Vraag

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-08 17:36
Mijn vraag:
Ik ga aankomende november duiken. Na enkele keren de Gopro te hebben gebruikt wilde ik graag eens focussen op foto's onderwater. Mijn vrouw kan dan nog steeds de Gopro gebruiken.
Na veel te vergelijken heb ik recent voor een goede prijs een Rx100 mk1 en een Nauticam NA-rx100 behuizing kunnen kopen. Om het af te werken ben ik nu opzoek naar een videolicht (of strobe) setup en zou hier graag raad voor willen vragen op het forum.

Relevante hardware die ik gebruik:
RX100 mk1
Nauticam NA-RX100

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Een collega raadde bvb aan om te beginnen met ene van AliExpress. Echter betwijfel ik of dit het gewenste resultaat kan opleveren.
Als de kwaliteit het laat afweten onderwater en ik deze niet kan aanzetten, is het het misschien niet waard.

Onderwaterhuis.nl heeft nog wel enkel mooie pakketten ter beschikking. maar zit ook veel verschil op. Of op hun gebruikte sectie.

Hoeveel lumen kan ik het beste op richten?
Is het aan te raden met flexibele arm?
Video of strobe om mee te beginnen? Ik neig naar video om makkelijker het resultaat te kunnen inschatten.
Is een enkele genoeg om mee te beginnen?
Best een 'dubbel handvat' of enkel?

Ter info:
De duiken zullen in de Malediven plaatsvinden en in de toekomst waarschijnlijk ook vooral op subtropische plaatsen.
Daarnaast momenteel tot 18m diep, mogelijks 30m als ik mijn advanced PADI nog eens refresh.

Edit:
Budget < €300
Ik sta open voor 2dehands

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
Misschien ook wel handig om aan te geven wat het budget is?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Margu
Kan ik de titel nog aanpassen? Ik zie nu mijn fout en het omvat ook de vraag niet correct.
Zou beter 'Onderwater flits/lamp setup' zijn.

Qua budget zou ik liefst onder de €300 blijven.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-08 09:52
Ten eerste is het goed te bedenken dat een flitser veel meer licht geeft dan een continu brandende lamp.

Daarnaast vraag ik me af hoe je mooi licht wil creëren? Een kleine lichtbron geeft kneiter harde schaduwen. Op het droge gebruik je dan normaal je gesproken iets van een softbox o.i.d., maar dat lijkt mij onder water weer wat lastig.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-08 11:19
Als je nette foto’s wilt maken onderwater heb je 2 flitsers nodig. Een enkele geeft teveel schaduw. Een videolamp geeft te weinig licht. Videolamp heb je wel nodig als je ook ‘s nachts wilt fotograferen en/of voor video.

Realiseer je dat het instellen ervan best wel werk is. Het water filtert het zonlicht dus iedere meter dieper betekent een andere instelling. Je kan wel echt fantastische beelden maken dus het is het wel waard. Maar is dus echt geen point and shoot.

[ Voor 40% gewijzigd door Tillumen op 04-08-2026 22:14 ]

• Margu
Tillumen schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:07:
Als je nette foto’s wilt maken onderwater heb je 2 flitsers nodig. Een enkele geeft teveel schaduw. Een videolamp geeft te weinig licht. Videolamp heb je wel nodig als je ook ‘s nachts wilt fotograferen en/of voor video.

Realiseer je dat het instellen ervan best wel werk is. Het water filtert het zonlicht dus iedere meter dieper betekent een andere instelling. Je kan wel echt fantastische beelden maken dus het is het wel waard. Maar is dus echt geen point and shoot.
Goede tip, dubbel de kost :|

ivm het instellen vind ik dit opzich wel leuk, moet alleen wel oefenen om het onderwater rustig te kunnen aanpassen en inschatten terwijl buoyancy te houden.

Enige tips voor een beginner setup van flitsers?

• Margu
wappiewappie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:00:
Ten eerste is het goed te bedenken dat een flitser veel meer licht geeft dan een continu brandende lamp.

Daarnaast vraag ik me af hoe je mooi licht wil creëren? Een kleine lichtbron geeft kneiter harde schaduwen. Op het droge gebruik je dan normaal je gesproken iets van een softbox o.i.d., maar dat lijkt mij onder water weer wat lastig.
Werkt het water dan ook juist niet als diffuser?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Margu schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Werkt het water dan ook juist niet als diffuser?
Alleen onder condities waarin het ook werkt als vaseline op je lens. Ja, er treedt wel wat verstrooiing op (afhankelijk van kleur/golflengte, ook nog), maar niet gigantisch veel. Een beetje als fotograferen in lichte mist. Afhankelijk van de turbiditeit van het water natuurlijk.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-08 14:44
Ik lichtte bij met mijn zaklamp. Minder mooi, wel stuk handzamer. Ook een overweging.

Mooiste foto's kwamen toch van de ondiepe stukken.
Pagina: 1