(Voorlopige) aanpassing voor Enexis 3-fase aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Giuseppo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:01
Voor 1 juli heb ik nog een aanvraag gedaan voor 3x25A aansluiting ipv 35A bij Enexis in het kader van een later te plaatsen laadgroep van 11A. Nu heb ik ik tijdens mijn vakantie wat verdiept in de benodigde voorlopige aanpassing benodigd voor mounteur Enexis, en voor mij lijkt het eigenlijk vrij simpel. Nu twijfel ik of mijn redenering helemaal juist is.

Ik heb de 3 aardlekschakelaars opgeschoven zodat ik ruimte heb om 4 polige hoodschakelaar te plaatsen. Ik ga er vanuit dat ik voorlopig alles gewoon op 1 fase aansluit.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczN4S7kj6xLCV87WlqZZTsynDuUjgZYozdW4hGU8VLXM7K25nMKqlkjdOYkHNLQ__HEBSCflN4K-nzbPlDOkTPOHCI-Z2YJQRYznH-s4m8HPYgkulgiLhskaI6bjREACpdKt0sNWqckgAYcaL_EX03uGxg=w623-h1031-s-no-gm

Dus ik haal de bestaande weg, en plaats de 4 polige schakelaar en sluit enkel 1,2,3 en 4 aan. De rest laat ik gewoon leeg. Of mag dat niet op deze manier ongebruikt blijven?

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNI4HeBh-uB5459BqJt5UEP_LgrGS9w4qwVNoudkqYFyU6t18GImdrQGSmw31jMibcYps-M1vD56scMBI70GE4CwHsS8ENGqo6j6qg93XkqrpiaEt6Bvt7tBam9V2Otash79nP5pSBKxG_T-YBqAImUbw=w617-h882-s-no-gm

Later zal er links nog extra kast geplaatst worden voor het 3 fasige gedeelte. De rest mag in principe op 1 fase blijven. Maar zou wel best verdeeld worden over de fases. Al is dat een beetje lastig met verdelen omdat het bovenste stuk een busboard gedeelte is. Maar dit stuk van het werk laat ik waarschijnlijk over aan de installateur die de paal komt plaatsen.

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich kan dat prima (maar N helemaal rechts is logischer), maar waarom dan al niet de boel over de 3 fases verdelen? Dat is uiteindelijk gewoon een must :)

En belangrijkste voor de overgang is duidelijk te hebben wat waar zit. Want op zich heb je mooi 3 aardlekschakelaars die je elk op een fase kunt zetten. Maar dat zegt nog niet dat de boel netjes over de fases verdeelt zit.

En mja, nu kan je de hoofdschakelaar ook niet makkelijk vervangen. Als in, moet onder spanning of je moet een automaat hebben als hoofdzekering. Dus misschien makkelijker nu al extra kast te plaatsen, dan kan de 4P hoofdschakelaar er gewoon even naast (als je bijvoorbeeld de beltrafo verplaatst).

Of je een laadpaalboer je meterkast moet willen laten doen is ook de vraag... Laat hem dan op zijn minst volledig specificeren wat hij gaat doen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:10
Meest wenselijke en direct mooie oplossing is met de volgende producten:
3P+N hoofdschakelaar
Tijdelijke kamrail om voeding hoofdschakelaar door te koppelen
Kamrail om nul door te koppelen onder aardlekschakelaren
3 stuks fase draad vanaf hoofdschakelaar naar aardlekschakelaren (per fase)
1 stuk nul-draad naar 1 v/d aardlekschakelaren

Dan plaats je de nuldraad (blauw) vanaf de meter in het meest rechter gaatje aan de onderkant v/d hoofdschakelaar.
De fase draad steek je in 1 v/d 3 linkse gaten aan de onderzijde v/d hoofschakelaar.
Met het tijdelijke kamrailtje verbind je de 3 inkomende gaten met elkaar zodat ze voor de afgaande zijde netjes uitbedraad kunnen worden.
Dan zet je de afgaande blauwe draad (bovenkant) in 1 v/d aardlekschakelaren, en plaats je daar aan de onderkant ook dat kamrailtje tussen die aardlekschakelaar en de andere 2, dan ben je van je draadbrugje af (staat wat strakker).
Dan plaats je in elk van de 3 afgaande fases v/d hoofdschakelaar een zwarte draad, en die sluit je per aardlekschakelaar aan op de fase-aansluiting.

Zodra de netbeheerder komt verwijderd die het tijdelijke kamrailtje onder de hoofdschakelaar, en plaatst daar de 2 extra/nieuwe fases.
Dan is je kast gelijk in z'n geheel voorbereid op 3F, moet je hooguit zelf nog even uitzoeken hoe de fasebelasting is en of je dat mogelijk beter kunt/moet verdelen.

Zie ook hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPdYd9f-hBpWzraF1B8gntKzjlo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiSIg5uuFwLyUYKX4AdDwqCC.jpg?f=fotoalbum_medium
Hoofdschakelaar voedende zijde (uiterst rechts de nul, 2e van rechts de fase, met een haakse kamrail om de fases met elkaar te verbinden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nsjj0P_9870aVtrMmz6e-4jFL_M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMDDzMRtLeScC3iv4uDgcirY.jpg?f=fotoalbum_medium
Bovenzijde (afgaande kant) van de hoofdschakelaar, met 3x fase + 1x nul

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KESTvs3-HjQnHXC7xUotr9mPlVk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4K75z6n6g4FWQhBCK94qNQP0.jpg?f=fotoalbum_medium
Onderkant aardlekschakelaren met elke fase z'n eigen draad, en de nul doorgekoppeld d.m.v. een kamrail.

Let op bovenstaande installatie is Eaton, die heeft de kamrail aan de voorkant zitten, ABB (zoals jij hebt @Giuseppo) heeft de kamrail aan de achterkant van de draad-aansluitklem zitten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!