Hulp bij wat waterleiding afmetingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ElwindeWitte
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:53
Hi! Wij zijn bezig met een verbouwing. Helaas lijkt het alsof we niet echt geholpen kunnen worden door loodgieters omdat het druk is en we veel zelf willen voorbereiden. Daarom hier even de vraag.

Ik was benieuwd of ons plan voor de (water)leidingen zo een beetje klopt:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMxlRn6SP1HBv4mfr0RdATqIiku8GsgBZC7iQFbwqYiivSrLfnz_IrhlqV4gWOriVdsPON8-02hPfVnBybZLxn2XK6zlEdMZmlEFPlefRsONz4hcKm5UJflxkiINInpK67vES6Oi6hz_fJmobLpKPlEOw=w1662-h2114-s-no?authuser=0

We hebben nu de hoofd water- en gasleiding in 25mm uponor leidingen naar boven komen vanuit de meterkast. Deze installaties komen in de technische ruimte.

Ben vooral benieuwd:
  • Wat voor uponor aansluiting gebruik ik om hun drinkwaterverdeler mee aan te sluiten (kan alleen 25mm naar 1" buitendraad NPT conisch vinden ipv BSPPG cylindrisch)?
  • Is het gebruikelijk om naar regendouches ook 16mm leidingen te leggen, of daar wel 20mm? We gaan de Atlantic Asher regendouche gebruiken.
  • Hoort de leiding richting de drinkwater verdeler inderdaad 20mm te zijn? Of is dat gebruikelijker 25mm?
De verbruikers die wij hebben zijn: 2x regendouches, 2x toilet reservoir, 2x wastafels, 1x fonteintje, 1x vaatwasser, 1x wasmachine

Hoor het graag!

Alle reacties

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:23
Wat ik eigenlijk vooral mis in het hele verhaal is de lengtes van de stukken leiding. Bijvoorbeeld die 20 leiding naar de verdeler. Als dat een meter is, zou het misschien kunnen, maar leiding diameter doet er vooral toe op lange afstanden.

Wat betreft de regendouche ligt het ook aan de afstand. Je kan lange afstanden het best met 20mm doen en aan het einde en naar de muurplaat naar 16mm gaan. Dan is dat wel voldoende voor een regendouche.

Overigens is het bij een douche of wastafel niet altijd handig een zo groot mogelijke diameter. Bij mij heb ik 10m leiding van 26 welke daarna opsplitst. Om bij mijn wastafel warm water te krijgen moet dus heel die leiding ververst zijn met warm water. Dat duur wel even.

Overigens is het misschien ook handiger om bijvoorbeeld maar 2 rollen leiding te halen ipv 3 en het dus met 25 en 16 mm aan te sluiten. Maar dat is ook situatie afhankelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Chatman313 op 05-08-2026 10:19 ]

• ElwindeWitte
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:53
Aah fair! De CV ketel komt vrijwel direct boven de drinkwater verdelers te hangen, dus dat zal nog niet eens een meter zijn gok ik. Is dat doorgaans wel 25mm? De leidingen voor de douches worden ongeveer 4 meter lang.

De hoofd waterleiding komt vanaf de begane grond tot aan de 3e verdieping, dus die is in totaal ongeveer 12 meter lang.

Bij Technim kun je gelukkig leidingen op lengte bestellen, dus dat is heel fijn als je maar een beetje nodig hebt!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Neem vooral geen te grote leidingdiameter voor je warm water, dan duurt het door de leidinginhoud veel langer voordat je warm water hebt.

Gebruik je de douches gelijktijdig, dan 20 mm tot aan verdeler en na de verdeler 16 mm. Gebruik je ze niet gelijktijdig, dan 16 mm van begin tot eind.