PC freezed willekeurig (black screen + alle Fans naar max)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-08 01:18
Mijn vraag
Mijn PC freezed random en ik heb geen idee waar het aan ligt.

Setup: MSI B650 edge wifi moederbord, Ryzen 79800X3d, Gskill DDR5 6000Mhs (EXPO), Gigabyte aorus master RTX5080, 2 1TB SSD's, corsair RM850X ATX3.1 PSU.

Ik heb de bios geupdate, chipdrivers geupdate en firmare SSD's ook

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11, games, OCCT, Prime95, Memtest 86, 3Dmark, HWinfo,...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik krijg deze crashes in desktop (na gamen, paar minuten idle), ook al een keer net na inloggen, maar voornamelijk tijdens gamen. Dit sinds een 2-tal weken, het voorgaande 1,5 jaar geen problemen. Alle onderdelen zijn van Maart 2025, behalve het moederbord, dat is 3+ jaar oud.

- Memtest86 op standaard en EXPO snelheid --> OK
- Prime95 voor 12 uur --> OK
- OCCT VRAM test meerdere malen OK, paar keer crash
- 3D mark crashed geregeld, maar niet altijd consequent, 1 keer 4 keer op 15 minuten
- Windows eventlog laat niets zien
- HwINFO met logging op 100ms laat zien dat communicatie met de GPU wegvalt, terwijl de rest wel gelogd blijft tot ik manueel reboot.
- Het is geen temp issue dat verholpen kan worden, dat is zeker. Alles blijft ruim onder de 70 graden onder load.
- (power)kabels zitten allemaal stevig en geen brandsporen.

Ik heb gisteren de GPU in de 2de game PC gezet (i5 met ddr5) en daar was hij heel de dag/avond stabiel, maar ik kan ook op mijn AMD systeem een hele dag gamen zonder problemen en dan opeens is het weer daar.

Ik zit te denken aan GPU VRAM probleem, maar ook aan de PSU. Die is krachtig genoeg en vrij nieuw, maar het kan altijd natuurlijk.

Iemand nog een idee waar ik moet gaan zoeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 05-08-2026 15:32 ]

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 18:59
Ik denk toch dat het je geheugen kan zijn.
Echter zal je hiervoor het exacte model/type moeten noteren om dat uit te sluiten.

Dat kunnen we dan vergelijk met de QVL van MSI op MPG B650 EDGE WIFI

Als het geheugen daar niet bij staat, dan heb je grote kans dat dat de oorzaak is en is het beste advies om je bestaande set te vervangen door een set dat wel op de QVL staat.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Engineer Stewie
Wylana schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:26:
Ik denk toch dat het je geheugen kan zijn.
Echter zal je hiervoor het exacte model/type moeten noteren om dat uit te sluiten.

Dat kunnen we dan vergelijk met de QVL van MSI op MPG B650 EDGE WIFI

Als het geheugen daar niet bij staat, dan heb je grote kans dat dat de oorzaak is en is het beste advies om je bestaande set te vervangen door een set dat wel op de QVL staat.
Mijn geheugen is Gskill F5-6000j3038f16gx2-Tz5n en staat gewoon op de QVL lijst.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Enigste wat je dan nu nog kan doen is het systeem zo kaal mogelijk maken, alleen moederboard, dimms en dan alleen de opstart ssd. Monitor dan even via de IGP aansluiten en dan eens kijken of je ook freezes blijft houden. Zo ja, dan zou het ofwel het moederboard kunnen zijn of de voeding en zo nee, dan verdenk ik toch de videokaart.

Je zegt wel van dat het geen temperatuur probleem kan zijn maar het is dan wel frappant dat het juist de laatste 2 weken ontstaat. Laatste 2 weken was het nogal warm dus tja....

• Engineer Stewie
Ik heb die woensdag en donderdag in de 2de pc gemonteerd (buiten de case, want de GPU past niet in een fractal torrent nano) en die 2 dagen liggen stressen, gamen, VRAM testen. 0 problemen.

Heb die gisterenmorgend dan terug in mijn PC gestoken, ook 0 problemen tot nu toe (uur of 5 gebruikt). Ga dit weekend nog flink lopen doorstressen om te kijken wat het geeft. Mss toch ergens een contact geen 100%.

Heb ondertussen ook een nieuwe RTX5080 liggen, een Asus Astral deze keer om eventueel te testen als het nog eens voor komt.

Het is buiten warm, maar daardoor komt een pc met deftige koeling niet in de problemen. Alles blijft ronde de 65 graden, VRM op mobo 55 graden. Dat mag het probleem niet zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Engineer Stewie op 07-08-2026 13:34 ]

• Engineer Stewie
Heel het weekend lopen testen, stressen, gamen etc. 0 problemen tegengekomen.
Moet misschien toch ergens een slecht contact geweest zijn (heb voor de zekerheid alles eens gedemonteert en terug ingestoken.

• Engineer Stewie
Ik denk dat ik weet wat het probleem is, zelfs met demonteren en monteren kwam het niet in me op.
Mijn PCIe slot is stuk, het lipje waar de GPU mee vastklikt is al 2 jaar ofzo stuk. Wss is de kaart met wat te verplaatsen een stukje losgekomen. Na de reseat heb ik nog steeds (zelfs niet OC +300MHz core en +3000NHz mem op 125% power limit) nog geen enkel probleem gehad. Denk dat ik al 10h overclocked gegamed heb (puur om te testen, want OC is eigenlijk onnodig).

Ik kijk het nog 2 weken aan en zal dan maar eens een nieuw moederbord aankopen.
Pagina: 1