Elektrisch rijden met caravan - ervaringen, tips en tricks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leanai
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11:35
Momenteel rijden wij een benzine auto (polo), maar voorheen hebben we een paar jaar met een ID. 4 gereden. Dit beviel ons erg goed en voor als ons leasecontract afloopt zijn ons aan het oriënteren op een elektrische auto (koop). We willen graag op vakanties in Europa met auto en caravan, maar twijfelen hoe haalbaar dit is qua laden, bereik, etc.

Zijn er mensen die volledig elektrisch rijden met caravan die ons kunnen helpen met onderstaande vragen?
  1. Hoe groot is de impact van het trekken van een caravan op het verbruik? Klopt het dat dat zo'n 40% verminderd is?
  2. Hoe laad je bij laadpunten waarbij enkel je auto past? En bij plaatsen waar je achteruit in moet parkeren?
  3. In geval van ontkoppelen: Wij dachten met onze elektrische auto te zien dat je soms niet terug komt bij de parkeerplaats. Klopt dat?
  4. Heb jij met het uitzoeken van je auto en caravan gekeken naar het trekgewicht van de auto? Zo ja, heb je daar advies/tips over?
Momenteel kijken we naar o.a. de Volkswagen ID. 4 of 7, de Skoda Enyaq, en de KIA EV6.
We moeten nog proefritten maken.

Alle reacties

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:10
Geen eigen ervaring maar toevallig sprak ik iemand die met een ev (kia ev4) plus caravan naar Catalonië was gereden. ‘Nooit meer’

Volgens zijn verhaal stond hij elke 200km (plusminus) aan de laadpaal voor een vrijwel volledige laadsessie. Eea is uiteraard afhankelijk van model auto en caravan en periode waarin je gaat reizen (verkeersdrukte) maar ik denk dat 40% niet erg accuraat is.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:05
Als je bereid bent elke 150 km of bij een ev met heel grote accu elke 200 km te stoppen en vaak te moeten afkoppelen dan kan het. Denk dat het voor veel mensen teveel gedoe is.

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:26
zorg dat je iets koopt met een grote accu en met een hoge laadsnelheid. voor wat betreft laden langs de snelweg enzo. fastned kun je meestal gewoon doorheen met caravan. wellicht dat je soms even moet wachten of spreken met iemand die staat te laden om te zorgen dat het goed komt qua plek maar meestal zou dit wel goed moeten gaan. ik heb dan niet met carvan maar wel met grote aanhanger wat EV ritten gemaakt en verbruik is makkelijker te rekenen met 50% en is ook veiliger zodat je niet met te weinig power aan gaat komen.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:16
Wij rijden af en toe mijn schoonouders naar hun camping, ik trek de caravan dan met mijn Audi Q6. Deze heeft een 100kWh accu waar ik zonder caravan zo'n 520km mee kan rijden. Met caravan zakt dat terug naar zo'n 250km, afhankelijk van hoe de wind staat. Ik merk dat met windje tegen het verbruik verder zakt, meer richting de 220km. Ik rij zo'n 94 km/u op de teller (90 km/u op GPS), cruise control aan.

Laden gaat eigenlijk altijd prima. Zeker in NL bij een fastned kan je vaak prima met caravan aangekoppeld gewoon laden. Afkoppelen heeft niet mijn voorkeur, is tot nu toe ook niet nodig gebleken in mijn geval.

Het voordeel van elektrisch rijden met een caravan is dat je comfortabel vermogen hebt; inhalen of heuvel op gaat meer dan makkelijk. Nadeel is wel echt het verbruik wat enorm toeneemt met daarbij dus de hoeveelheid extra laadstops die je nodig hebt. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om naar Zuid-Frankrijk te moeten rijden met dat ding - daar zou ik proberen een benzine bak voor te regelen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)