Vraag

• yvo96
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-08 16:12
Ik heb via onze aannemer die onze totaalverbouwing regelt een offerte ontvangen voor het plaatsen van airco's. Het gaat om:
  • 3x SRK25ZS-WF voor twee slaapkamers en kantoor
  • 1x SRK35ZS-WF voor de gym -> DIT IS IN EEN VRIJSTAANDE GARAGE 5 METER VANAF HET HUIS
  • 1x SRK50ZS-WF voor de woonkamer
  • 1x SCM50ZS-W buitenunit
  • 1x SCM71ZS-W buitenunit
De prijs is inclusief koeltechnisch leidingwerk, condensafvoeren naar buiten, kunstof leidinggoten in een kleur naar keuze, bekabeling, werkschakelaars, wifi bediening, plaatsen, aansluiten en in bedrijf stellen.

De totaalprijs is 16879 euro incl. btw.

Is dit een acceptabele prijs?

[ Voor 4% gewijzigd door yvo96 op 05-08-2026 12:57 ]

Beste antwoord (via yvo96 op 05-08-2026 14:53)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:09
yvo96 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:14:
Het is allemaal erg kortdag, waardoor ik geen andere offertes heb, en ik wil het graag via de aannemer doen i.v.m. de garantie van de gehele verbouwing.

Ik begrijp uiteraard ook dat de aannemer marge rekent.

Ik was meer benieuwd of dit echt een absurde prijs is, of dat het wel zou kunnen.

Alle units zitten wel aan een muur direct naar buiten. Verder is het is een vrijstaande woning.
Je betaald nu de prijs voor de positie waar je in zit. Verbouwing is aan de gang, dus urgentie. Ik hoor een stukje emotie over de garantie. Verder heb je een vrijstaande woning met nog een vrijstaande gym erbij, dus je hebt blijkbaar voldoende geld.
Dus de aannemer probeert het gewoon.

Mijn advies, geef aan dat je het teveel vind en dat je een reeele prijs wil. Gaat hij omlaag naar die 10/12K, zou je het kunnen laten doen.
Anders lekker iemand anders zoeken.
Je huidige aannemer kan je dan opdracht geven om enkel de voorbereidingen te laten doen. Dus een koelleiding, condensatieleiding of stroomkabel alvast ergens aanleggen in de muur of plafond. Of als alternatief, een mooie mantelbuis waar alles door kan.

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat zeggen je andere offertes?

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05
Zonder je huis te kennen, kun je hier weinig over zeggen. Weet niet hoe complex de installatie is, of dat overal de binnenunit aan een muur hangt waar je direct de gevel door kunt gaan, waar ook de buitenunit staat.
Of dat er pompjes en extra leidingwerk nodig zijn bijv.

Voor een simpele rechtoe rechtaan installatie zou ik het te duur vinden

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• pentaw1nz
  • Laatst online: 22:05
En uiteraard 1 offerte = geen offerte. Snap dat je voor gemak bij je aannemer checkt, maar die gaat natuurlijk ook weer marge opstrijken en een mannetje laten komen die het uitvoert.
Je kunt ook zelf nog 2 van die mannetjes rechtstreeks aanschrijven. De voorbereiding kan je aannemer evt doen of jij zelf (elektra, loze leidingen)

Zoek eens op wat het materiaal kost. De rest is arbeid monteur / marge aannemer. Dat is een flink bedrag kan ik je alvast verklappen :)

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 05-08-2026 13:08 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• yvo96
Het is allemaal erg kortdag, waardoor ik geen andere offertes heb, en ik wil het graag via de aannemer doen i.v.m. de garantie van de gehele verbouwing.

Ik was meer benieuwd of dit echt een absurde prijs is, of dat het wel zou kunnen.

Alle units zitten wel aan een muur direct naar buiten. Verder is het is een vrijstaande woning.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-08 16:42

Saven

Administrator

Vrij hoog ja. Zou eerder max 12k verwachten. Maar goed, het is hoogseizoen he

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-08 16:18
Ik heb in 2022 voor ongeveer dezelfde opzet met 2 buiten units 4 stuks boven en 2 beneden (vloer toestel en hoger hangende (weliswaar Daikin) 8K en 1.5K betaald dus zoals hier boven aangegeven 12K max

• stin00
  • Niet online

€3375 per binnenunit is te duur met 2 buitenunits. Je aannemer rekent in totaal toch wel €4000 teveel, dus zo'n 30%. Als die garantie jou €4k waard is vooral doen.

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:43
Hardware alleen zit op 5755€, dus vraag dik 11k voor de installatie. Ik zou even verder zoeken als ik jou was..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

• I am a noob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-08 14:12
Ben ook bezig met offertes opvragen.

MHI:

3 x 2.5kw

1 x 3.5kw

3 buitenunits.

8.5K inclusief alles.

Wifi werd aangeraden om zelf de module te kopen en te installeren, want dat is goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door I am a noob op 05-08-2026 14:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:09

Je betaald nu de prijs voor de positie waar je in zit. Verbouwing is aan de gang, dus urgentie. Ik hoor een stukje emotie over de garantie. Verder heb je een vrijstaande woning met nog een vrijstaande gym erbij, dus je hebt blijkbaar voldoende geld.
Dus de aannemer probeert het gewoon.

Mijn advies, geef aan dat je het teveel vind en dat je een reeele prijs wil. Gaat hij omlaag naar die 10/12K, zou je het kunnen laten doen.
Anders lekker iemand anders zoeken.
Je huidige aannemer kan je dan opdracht geven om enkel de voorbereidingen te laten doen. Dus een koelleiding, condensatieleiding of stroomkabel alvast ergens aanleggen in de muur of plafond. Of als alternatief, een mooie mantelbuis waar alles door kan.

• yvo96
@chrisborst thx voor je reactie.

Ik heb gevraagd om een betere prijs en anders ga ik op zoek naar een andere partij.
Pagina: 1