem een hele dag gamen zonder problemen en dan opeens is het weer daar.
Ik zit te denken aan GPU VRAM probleem, maar ook aan de PSU. Die is krachtig genoeg en vrij nieuw, maar het kan altijd natuurlijk.
Iemand nog een idee waar ik moet gaan zoeken?
[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 05-08-2026 15:32 ]