Rare lampen aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:02
Hallo klussers!

Ik ben echt een leek in dit soort dingen, maar dacht een lamp ophangen/aansluiten moet wel lukken. Maar met deze 2 lampen die ik op Marktplaats gescoord heb, weet ik echt niet hoe het moet. Ik zal wat fotos plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/5zrlMgYAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TILx9Pv.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4rX0VSd.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cUAjqRl.jpeg

Waar ze moeten komen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ja5F19H.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yDAroFl.jpeg

Hoe moeten deze verbonden worden? Mijn dank is groot als jullie mij kunnen helpen. _/-\o_

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon aansluiten op blauw en zwart. Dat gele en groene draadje zijn aarde.

[ Voor 42% gewijzigd door Microkid op 04-08-2026 18:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eerst de stroom er af (in de meterkast), daarna de huidige lamp verwijderen.

Grijs op blauw en de andere grijs op zwart.

Groen/geel heb je niet, dus kun je ook niet aansluiten.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:01

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Accretion schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:21:
[knip]
Die kan evt. nog in de doos zitten, en het is wenselijk om die dan toch aan te sluiten.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hippocampus schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:22:
[...]

Die kan evt. nog in de doos zitten, en het is wenselijk om die dan toch aan te sluiten.
ooooo ja we zeggen het zelfde. dacht aan de doos waar de lamp uit kwam...
Accretion schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:21:

Hippocampus schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:22:
[...]

denk dat met die opmerking wordt bedoeld dat er geen aarde in de lasdoos zit

[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 04-08-2026 18:40 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50

franssie

Save the albatross

En koop er negen van deze https://www.allekabels.nl...em-doorvoerconnector.html

Werkt zoveel lekkerder boven je hoofd dan een kroonsteentje

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:12
En laat het door iemand doen die weet wat hij doet. Desnoods de buurman ofzo. We willen niet dat er straks perongeluk spanning op de behuizing van de lamp staat

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:14
Als je uitlegt waarom je dit rare lampen vindt kunnen we beoordelen of het veilig is om je advies te geven.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

3dmazter schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:41:
En laat het door iemand doen die weet wat hij doet. Desnoods de buurman ofzo. We willen niet dat er straks perongeluk spanning op de behuizing van de lamp staat
Als ik heel eerlijk ben, ja.
Zeker als je op een ladder staat, wil je niet aan het klooien zijn met elektra.

Laat in ieder geval even iemand mee kijken die het al eens eerder gedaan heeft.
Het is in persoon een stuk makkelijker uit te leggen, in principe kun je het dan de volgende keer zelf.

Voor ons Tweakers die dit al 10x gedaan hebben, gaan we eigenlijk heel snel uit van: "Ach dat kan je met minimale instructies zelf."

Maar als je geen gereedschap hebt en het voor de eerste keer doet, kan het best lastig zijn om de kabeltjes op de juiste lengte te strippen en op een degelijke manier in een kroonsteentje vast te zetten; terwijl je op een ladder staat.

• croissantje13
Dank jullie allemaal! Ik heb al eerder lampen opgehangen (met kroonsteentjes) bij mijn vorige huis, heb kort geleden zelfs al de gelinkte Wago's gehaald voor mijn nieuwe huis omdat ik al gelezen had dat dit veel beter werkt. Maar deze kleur draadjes lieten me gewoon twijfelen. Blauw aan blauw etc is makkelijk, dit was verwarrend.

Maar dit is dus eigenlijk heel simpel? Het maakt niet uit welke van de 2 grijze draadjes aan of de blauwe, of de zwarte komen? En dan gewoon de gele bij lamp 1 en de groenige bij lamp 2 laten zitten, aangezien er geen aardedraad uit mijn plafond komt?

PS: huurwoning uit ~1950, ben nog nergens een aardedraad tegengekomen.

• 3dmazter
croissantje13 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:10:
Dank jullie allemaal! Ik heb al eerder lampen opgehangen (met kroonsteentjes) bij mijn vorige huis, heb kort geleden zelfs al de gelinkte Wago's gehaald voor mijn nieuwe huis omdat ik al gelezen had dat dit veel beter werkt. Maar deze kleur draadjes lieten me gewoon twijfelen. Blauw aan blauw etc is makkelijk, dit was verwarrend.

Maar dit is dus eigenlijk heel simpel? Het maakt niet uit welke van de 2 grijze draadjes aan of de blauwe, of de zwarte komen? En dan gewoon de gele bij lamp 1 en de groenige bij lamp 2 laten zitten, aangezien er geen aardedraad uit mijn plafond komt?

Ja zo aansluiten.

