Vraag

• KoningBaksteen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-08 10:08
Dag Tweakers,

Ik ben al geruime tijd naar een warmtepomp aan het kijken maar heb mij enigszins stukgekeken op de warmtepompen van Quatt.io. Helaas heb ik begrepen van een kennis die dicht op het vuur zit dat het daar financieel erg slecht gaat op het moment en mij sterk afraadde om nog door hen te laten plaatsen.

Toch wil ik heel graag dit jaar nog 2 pompen op mijn dak laten plaatsen ivm subsidie. Mijn woonsituatie is als volgt: kantoorgebouw aangekocht, welke ik aan het ombouwen ben als woning. Het pand is rond de 400m2, verdeeld over 4 etages (souterrain, bel-etage, eerste en tweede/zolder) en volledig verwarmd middels radiatoren. Op zolder hangen 2 grote CV,s. die middels flinke stalen buizen het cv water rondpompen. Op de eerste etage’s hangen verder 2 airco’s die ook kunnen verwarmen, en op de zolder ook nog één airco.

Verder ben ik druk bezig met verduurzaming zoals al het glas vervangen met vacuumglas. Het betreft een pand uit 1800, met flink dikke muren, echter is het mij nog niet helemaal helder hoe deze verder geïsoleerd zijn, maar voor nu zit het meeste verlies in al het enkel glas, dus gaat dat voor. Op zolder heb ik een plat dak waar dus 4 airco units staan voor het koelen van de bovenste 2 etages, maar ik dus ook kan gaan gebruiken om verwarmen. Op dit dak is nog ruimte zat voor 2 warmtepompen. Ook ben ik voornemens om het souterrain te scheiden van de woning (en dan wil gaan verhuren). Hierdoor speed ik ook met de gedachten om de CV hier ook los van te maken en hier een eigen CV voor op te hangen.

Omdat ik mij initieen zo gefocust heb op een warmtepomp van Quatt heb ik mij verder helemaal niet ingelezen wat andere opties zijn qua merken. Inmiddels uit wat eerdere forumposts wel begrepen wat de betere merken zijn en welke ik beter niet kan nemen (waaronder ook quatt meermaals naar voren kwam). Echter is mijn situatie toch wat uniek vanwege de grote van het pand en dat er enkel radiatoren aanwezig zijn.

Mijn vraag: gelet op bovenstaande situatieschets, wat zou een goede oplossing zijn voor deze woning?

[ Voor 123% gewijzigd door KoningBaksteen op 05-08-2026 08:47 . Reden: Te vroeg op enter geramd. ]

Alle reacties

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:25
Gefeliciteerd met jouw project!

Er is nog best wat informatie nodig om goed advies te kunnen geven. Heb je het FAQ-topic over warmtepompen al doorgenomen? Daar zit een vragenlijst bij.

Gezien de wisseling van functie van het gebouw, ben ik benieuwd of er überhaupt bruikbare data over energieverbruik aanwezig is. Dan zul je een warmteverliesberekening moeten laten maken, anders kun je onmogelijk een warmtepomp kiezen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:57
KoningBaksteen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:10:
Dag Tweakers,

Ik ben al geruime tijd naar een warmtepomp aan het kijken maar heb mij enigszins stukgekeken op de warmtepompen van Quatt.io. Helaas heb ik begrepen van een kennis die dicht op het vuur zit dat het daar financieel erg slecht gaat op het moment en mij sterk afraadde om nog door hen te laten plaatsen.
waar had je dat gelezen, lijkt me namelijk meer eenbroodje aap, ABN AMRO hebben pas nog een lening van 10 miljoen verstrekt, dat doen ze echt niet als het daar rommelt.
Toch wil ik heel graag dit jaar nog 2 pompen op mijn dak laten plaatsen ivm subsidie. Mijn woonsituatie is als volgt: kantoorgebouw aangekocht, welke ik aan het ombouwen ben als woning. Het pand is rond de 400m2, verdeeld over 4 etages (souterrain, bel-etage, eerste en tweede/zolder) en volledig verwarmd middels radiatoren. Op zolder hangen 2 grote CV,s. die middels flinke stalen buizen het cv water rondpompen. Op de eerste etage’s hangen verder 2 airco’s die ook kunnen verwarmen, en op de zolder ook nog één airco.

