Vraag

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:49
Mijn vraag:
Ik ga aankomende november duiken. Na enkele keren de Gopro te hebben gebruikt wilde ik graag eens focussen op foto's onderwater. Mijn vrouw kan dan nog steeds de Gopro gebruiken.
Na veel te vergelijken heb ik recent voor een goede prijs een Rx100 mk1 en een Nauticam NA-rx100 behuizing kunnen kopen. Om het af te werken ben ik nu opzoek naar een videolicht (of strobe) setup en zou hier graag raad voor willen vragen op het forum.

Relevante hardware die ik gebruik:
RX100 mk1
Nauticam NA-RX100

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Een collega raadde bvb aan om te beginnen met ene van AliExpress. Echter betwijfel ik of dit het gewenste resultaat kan opleveren.
Als de kwaliteit het laat afweten onderwater en ik deze niet kan aanzetten, is het het misschien niet waard.

Onderwaterhuis.nl heeft nog wel enkel mooie pakketten ter beschikking. maar zit ook veel verschil op. Of op hun gebruikte sectie.

Hoeveel lumen kan ik het beste op richten?
Is het aan te raden met flexibele arm?
Video of strobe om mee te beginnen? Ik neig naar video om makkelijker het resultaat te kunnen inschatten.
Is een enkele genoeg om mee te beginnen?
Best een 'dubbel handvat' of enkel?

Ter info:
De duiken zullen in de Malediven plaatsvinden en in de toekomst waarschijnlijk ook vooral op subtropische plaatsen.
Daarnaast momenteel tot 18m diep, mogelijks 30m als ik mijn advanced PADI nog eens refresh.

Edit:
Budget < €300
Ik sta open voor 2dehands

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:24
Misschien ook wel handig om aan te geven wat het budget is?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Margu
Kan ik de titel nog aanpassen? Ik zie nu mijn fout en het omvat ook de vraag niet correct.
Zou beter 'Onderwater flits/lamp setup' zijn.

Qua budget zou ik liefst onder de €300 blijven.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08 14:38
Ten eerste is het goed te bedenken dat een flitser veel meer licht geeft dan een continu brandende lamp.

Daarnaast vraag ik me af hoe je mooi licht wil creëren? Een kleine lichtbron geeft kneiter harde schaduwen. Op het droge gebruik je dan normaal je gesproken iets van een softbox o.i.d., maar dat lijkt mij onder water weer wat lastig.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-08 14:33
Als je nette foto’s wilt maken onderwater heb je 2 flitsers nodig. Een enkele geeft teveel schaduw. Een videolamp geeft te weinig licht. Videolamp heb je wel nodig als je ook ‘s nachts wilt fotograferen en/of voor video.

Realiseer je dat het instellen ervan best wel werk is. Het water filtert het zonlicht dus iedere meter dieper betekent een andere instelling. Je kan wel echt fantastische beelden maken dus het is het wel waard. Maar is dus echt geen point and shoot.

[ Voor 40% gewijzigd door Tillumen op 04-08-2026 22:14 ]

• Margu
Tillumen schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:07:
Als je nette foto’s wilt maken onderwater heb je 2 flitsers nodig. Een enkele geeft teveel schaduw. Een videolamp geeft te weinig licht. Videolamp heb je wel nodig als je ook ‘s nachts wilt fotograferen en/of voor video.

Realiseer je dat het instellen ervan best wel werk is. Het water filtert het zonlicht dus iedere meter dieper betekent een andere instelling. Je kan wel echt fantastische beelden maken dus het is het wel waard. Maar is dus echt geen point and shoot.
Goede tip, dubbel de kost :|

ivm het instellen vind ik dit opzich wel leuk, moet alleen wel oefenen om het onderwater rustig te kunnen aanpassen en inschatten terwijl buoyancy te houden.

Enige tips voor een beginner setup van flitsers?