Je kan het kapje van de plavond doos openmaken om te kijken of daar aarde draad zit (groen/geel)

Als dit het geval is zou ik die wel aansluiten.

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:09
croissantje13 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:10:

aarde draad voor 1970 had de kleur grijs. als je geluk heb zit het in de hoofd centraal doos.
rood = blauw
groen = bruin
grijs = geel/groen

• croissantje13
Ik zal morgen even gaan checken, dank jullie allemaal!

• 3dmazter
Eerst spanningsloos maken dan kijken.

• pman63
  • Laatst online: 09:33
En als je pech hebt is het met katoen omwikkeld, in dat geval zou ik de verhuurder aansporen toch eens wat achterstallig onderhoud te gaan plegen.

• coinman63
Maak het nou niet nodeloos ingewikkeld, je ziet toch dat er blauwe en bruine vinyl draden komen uit de (moderne) centraaldoos.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:18

FreakNL

Well do ya punk?

Fase en nul omdraaien kan wel maar ik vind het persoonlijk niet wenselijk.

ik zou toch ff in de armatuur van de lamp kijken wat fase en nul is. Ook wel bruin en blauw of L en N.

Volgens mij is 1 van de draden van de lamp toch gekleurd? Of is dat reflectie?

aarde idd ook aansluiten als dat aanwezig is in de plafonddoos.

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2026 00:10 ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:04
coinman63 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 23:49:
je ziet toch dat er blauwe en bruine vinyl draden komen uit de (moderne) centraaldoos.
Moderne centraaldoos?? :D :D
Ik zie een houten plankje in een opening van het plafond geduwd met een schroefhaak erin gedraaid en een gat geboord in het midden van het plankje :+ :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Hippocampus
  • Laatst online: 07:01

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

De letters L en N aan de binnenkant van dit armatuur doet me vermoeden dat er ooit een voorgemonteerde kroonsteen inzat. In dat geval maakt het wel degelijk uit op welk draadje de 'plus en de min' komt.
Misschien kan je online achterhalen hoe het er origineel uitzag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbSGq0LRoOjLJg2o5BfqZhLM7J0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vRzgEQJuCzAm91RRXWAubnGS.jpg?f=user_large

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
In Nederland hebben we wisselspanning, voor de werking maakt het dus niks uit op welke kleur je de 2 kabeltjes aansluit.

Als je het beter wilt doen, dan kan je kijken of 1 van de 2 kabeltjes naar t punt van de fitting loopt en de ander ergens naar de zijkant. De zijkant kan je de blauwe voor gebruiken.

Dit laatste voorkomt dat als je het lampje wilt vervangen dat er spanning op staat (maar ook alleen als je vergeet de schakelaar van de lamp uit te zetten).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor de lamp zal het echt geen klap uitmaken als je L en N verdraait. Voornaamste reden om het wel aan te geven is dus juist om die twijfel bij het aansluiten weg te nemen en je kleur op kleur kunt doen.

Voor een standaard fitting zou je nog kunnen zeggen dat je L op de top wilt maar alle moderne fittingen verbinden de schroefdraad ook pas onderaan.

Maar als een lamp een PE (aarde) aansluiting heeft hoort deze ook aangesloten. Zou wel alle draden even afknippen en opnieuw strippen.

• coinman63
En zo maken we een eenvoudige vraag met een eenvoudig antwoord nodeloos ingewikkeld waardoor de onervaren vraagsteller nog meer gaat twijfelen.

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:46
Maar dit is dus eigenlijk heel simpel? Het maakt niet uit welke van de 2 grijze draadjes aan of de blauwe, of de zwarte komen?
Exact. Net zoals het niet uitmaakt op welke manier je een stekker in het stopcontact stopt.

Hoop dat je inderdaad niet verward raakt door de onnodige complexe antwoorden (en meningen)

T.Net Creality 3D Printer Discord

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:55

Fe2O3

Ja das roest

De witte lamp weggooien, de markeringen zijn twijfelachtig en WEEE ontbreekt op zijn minst.

De andere lamp niet aansluiten want je mist de randaarde.

Ja het werkt, ja het is levensgevaarlijk als de lamp stuk gaat of op een andere manier de behuizing onder stroom komt te staan.

Edit: dat van die randaarde is overigens ook voor de witte van toepassing.

