Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar een goede gesloten (closed-back) over-ear koptelefoon met een budget van maximaal € 500,-.
Mijn muzieksmaak richt zich voor 80% op zware en extreme metal (Technical Death, Black, Doom/Sludge en Nu-Metal), maar ik luister tussendoor net zo graag naar bands als Tool, prog rock en blues.
Hij gaat dagelijks gebruikt worden voor woon-werkverkeer (trein/bus), op kantoor en thuis. Omdat hij elke dag mee in de rugzak gaat, zijn de degelijkheid van de bouw, isolatie (geen geluidslekken!) en de beschikbaarheid van vervangingsonderdelen (kussens, kabels, hoofdband) voor mij minstens zo belangrijk als het geluid zelf.
Setup & Bron:
(P.S. Tekst even geordend met behulp van AI om het overzichtelijk te houden!)
Ik ben op zoek naar een goede gesloten (closed-back) over-ear koptelefoon met een budget van maximaal € 500,-.
Mijn muzieksmaak richt zich voor 80% op zware en extreme metal (Technical Death, Black, Doom/Sludge en Nu-Metal), maar ik luister tussendoor net zo graag naar bands als Tool, prog rock en blues.
Hij gaat dagelijks gebruikt worden voor woon-werkverkeer (trein/bus), op kantoor en thuis. Omdat hij elke dag mee in de rugzak gaat, zijn de degelijkheid van de bouw, isolatie (geen geluidslekken!) en de beschikbaarheid van vervangingsonderdelen (kussens, kabels, hoofdband) voor mij minstens zo belangrijk als het geluid zelf.
Setup & Bron:
- Primair draagbaar: Samsung Galaxy S25 Ultra via een FiiO KA17 USB-C dongle (kan via een powerbank eventueel op Desktop Mode draaien als dat nodig is voor extra power).
- Thuis: Direct op de pc of aan de Denon AVR.
- Snelheid en scheiding: Razendsnelle dubbele basdrums en blastbeats (240+ BPM) moeten strak en gescheiden blijven klinken. Het mag bij drukke mixen absoluut geen brei worden.
- Laag: Diepe, schone sub-bas extensie met een lekkere 'slam' voor Doom-riffs en Tool-baslijnen, maar zonder dat het laag de lower-mids dichtsmeert.
- Hoog: Gecontroleerd. Scherpe pieken rond 6-10 kHz maken rauwe Black Metal of felle gitaarsolo's al heel snel vermoeiend om naar te luisteren.
- FiiO FT1 (~€ 160): Bizar veel waar voor je geld op papier, 60mm driver en houten cups. Klinkt lekker warm voor Doom en vergevingsgezind bij slechtere Black Metal opnames, maar houd de driver dit wel bij op hele snelle tech-death passages? En hoe houdt het hout/chassis zich bij dagelijks reizen?
- Beyerdynamic DT 700 Pro X (~€ 230): Gebouwd als een tank, lage impedantie (48 Ω) en onderdelen zijn tot het kleinste schroefje los te bestellen. Het hoog schijnt een stuk vriendelijker te zijn dan de oude DT 770, maar klinkt hij niet te droog/saai voor volle riffs en blues?
- Sennheiser HD 480 PRO (~€ 325): 130 Ω studiomodel. Lichte maar modulaire bouw. Klinkt erg lineair met diep laag. Vraag me alleen af of de KA17 voldoende headroom overhoudt als ik in de laagste frequenties wat EQ toepas.
- Sennheiser Momentum 5 (~€ 399): De ANC/draadloze wildcard. Fijn voor de trein/kantoor, heeft USB-C audio mode én een vervangbare batterij (pluspunt voor levensduur). Maar kan de DSP en driver op fysiek kabelniveau tippen aan de passieve studiomodellen?
- Beyerdynamic DT 1770 Pro MK2 (~€ 465): De 'stretch'-optie. 30 Ω Tesla 2 driver. Onverwoestbaar en top service qua onderdelen. De snelheid en bas-impact schijnen bizar goed te zijn, maar is het de dubbele prijs t.o.v. de DT 700 Pro X wel waard voor dit specifieke gebruik?
- Welke van deze modellen heeft volgens jullie de beste balans tussen snelheid voor snelle drums, impact voor zware riffs en fysieke bouwkwaliteit voor onderweg?
- Redt de FiiO KA17 dit makkelijk (zeker op de 130 Ω van de HD 480 PRO met wat EQ), of kan ik voor draagbaar beter kijken naar een hardware-EQ dongle (Qudelix-5K), een losse mobiele versterker (Topping G5) of een DAP?
- Zie ik nog een sterke gesloten kandidaat over het hoofd onder de € 500,- die goed omgaat met dit type muziek en intensief gebruik?
(P.S. Tekst even geordend met behulp van AI om het overzichtelijk te houden!)
Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F