• Margu
wappiewappie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:00:
Ten eerste is het goed te bedenken dat een flitser veel meer licht geeft dan een continu brandende lamp.

Daarnaast vraag ik me af hoe je mooi licht wil creëren? Een kleine lichtbron geeft kneiter harde schaduwen. Op het droge gebruik je dan normaal je gesproken iets van een softbox o.i.d., maar dat lijkt mij onder water weer wat lastig.
Werkt het water dan ook juist niet als diffuser?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Margu schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Werkt het water dan ook juist niet als diffuser?
Alleen onder condities waarin het ook werkt als vaseline op je lens. Ja, er treedt wel wat verstrooiing op (afhankelijk van kleur/golflengte, ook nog), maar niet gigantisch veel. Een beetje als fotograferen in lichte mist. Afhankelijk van de turbiditeit van het water natuurlijk.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:35
Ik lichtte bij met mijn zaklamp. Minder mooi, wel stuk handzamer. Ook een overweging.

Mooiste foto's kwamen toch van de ondiepe stukken.

• Tillumen
wappiewappie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:00:

Daarom heb je 2 flitsers nodig, en je wilt ze op armen die zo ver weg als mogelijk staan. In water zitten altijd kleine deeltjes en als je direct van voren flitst gaan al die deeltjes heel erg oplichten.

• Tillumen
Margu schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:11:
[...]

Goede tip, dubbel de kost :|

ivm het instellen vind ik dit opzich wel leuk, moet alleen wel oefenen om het onderwater rustig te kunnen aanpassen en inschatten terwijl buoyancy te houden.

Enige tips voor een beginner setup van flitsers?
jij vind het misschien leuk, je buddy moet het ook leuk vinden. ;)

Een setje Sea & Sea fliters is best een goede start. YS-01 bijvoorbeeld.

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-08 12:33
Je kunt voor dit geld heel behoorlijke duiklampen kopen voor videografie, maar dan heb je geen strobes (voor de foto's). LetonPower zijn populair, heb je zo 10k lumen per lamp voor rond de 100 euro p.s.

Alleen ben je er dan nog lang niet. Je lampen moet je vastmaken aan een rig (50-100 euro). En het gewicht van een camera plus waterhuis plus rig plus twee lampen etc. dan heb je ook float armen nodig (sowieso prettig voor het beheersen van je camera bewegingen). En vier clams (aliexpress, ook voor je rig en je float arms).

Ter inspiratie kan je eens op DiveVolk zoeken en kijken wat zij voor combo's aanbieden. Met zo'n waterhuis voor je smartphone kan je sowieso een hoop meer dan met een oudere camera.

Wil je weinig uitgeven? Ik ben zelf begonnen met een heel simpele rig en een enkele lamp, zonder wet lens. Met action cam. Dat lukte aardig zonder float arms. Wel wat beperkter licht door maar 1 lamp. Schaduwen vanaf 1 kant. Was ik voor laag budget klaar. Foto's maken met flits is gewoon duurder.

Wil je geen video's doen? Op de Maldives gaan ze vaak in groepen achter de whalesharks aan en da's best chaotisch als je van afstand een leuke foto wilt maken. Met filmpjes heb je veel grotere kans op bruikbaar materiaal. En je kunt guided dives doen, zonder dat je allemaal anderen op je laat wachten omdat je met je instellingen/setup bezig bent.

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 15:26
Niet gerelateerd aan de vraag, sorry, maar hoeveel duiken heb je ondertussen gemaakt? Ik denk (gok) nog niet zoveel. Ik weet niet hoe stabiel je in het water ligt maar mijn advies is om eerst goed te leren duiken, lees veel duiken maken, en dan pas er over na te gaan denken om foto's te gaan maken.

