Gipsafwerking wordt niet glad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vreemdeling
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:10
Ik heb een kamer met rondom gipswanden. Bij de deuren heb ik een hoekprofiel om tegen aan af te werken. Ik probeer de overgang van stucprofiel naar gipsplaat over een breed stuk te doen.

Die strook van 20 tot 40 cm breed trek ik glad en telkens lijken er een paar dallen/gaten in 'stucwerk' te vallen, zie foto's.

Ik gebruik: eerste laag uniflott, tweede laag uniflott en vervolgens finish.

Gereedschap: spackmes, spachtelmes, etc.

Ik denk dat het probleem hem zit in het mengsel, dat ik aanmaak. Mogelijk dat dit te veel kleeft aan het spackmes en dan weer van de muur getrokken wordt.

Alvast bedankt voor jullie tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bcIT6pXURUW7420yvP1RT0UEnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiizlX1ey6AQzp3jq0PrFtfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz4w9hdk10yAx-NvDgM8DcfwI_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb08HeZW6rr0SFAwROzVIRB6.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarschijnlijk duw je niet genoeg of hou je het spacmes niet onder de juiste hoek. en mogelijk is je mengsel iets te dun en/of te hard gemixed (ik lijk vrij veel lucht te zien) Maaropzich maakt gaatjes niet veel uit, zorgen dat je geen bobbels/bulten/bergen maakt en de dalen vul je gewoon in een volgende keer met bv fisch pasta. Je wordt er ook vanzelf beter in. In het begin moet je het gewoon wat vaker doen en wat meer schuren. :)

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:58
Volgens mij is het veel te glad om met een spacmes aan de gang te gaan nog.
In dit stadium is het reien, reien, aansmeren en weer reien.

Als het dan goed vlak is laten drogen tot het spacbaar is.

Joe

• Vreemdeling
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:10
twain4me schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:05:
Waarschijnlijk duw je niet genoeg of hou je het spacmes niet onder de juiste hoek. en mogelijk is je mengsel iets te dun en/of te hard gemixed (ik lijk vrij veel lucht te zien) Maaropzich maakt gaatjes niet veel uit, zorgen dat je geen bobbels/bulten/bergen maakt en de dalen vul je gewoon in een volgende keer met bv fisch pasta. Je wordt er ook vanzelf beter in. In het begin moet je het gewoon wat vaker doen en wat meer schuren. :)
Ik houd het spackmes zo vlak mogelijk tegen de muur. In mijn ervaring geeft dit een strakker resultaat dan haaks op de muur.

Ik heb gekozen voor een spackmes en niet om te reien omdat ik vooral naden opvul en soms dus een randje bij een kozijn heb.

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Vreemdeling schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:39:
[...]
In mijn ervaring geeft dit een strakker resultaat dan haaks op de muur.
Ik denk dat de meningen daarover verdeeld zijn :+

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Haaks zou ik niet doen, maar afhankelijk van de mortel 30 -> 45 graden. overgens gaat deze laag niet om glad/strak maar om een vlakke basis (geen bulten) voor de pasta. finischpasta gaat soms wel een stukje beter met een wat plattere hoek en veel druk, maar meestal ben je dan al eigenlijk al aan het werk met (te) droge pasta. zonder reien kan prima, maar wellicht ben je wel geholpen bij een goede vlakspaan, die zijn iets stijver dan een spackmes. Ik vindt het bij "naden vullen" voor de hoeken in iedergeval fijner werken.

disclaimer: ik doe ook maar wat :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 05-08-2026 11:32 ]

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:44
Gips hoort altijd even te "rijpen".

Dat betekend water in de kuip, gips er bij en het water er even in laten trekken, dan na een paar minuten pas mengen. Sommige soorten gips moet je zelfs na het mengen nog een paar minuten laten staan en dan nogmaals mengen. Als het goed is staat in het technisch merkblad precies wat je moet doen (als je die niet hebt zoek hem dan even op).

Als je niet op de juiste manier mengt dan ga je nooit een homogeen mengsel krijgen waar je fijn mee kunt stucen. Ga ook niet zelf lopen spelen met water maar houdt gewoon de verhouding op de zak/het merkblad aan.
Pagina: 1