Verder ben ik druk bezig met verduurzaming zoals al het glas vervangen met vacuumglas. Het betreft een pand uit 1800, met flink dikke muren, echter is het mij nog niet helemaal helder hoe deze verder geïsoleerd zijn, [/quote]
een gebouw uit 1800 kent geen isolatie, dat deed men juist toen door heel dikke muren te gebruiken, de vraag is natuurlijk hoeveel touchtgaten je daar hebt.
Ik denk dat het verstandig is om met een deskundige en een warmtebeeldkamera je een beeld te vormen (helaas nu niet bepaald de ideale tijdstip hiervoor).
maar voor nu zit het meeste verlies in al het enkel glas, dus gaat dat voor.
verheet echter niet de kozijnen, want als die ook zo lek als een mandje zijn ga je ondanks je vacuumglas nog veel verliezen.
m.n. bij oude gebouwen van enkele eeuwen oud is dat wel een aandachtspunt plus zul je moeten kijken welke wettelijke eisen aan een verbouwing aaan jouw gebouw worden gesteld.

Op zolder heb ik een plat dak waar dus 4 airco units staan voor het koelen van de bovenste 2 etages, maar ik dus ook kan gaan gebruiken om verwarmen. Op dit dak is nog ruimte zat voor 2 warmtepompen. Ook ben ik voornemens om het souterrain te scheiden van de woning (en dan wil gaan verhuren). Hierdoor speed ik ook met de gedachten om de CV hier ook los van te maken en hier een eigen CV voor op te hangen.

Omdat ik mij initieen zo gefocust heb op een warmtepomp van Quatt heb ik mij verder helemaal niet ingelezen wat andere opties zijn qua merken. Inmiddels uit wat eerdere forumposts wel begrepen wat de betere merken zijn en welke ik beter niet kan nemen (waaronder ook quatt meermaals naar voren kwam). Echter is mijn situatie toch wat uniek vanwege de grote van het pand en dat er enkel radiatoren aanwezig zijn.
ja, het is altijd verstand om bij meerdere merken en partijen te gaan kijken, vergeet echter niet dat elk merk zelfs de beste de plank wel eens compleet mis kunnen slaan. Dus alleen een goed merk is zeker niet een garantie dat het bij jou ook gaat werken.
Quatt en De Warmte en WeHeat zijn Nederlandse bedrijven die de markt van warmtepompen wel behoorlijk hebben opgeschut, en je krijgt bij hun relatief veel warmtepomp voor betrekkelijk weinig geld. dat dit met een keerzijde komt zal je echter niet verbazen. bij quatt bijvoorbeeld laat de service wel eens te wensen over en helaas voor jou zijn hun met name sterk in standaard oplossingen, zeg maar die gevallen waar je met gemak 13 in een dozijn kunt stoppen.
Jouw geval behoort daar echter zeker niet toe. en Dan ga je hun zwakte ook vrijwel direct voelen.
Wat voor mij ook onduidelijk is hoe jouw gebruiks situatie van dit gebouw zal zijn, want dat is mede bepalend wat jou warmtebehoefte zal worden en of en hoe een warmtepomp hierhaan kan voldoen.
Gezien je vraag heb je dus echt een goede partner nodig dit dit in kaart brengt en naar oplossingen zoekt ( ik zou me bv ook indenken dat je met de genoemde airco's ook la een deel kunt afdekken.
dus vooral nog veel open vragen voor dat we bij de echte antwoorden kunnen komen.
Mijn vraag: gelet op bovenstaande situatieschets, wat zou een goede oplossing zijn voor deze woning?

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-08 17:16

Jan2023

KISS

Ik zou vooral geen overhaaste beslissingen nemen alleen voor de subsidie .