Natuurlijk is het per persoon verschillend maar ik merk zelf dat ik eigenlijk pas vanaf 100 duiken echt goed in het water lig en genoeg ervaring heb om foto's te maken. Ik ben jaren geleden naar de Malediven geweest, ik geloof dat ik toen rond de 35 duiken zat. De duiken waren daar heel fijn, 1x de camera van mijn vrouw meegenomen. Toen we een schildpad tegen kwamen geprobeerd een foto te maken. Resultaat: Foto mislukt en de haai die er achter zwom gemist omdat ik tijdens het maken van de foto langzaam een stukje naar beneden zakte.

Ga eerst lekker genieten van de duiken. Leer hoe te reageren als je bijvoorbeeld opeens in een stroming komt. En ga dan pas kijken om een camera mee te nemen tijdens het duiken.

• Margu
Ondertussen is mijn behuizing aangekomen. Een Nauticam NA-RX100. Spijtig genoeg lijkt deze iets te klemmen of blokkeren van mijn RX100 waardoor deze vaak een melding geeft om die te herstarten en de lens halverwege blijft hangen.
Nog uit te zoeken hoe dit komt.
Als het zo blijft ben ik toch aan het denken om die Olympus tough serie te kopen met behuizing.
Poplitius schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:13:
Je kunt voor dit geld heel behoorlijke duiklampen kopen voor videografie, maar dan heb je geen strobes (voor de foto's). LetonPower zijn populair, heb je zo 10k lumen per lamp voor rond de 100 euro p.s.

Alleen ben je er dan nog lang niet. Je lampen moet je vastmaken aan een rig (50-100 euro). En het gewicht van een camera plus waterhuis plus rig plus twee lampen etc. dan heb je ook float armen nodig (sowieso prettig voor het beheersen van je camera bewegingen). En vier clams (aliexpress, ook voor je rig en je float arms).

Ter inspiratie kan je eens op DiveVolk zoeken en kijken wat zij voor combo's aanbieden. Met zo'n waterhuis voor je smartphone kan je sowieso een hoop meer dan met een oudere camera.

Wil je weinig uitgeven? Ik ben zelf begonnen met een heel simpele rig en een enkele lamp, zonder wet lens. Met action cam. Dat lukte aardig zonder float arms. Wel wat beperkter licht door maar 1 lamp. Schaduwen vanaf 1 kant. Was ik voor laag budget klaar. Foto's maken met flits is gewoon duurder.

Wil je geen video's doen? Op de Maldives gaan ze vaak in groepen achter de whalesharks aan en da's best chaotisch als je van afstand een leuke foto wilt maken. Met filmpjes heb je veel grotere kans op bruikbaar materiaal. En je kunt guided dives doen, zonder dat je allemaal anderen op je laat wachten omdat je met je instellingen/setup bezig bent.
Ja, mijn eerste idee was om met een videolamp gewoon te starten. Ik moet nog geen professionele, best-of foto's kunnen nemen. Het zou gewoon leuk zijn om iets te kunnen vastleggen. Ik neem op land ook alleen maar foto's en amper films.

Hiervoor altijd de Gopro gebruikt, leuk, maar toch niet helemaal mijn ding. Ik snap wel de comment. Daarom wil ik het proberen met een beginner setup. Mocht het toch niets zijn (of teveel investering vragen) kan ik het nog steeds terug van de hand doen.

Bedankt voor de tips qua merken. Zal ze eens bekijken.
SuperKneus schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:18:
Niet gerelateerd aan de vraag, sorry, maar hoeveel duiken heb je ondertussen gemaakt? Ik denk (gok) nog niet zoveel. Ik weet niet hoe stabiel je in het water ligt maar mijn advies is om eerst goed te leren duiken, lees veel duiken maken, en dan pas er over na te gaan denken om foto's te gaan maken.

