Zwembadverwarming op afstand inschakelen.

Pagina: 1
Acties:

• Piet Zaman
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-08 21:01
Beste mede-tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb een zwembad en heb daarbij een zwembadverwarming gekocht. Als ik deze in het stopcontact steek staat hij uit, tot ik op de aan/uitknop druk. Maar ik wil hem met een (waterdichte) smart home stekker op afstand kunnen inschakelen, zodat het zwembad warm is als ik thuis kom. Hoe kan ik dat het beste aanpaken?

Alvast dank voor het meedenken!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
Wat is het watervolume van het zwembad?
En wanneer (in welke maand) wil je er gebruik van maken?
Een beetje zwembad bevat zoveel water dat het uren duurt alvorens het water een paar graden is opgewarmd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je gaat deze stekker of het stopcontact waar die in zit vroeg of laat oproken. Ondanks dat de specs zeggen dat hij geschikt is tot 16A/3680W, zie ik geregeld stekkers voorbij komen waar een auto aan gehangen heeft die opgerookt zijn (te heet geworden / in brand gevlogen).

Schuko stekker zijn gewoon niet geschikt voor langdurige hogere vermogens.

Verder ga je compleet leeglopen op de energie. 72 kWh per 24 uur aan verbruik :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Piet Zaman
Yaksa schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:29:
Wat is het watervolume van het zwembad?
En wanneer (in welke maand) wil je er gebruik van maken?
Een beetje zwembad bevat zoveel water dat het uren duurt alvorens het water een paar graden is opgewarmd.
Klopt. Het is vooral in de zomer en dan wil ik het zwembad nog wat verder opwarmen, meestal van 20-25' naar zo'n 27'. Het is een zwembad van 1600 liter, maar niet geisoleerd. Soms duurt het inderdaad uren om het te verwarmen, dus wil ik de verwarming 's middags op het werk aan kunnen zetten.

• Piet Zaman
Glashelder schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:39:
Je gaat deze stekker of het stopcontact waar die in zit vroeg of laat oproken. Ondanks dat de specs zeggen dat hij geschikt is tot 16A/3680W, zie ik geregeld stekkers voorbij komen waar een auto aan gehangen heeft die opgerookt zijn (te heet geworden / in brand gevlogen).

Schuko stekker zijn gewoon niet geschikt voor langdurige hogere vermogens.

Verder ga je compleet leeglopen op de energie. 72 kWh per 24 uur aan verbruik :).
Ja het is best duur. Hij hoeft ook niet continu te draaien, maar af en toe is het het waard. Kaartjes voor het zwembad zijn ook niet gratis. Overigens heeft hij al een keer of tien gedraaid, vaak zo'n 5-6u achter elkaar en dat gaat prima. Alleen moet ik oppassen de stroomhaspel goed ontrold is en de kabel niet in rondjes ligt, die wordt dan wel warm.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:31
Piet Zaman schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:20:
Hoe kan ik dat het beste aanpaken?
Minste inspanning en veiligste optie: de verwarming die je nu hebt verkopen en eentje zoeken met een app. Met die app kan je de verwarming dan op afstand bedienen.

Meer inspanning en minder veilig: de aansturing van de verwarming ombouwen zodat de verwarming direct start bij het insteken van de stekker. Persoonlijk zou ik dit niet doen:
- je neemt de garantie weg van het apparaat
- je verwijdert mogelijk beveiligingen tegen verkeerd gebruik
- je creeert mogelijk onbedoeld een onveilige situatie.

Spel en typfouten voorbehouden

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:28

AlphaRomeo

FP ProMod
Een 'fingerbot' (bijvoorbeeld) zou misschien voor je op de knop kunnen drukken?

• Markjuh994
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-08 13:26
Toevallig recent met hetzelfde probleem geworsteld op onze hottub, twee fingerbots (met hub, dan ook via wifi te benaderen) geïnstalleerd van Switchbot en dat werkt als een trein. Alleen even nadenken dat je ze uit weer en wind houdt, want ze zijn niet bestand tegen regen.
Pagina: 1