[ Voor 12% gewijzigd door Fe2O3 op 05-08-2026 09:34 ]

Dum de dum

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

The End

!Beginning

Dit topic is echt niet te doen. Het staat echt helemaal vol met onzin. Het gaat om een lamp aansluiten mensen!? TS kan gewoon de draadjes van de lamp verbinden met de draadjes in het plafond. Klaar, niemand gaat dood. We hoeven geen asbest test te doen, we hoeven niet alvast 112 te bellen. Er hoeft niet een keuring van de lamp gedaan worden en er is zeker geen chemisch anker nodig en ja, het plafond kan deze lamp echt dragen zonder dat er een constructeur naar kijkt.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:05
Het maakt zeker uit hoe je de fasedraad aansluit. Deze moet contact maken met het puntje in de fitting, zodat de nul verbinding maakt met het schroefdraad. Hierdoor verklein je de kans een oplawaai te krijgen bij het vervangen van een lamp. Dit is de reden dat in Zweden elk lichtpunt voorzien is van een stopcontact. Ik weet dat de huizen daar meestal van hout zijn en iets makkelijker in de fik vliegen, maar voorkomt onveilige situaties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPKfu3vd_YEexLZdzx0u1X7twoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ELCS0Qxo8cHGXg36J7bl6Esd.webp?f=fotoalbum_large

Ik zou het echt even laten doen door iemand die er verstand van heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door 107mb op 05-08-2026 10:05 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
107mb schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:04:
Het maakt zeker uit hoe je de fasedraad aansluit. Deze moet contact maken met het puntje in de fitting, zodat de nul verbinding maakt met het schroefdraad. ...
Kan je dan bij mij thuis even uitleggen hoe ik het moet aansluiten? In de straat ligt 3x230V; er is dus geen nulleider, enkel fasedraden.

De aarding is belangerlijker, in principe mag je geen toestellen met randaarde gebruiken als je geen aarding hebt in huis. Als er iets fout gaat, kan de metalen behuizing ongemerkt onder spanning komen te staan wat erg gevaarlijk kan zijn bij aanraken (dan zal de aardlekschakelaar je enige beveiliging zijn, gelukkig werkt die zonder aarding).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

107mb schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:04:
Het maakt zeker uit hoe je de fasedraad aansluit. Deze moet contact maken met het puntje in de fitting, zodat de nul verbinding maakt met het schroefdraad. Hierdoor verklein je de kans een oplawaai te krijgen bij het vervangen van een lamp.
Als je de lamp vervangt terwijl de automaat niet uitgeschakeld is, de schakelaar aan staat en je met je fikken het metaal van de peer aanraakt... Je hebt gelijk hoor, maar...

Gelukkig is het bij deze lamp snel te zien of er nog spanning op staat bij het vervangen van één lamp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYDptMvv1I9i4DthAkEkjhSIVFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JuLU23Sj9hm0GqEQbx0dL4M6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 05-08-2026 10:12 ]

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• hans electric
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 11:12
Er zit nooit een fasedraad bij een lamp die geschakeld is gewoon 2x wagoklem en klaar

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

hans electric schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:14:
Er zit nooit een fasedraad bij een lamp die geschakeld is gewoon 2x wagoklem en klaar
Natuurlijk wel. Er is een permanente nul, en de fase wordt geschakeld - mits correct aangesloten. Als je een TL verkeerd om aansluit, kan die ook spooklicht gaan geven.

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:56
<knip> Offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 05-08-2026 11:03 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:38

Fanta

FordPerformance™️

<knip> Offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 05-08-2026 11:03 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

<knip> Offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 05-08-2026 11:03 ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:14

Sharky

Skamn Dippy!

<knip> Offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 05-08-2026 11:03 ]

This too shall pass

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
en de oplossing:
  1. negeer 't gele draadje
  2. schakelaar om zodat er geen spanning op je kabels staat
  3. stop de twee overgebleven kabels in 't kroonsteentje
  4. test nu even of de lamp werkt (schakelaar een keertje aan en weer uit)
  5. werkt ie? zo ja: doe even je best om de lamp netjes strak tegen je plafond te krijgen, de 10 seconde extra die je nu besteedt waardeer je de komende 10 jaar dat je ertegenaan kijkt
alle overige discussies hier zijn prima als je op een chirurgische OK met de koningin in de kamer alles volgens specificaties wilt hebben, maar lamp is lamp, die gaat wel werken en 't gaat niet zomaar kapot of in de fik (dan wijs ik met veel plezier naar de "ik knutsel zelf een thuisaccu in m'n garage" kant waar 't échte gevaar zit)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

franssie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:40:
En koop er negen van deze https://www.allekabels.nl...em-doorvoerconnector.html

Werkt zoveel lekkerder boven je hoofd dan een kroonsteentje
Of deze jongens:

https://www.wago.com/nl/i...emmen/kroonklem/p/224-101

De verlichtingsconnector :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Oh ja die bestaan ook, nog handiger

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1