Natuurlijk is het per persoon verschillend maar ik merk zelf dat ik eigenlijk pas vanaf 100 duiken echt goed in het water lig en genoeg ervaring heb om foto's te maken. Ik ben jaren geleden naar de Malediven geweest, ik geloof dat ik toen rond de 35 duiken zat. De duiken waren daar heel fijn, 1x de camera van mijn vrouw meegenomen. Toen we een schildpad tegen kwamen geprobeerd een foto te maken. Resultaat: Foto mislukt en de haai die er achter zwom gemist omdat ik tijdens het maken van de foto langzaam een stukje naar beneden zakte.

Ga eerst lekker genieten van de duiken. Leer hoe te reageren als je bijvoorbeeld opeens in een stroming komt. En ga dan pas kijken om een camera mee te nemen tijdens het duiken.
Snap ik volledig. Buoyancy en stabiliteit kunnen houden tijdens het fotograferen onderwater is nog een aparte skillset. Toch wilde ik het eens proberen, als ik merk dat het toch niet fatsoenlijk lukt dan vind ik het niet erg om de camera aan wal te laten.
De Gopro is hier dan veel flexiber in. Richt het een beetje in de buurt van je onderwerp en je kan zelf ondertussen ook nog kijken en genieten.

Ter info, inderdaad nog maar 15 duiken op de teller. Dus grote kans dat bovenstaande zal gebeuren. Toch kan ik het niet laten om hier al voor rond te kijken.
De RX100 wilde ik zoizo al terug kopen als compacte reiscamera. De behuizing heb ik via een veiling goedkoper kunnen krijgen. Alleen de belichting dan nog

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-08 12:33
Gezien je duikervaring (wat niet alles zegt, I know, soms duiken mensen met 60 duiken beter dan mensen met 500)... een compact setje wat je vastclipt aan je BCD is fijn om te starten. Ik zou 100% voor action cam gaan en zo'n cam maakt heel behoorlijke foto's (in elk geval stukken beter dan je Sony.

Een smartphone is nog veel veelzijdiger en beter dan een action cam, maar zou ik zeker niet mee starten.

Je ziet zoveel duikers met insta360/DJI heel nette filmpjes afleveren (als je de afspeelsnelheid 50% vertraagt, om de beweging wat eruit te halen). Ga dan eerst voor 1 lamp, paar duikvakanties kijken wat je daarmee kunt en later opnieuw.

Heb zelf net een nieuwe setup besteld met betere lampen, voor een duiktrip naar Triton Bay / Misool. Omdat ik niet vaak/veel duik, denk ik opnieuw voor action cam (met wide angle wet lens) te gaan ipv smartphone. Telefoon kan gruwelijk mooi macro maken, maar ik wil niet pas op reis alle instelmogelijkheden van telefoonsoftware (UWACAM) nog moeten ontdekken.

Echte fotocamera's meenemen onderwater is enorm niche geworden. Kijk voor de gein eens naar wat Sean Elliott uit een iPhone 13 weet te halen: klik

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 15:26
Gelukkig snap je zelf dat buoyancy belangrijk is. Wat ik nog als extra wil meegeven is geef in het begin niet teveel uit aan je camera set. Wij hebben, nadat we al aardig wat duikervaring hadden, uiteindelijk een Canon compact camera gekocht met een iketlie onderwater huis en een ikelite flitser. Dit was iets van 15j geleden. Op dat moment was de camera oke en we wisten dat we met deze set mooie foto's konden maken.

Ik denk dat we er uiteindelijk maar iets van 20 duiken mee hebben gemaakt. De belangrijkste reden, we kregen kinderen en we ging minder duiken. Nu jaren later is de camera oud, natuurlijk maak je er echt nog wel goede fotos mee maar er zijn betere opties. Wat vervelend is is dat het ikelite huis alleen gebruikt kan worden voor deze camera. De camera is oud, 2e hands zullen we er waarschijnlijk niets meer voor krijgen laat staan dat er iemand intresse in heeft. Hierdoor is het ikelite huis ook nutteloos en een best dure aankoop geweest.

