Welke methode om een VPN te integreren werkt het beste?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-08 10:16
Wellicht heb ik een wat meer omvattende vraag en ik zou graag jullie advies willen omdat ik er zelf niet zoveel ervaring mee heb.

De kinderen worden wat ouder en er ontstaat (kennelijk) een grotere behoefte om films, series etc te kijken die buiten Nederland aangeboden worden. Ik zat te denken om een VPN te nemen (nog nooit gehad) dat leek me in mijn huidige situatie makkelijker.

We hebben echter een iets oudere (8 jaar) tv waar geen losse apps op geïnstalleerd kunnen worden. Dus zat ik te denken aan een losse router waar ik de VPN dan zelf op kan installeren.

Nu gebruik ik een Experiabox van KPN, maar ik wissel jaarlijks van Internet aanbieder. Puur vanwege de vele voordelen die dat met zich meebrengt. Het jaarlijks opnieuw moeten instellen van de betreffende router neem ik dan voor lief.

Een losse eigen router zou dit mogelijk kunnen verhelpen, maar ik las hier in het Asus topic al dat dat ook niet zonder meer vlekkeloos verloopt.

Ik beschik ook over een Synology DS420+ waar evt de VPN ook op kan draaien. Maar dit geeft mogelijk weer gedoe met de communicatie met andere apparaten. Draadloos internet in huis wordt geregeld door Ubiquiti AP's en een cloudkey. Verder voldoende bedrade UTP sockets in huis.

Het is de bedoeling om op ongeveer 10 apparaten een VPN verbinding tot stand te kunnen brengen. Veel VPN aanbieders voorzien hierin.

De andere optie is om een andere TV aan te schaffen maar dat is ook vrij kostbaar en we hebben nog wat flinke uitgaven te verwachten dit jaar.

Kort samengevat kom ik dan uit op de volgende mogelijkheden;

Scenario 1: extra eigen router na de Experiabox plaatsen. Dit kan bijv. Een Synology RT6600ax, Asus router of zelfs een Dreammachine zijn. Dit icm VPN zodat de TV ook voorzien is.

Scenario 2: het houden bij de wisselende router en VPN op de NAS laten draaien.

Kunnen jullie je licht laten schijnen op bovenstaande of wellicht heb ik nog een idee over het hoofd gezien.

Jullie adviezen worden gewaardeerd.

Bericht wat aangepast. Disclaimer: Het nemen van een VPN staat los van het tv kijken natuurlijk. Mocht het die schijn wekken is dit niet gelieerd.

@rens-br bedankt voor de attentie, aangepast. Ik had geen idee.

[ Voor 15% gewijzigd door Pont Max op 04-08-2026 21:41 ]

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Pont Max scenario 2 mag hier in ieder geval niet besproken worden. Er is geen één legale iptv aanbieder. Dus dat mag hier niet besproken worden.

Daarnaast is bespreken van vpn's voor het omzeilen van wat voor beveiliging dan ook ook niet de bedoeling.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nadeel van VPN client centraal te regelen is dat niet alleen je TV surft alsof het ergens anders zit, maar ook al je andere apparaten. Dat kan leiden tot allerlei onbedoelde zaken en sowieso een tragere verbinding.

Is het niet handiger een Apple/Google TV oid aan je oude niet meer zo smarte TV te hangen en daar dan de VPN client op te draaien?

Oslik blyat! Oslik!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:54:
Nadeel van VPN client centraal te regelen is dat niet alleen je TV surft alsof het ergens anders zit, maar ook al je andere apparaten. Dat kan leiden tot allerlei onbedoelde zaken en sowieso een tragere verbinding.
Policiy based routing toepassen?

• Bonnitta
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 05-08 10:33
Scenario 1 is duidelijk de betere keuze.

Zet een eigen router (Synology RT6600ax, Asus of UniFi Dream Machine) achter de Experiabox. Dan blijft de VPN werken, ook als je elk jaar van provider wisselt, en de oude TV krijgt hem automatisch mee.

Double NAT is voor streamen meestal geen probleem.

VPN op de NAS (scenario 2) wordt met je Ubiquiti-setup een stuk rommeliger.

Kies een VPN die WireGuard op routers ondersteunt (Mullvad, Proton, AirVPN etc.).

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dion_b schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:54:

Is het niet handiger een Apple/Google TV oid aan je oude niet meer zo smarte TV te hangen en daar dan de VPN client op te draaien?
Dat niet alleen maar je gaat als je het niet goed doet al je verkeer over die verbinding tunnelen. In hoeverre vertrouw je de vpn-boer?

Ik heb oprecht meer vertrouwen in een NL isp die onder NL wetgeving valt dan een random bedrijf uit Panama of de Emiraten. (Yup zelfs na de odido shitshow)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
Wat wil je met die VPN bereiken?

Een VPN service doet weinig tot niets voor je eigen security.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:00
Denk niet dat een VPN een heilige graal is. Het is in strijd met de voorwaarden van veel streamingdiensten. Mijn ervaring is dat sommige diensten ontdekken dat je via een bekend VPN-IP-adres verbinding maakt en je daardoor helemaal niet mag kijken. F1TV doet dat bijvoorbeeld.

Misschien ben ik een beetje een brave Hendrik, maar waarom zou je content willen kijken die niet wordt aangeboden in Nederland? (Omdat ze dat graag willen natuurlijk) en waarom zou jij dat moeten faciliteren (Omdat je een goede papa wilt zijn)?

• Sh1fty88
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:08
ewoutw schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:32:
Denk niet dat een VPN een heilige graal is. Het is in strijd met de voorwaarden van veel streamingdiensten. Mijn ervaring is dat sommige diensten ontdekken dat je via een bekend VPN-IP-adres verbinding maakt en je daardoor helemaal niet mag kijken. F1TV doet dat bijvoorbeeld.

Misschien ben ik een beetje een brave Hendrik, maar waarom zou je content willen kijken die niet wordt aangeboden in Nederland? (Omdat ze dat graag willen natuurlijk) en waarom zou jij dat moeten faciliteren (Omdat je een goede papa wilt zijn)?
Dit dus, als ik op mijn Apple TV een VPN inschakel werkt netflix wel, maar Prime geeft doodleuk een melding dat ik de VPN moet uitzetten. Verdiep je er dus even in of de gebruikte streaming diensten het wel ondersteunen om middels een VPN iets te kijken.
Pagina: 1