Naast een goede warmtepomp is een goede installateur nog veel belangrijker , een die met je mee denkt.

En na de installatie nog service geeft.

En voor tapwater zal je ook nog wel iets willen als je er gaat wonen en wil douchen of in bad.

Voor een aparte warmtepomp boiler krijg je ook apart subsidie voor ,-)

En maakt soms je installatie eenvoudiger.

Als je over een handige Harry beschikt en in het werkgebied van warmtepomponline.com zit kan je daar ook kontakt mee opnemen.

Zij zijn genegen om deelinstallaties uit te voeren , jij de elektra bv en zij de WP , denken met je mee en beschikken over vaklui !

En ja , wat data over het gasverbruik in het verleden geeft iets van een handvat.

succes

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 05-08-2026 15:36 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:07
Hier is eerst het realistisch uitvoerbare isolatie plan nodig
Daarna een warmteverlies berekening op basis van die isolatie staat.
Dan kan gekeken worden naar het afgifte systeem, volstaat het of zijn er maatregelen nodig om meer te realiseren bij voldoende lage temperatuur.

En daarna is een zinnig woord te zeggen over welke warmtepomp. Tot dan niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat @Ronald zegt. Daarnaast krijg je alleen de ISDE volledig voor de eerste warmtepomp en slechts 225 euro/kW voor elke volgende warmtepomp. Het lijkt me zowel prestatietechnisch, subsidietechnisch en prijstechnisch veel logischer om een zwaardere warmtepomp te nemen in plaats van twee pompen, ALS aan de genoemde voorwaarden wordt voldaan.

• _JGC_
  • Laatst online: 04:42
Wat Ronald hierboven zegt dus...

Je hebt nu 2 CV ketels. Dat heeft 2 redenen:
- als er 1 uitvalt is je gebouw niet koud
- 1 ketel is niet voldoende als het echt koud wordt

Ik pak even een soortgelijk iets erbij: een monumentaal pand wat mijn werkgever destijds huurde. Woudoord Heerenveen. Dat waren 3 verdiepingen met enkelglas, vanbinnen geïsoleerd met voorzetwanden. Alleen tijdens kantooruren gestookt met 2 Remeha 28KW ketels in cascade opstelling. Daar ging 7300 kuub per jaar doorheen. Duw je dat in Koevlaas formule: 7300*8 / 1650 = 35KW. Veel succes met je Quatt Duo dan, dat wordt minstens Quatt quad.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:48

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat @Ronald zegt - met een kleine nuancering: De warmteverliesberekening of eerder de mogelijke isolatiewinst zou ik vooraf tenminste proberen in te schatten. Dit in verhouding tot de nodige investeringen en het werk m.n. de tijd die voor de realisatie nodig is.
Opmerking: Bij verhuur is de uiteindelijke stroomrekening natuurlijk voor de huurder.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• KoningBaksteen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-08 10:08
Dank voor de reacties tot nu toe. Ik ga iig het verbruikt van afgelopen jaren opvragen.

• Ronald
@dunklefaser Ik gebruik 'realistische' maatregelen wel met het oog op de kosten.

Het kan op gegeven moment zo duur worden dat de winst niet opweegt tegen de stooklasten (Mijn glas zit op >40 jaar tegen de idiote kosten die de glasboeren rekenen en het levert geen lichtere machine op, ondanks de ~1kW winst @-10 bij upgrade naar triple (Van Thermopane+HR++ mix))

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 06-08-2026 10:41 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lennart1986
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 28-08 18:39
Misschien de te verhuren ruimtes voorzien van een eigen warmte en koudemeter, kan je met 1 installatie af en wordt het leidingwerk simpeler.

• Ronald
Dan zou ik even zoeken wat dat betekend in de context warmtewet...
En ik denk niet dat het er simpeler van wordt... Onafhankelijke vraag van een relatief kleine ruimte en dan een hele zware machine met dito minimum vermogen en debiet... Dus (parallel)buffer en 2x pomp erbij...

Pagina: 1