Afgelopen december zijn we naar Egypte geweest en hadden we een DJI Osmo Action 4 mee. Je kan dit niet vergelijken met een foto camera maar de DJI was klein, makkelijk mee te nemen en we hebben er hele mooie beelden, films, mee gemaakt.

• Margu
Poplitius schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:46:
Gezien je duikervaring (wat niet alles zegt, I know, soms duiken mensen met 60 duiken beter dan mensen met 500)... een compact setje wat je vastclipt aan je BCD is fijn om te starten. Ik zou 100% voor action cam gaan en zo'n cam maakt heel behoorlijke foto's (in elk geval stukken beter dan je Sony.

Een smartphone is nog veel veelzijdiger en beter dan een action cam, maar zou ik zeker niet mee starten.

Je ziet zoveel duikers met insta360/DJI heel nette filmpjes afleveren (als je de afspeelsnelheid 50% vertraagt, om de beweging wat eruit te halen). Ga dan eerst voor 1 lamp, paar duikvakanties kijken wat je daarmee kunt en later opnieuw.

Heb zelf net een nieuwe setup besteld met betere lampen, voor een duiktrip naar Triton Bay / Misool. Omdat ik niet vaak/veel duik, denk ik opnieuw voor action cam (met wide angle wet lens) te gaan ipv smartphone. Telefoon kan gruwelijk mooi macro maken, maar ik wil niet pas op reis alle instelmogelijkheden van telefoonsoftware (UWACAM) nog moeten ontdekken.

Echte fotocamera's meenemen onderwater is enorm niche geworden. Kijk voor de gein eens naar wat Sean Elliott uit een iPhone 13 weet te halen: klik
Door je link naar Sean Elliot ben ik helemaal in de telefoon behuizingen beginnen zoeken. Daar heb je ook echt mooi materiaal en die kan je gewoon uitwisselen mocht je een andere smartphone kopen. De beelden zien er ook goed (genoeg) uit met wat basis belichting.
Enigste risico is dat bij een lek je smartphone kan kapot gaan. Dus kan je beargumenteren om er een aparte smartphone voor te kopen, maar dat zou een beetje dubbel zijn vind ik.
SuperKneus schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:14:
Gelukkig snap je zelf dat buoyancy belangrijk is. Wat ik nog als extra wil meegeven is geef in het begin niet teveel uit aan je camera set. Wij hebben, nadat we al aardig wat duikervaring hadden, uiteindelijk een Canon compact camera gekocht met een iketlie onderwater huis en een ikelite flitser. Dit was iets van 15j geleden. Op dat moment was de camera oke en we wisten dat we met deze set mooie foto's konden maken.

Ik denk dat we er uiteindelijk maar iets van 20 duiken mee hebben gemaakt. De belangrijkste reden, we kregen kinderen en we ging minder duiken. Nu jaren later is de camera oud, natuurlijk maak je er echt nog wel goede fotos mee maar er zijn betere opties. Wat vervelend is is dat het ikelite huis alleen gebruikt kan worden voor deze camera. De camera is oud, 2e hands zullen we er waarschijnlijk niets meer voor krijgen laat staan dat er iemand intresse in heeft. Hierdoor is het ikelite huis ook nutteloos en een best dure aankoop geweest.

Afgelopen december zijn we naar Egypte geweest en hadden we een DJI Osmo Action 4 mee. Je kan dit niet vergelijken met een foto camera maar de DJI was klein, makkelijk mee te nemen en we hebben er hele mooie beelden, films, mee gemaakt.
Wij hebben de Gopro Gero 8 hier en die neemt mooie videobeelden, echter qua fotografie vind ik die te beperkt. Ook kan je de field of view niet aanpassen onderwater, wat mij wel stoort.

ivm het ouder worden van het systeem lijkt het dan toch wel een extra pluspunt te zijn voor een smartphone behuizing te kopen. Die kan je ook terug makkelijk doorverkopen op een later tijdstip. Zo heb ik er al wat voor een mooie prijs op marktplaats zien staan.
Pagina: 1