Oké ik dacht dit doe ik wel even… Een vriend van me had wat accu’s ter overname voor een ik denk leuke prijs dus deze heb ik gekocht.
Maar goed zoals projecten bij mij vaker gaan lopen dit soort dingen snel uit de hand. Dus na een paar uur Google en documenten lezen ben ik nog steeds niet overtuigd van mijn eigen plan.
Dus advies gevraagd..
Huidige situatie:
- 38 zonnepanelen, Enphase IQ7+ micro omvormers.
- IQ gateway standard.
Het originele idee was:
- 2x IQ battery 10T (die heb ik dus).
- 1X IQ gateway metered.
Het plan was dus om de gateway te vervangen voor de metered, de 10T te installeren
(eigenlijk 6x 3T) dus 2x 3T per fase.
Mijn meer megalomane idee (3F backup):
- IQ System Controller 3 INT
- Extra IQ Battery 5P.
Lang verhaal kort, ik heb nu:
- 2X 2x IQ battery 10T die ik wil aansluiten als 6x 3T (2 per fase).
- IQ Battery 5P Flexphase
En niks is nog operationeel.
Waarom deze keuze?:
- Omdat het kan
- Offgrid opties.
Nu de uitdagingen, die IQ System Controller 3 INT is best een unit en past niet in de meterkast.
Ik heb dus een kabelgoot (60mm/40mm) gemaakt vanaf de meterkast naar de bijkeuken waar de SC moet gaan hangen. So far so good. Maar nu, de boel moet nog bedraad worden en hier loop ik een beetje vast.
Feiten:
- 3F 3x 25 hoofdzekering.
- 38X IQ7+ aangesloten op een C16 3f installatieautomaat (IQ7+ verdeeld over de fases).
- “Solar” zaken zitten in een aparte groepenkast, installatieautomaten Q relay e.d.
* Dit werkt al jaren prima.
Mijn plan:
- Door de kabelgoot een kabel trekken van de hoofdzekeringen > SC (GRID).
- Door de kabelgoot een kabel trekken van SC (LOAD) naar de ehm? hoofschakelaar?
- PV kabels lassen/verplaatsen naar SC.
- Accu kabel die nog moet komen meteen naar SC.
Ik heb een beetje moeite met de dimensies van de kabels en de afzekering hiervan, dit is ook iets waar ik heb gemerkt dat elektriciens zich hier helemaal niet comfortabel mee voelen. Met andere woorden nee/doe het zelf maar. Hoe moet deze setup aangesloten worden?
Huidige idee:
- Kabel naar de accu's (4mm2?) direct naar de SC.
- PV groep verlengen naar de SC.
- Bekabeling van hoofdzekering naar SC (6mm2).
Nu komt een beetje het punt wat zou de bekabeling moeten zijn tussen de SC (LOAD) en de groepenkast? Er lopen veel stromen hier.. Kan iemand hier inzicht in geven?
Maar goed zoals projecten bij mij vaker gaan lopen dit soort dingen snel uit de hand. Dus na een paar uur Google en documenten lezen ben ik nog steeds niet overtuigd van mijn eigen plan.
Dus advies gevraagd..
Huidige situatie:
- 38 zonnepanelen, Enphase IQ7+ micro omvormers.
- IQ gateway standard.
Het originele idee was:
- 1X IQ gateway metered.
Het plan was dus om de gateway te vervangen voor de metered, de 10T te installeren
(eigenlijk 6x 3T) dus 2x 3T per fase.
Mijn meer megalomane idee (3F backup):
- Extra IQ Battery 5P.
Lang verhaal kort, ik heb nu:
- 2X 2x IQ battery 10T die ik wil aansluiten als 6x 3T (2 per fase).
- IQ Battery 5P Flexphase
En niks is nog operationeel.
Waarom deze keuze?:
- Omdat het kan
- Offgrid opties.
Nu de uitdagingen, die IQ System Controller 3 INT is best een unit en past niet in de meterkast.
Ik heb dus een kabelgoot (60mm/40mm) gemaakt vanaf de meterkast naar de bijkeuken waar de SC moet gaan hangen. So far so good. Maar nu, de boel moet nog bedraad worden en hier loop ik een beetje vast.
Feiten:
- 3F 3x 25 hoofdzekering.
- 38X IQ7+ aangesloten op een C16 3f installatieautomaat (IQ7+ verdeeld over de fases).
- “Solar” zaken zitten in een aparte groepenkast, installatieautomaten Q relay e.d.
* Dit werkt al jaren prima.
Mijn plan:
- Door de kabelgoot een kabel trekken van de hoofdzekeringen > SC (GRID).
- Door de kabelgoot een kabel trekken van SC (LOAD) naar de ehm? hoofschakelaar?
- PV kabels lassen/verplaatsen naar SC.
- Accu kabel die nog moet komen meteen naar SC.
Ik heb een beetje moeite met de dimensies van de kabels en de afzekering hiervan, dit is ook iets waar ik heb gemerkt dat elektriciens zich hier helemaal niet comfortabel mee voelen. Met andere woorden nee/doe het zelf maar. Hoe moet deze setup aangesloten worden?
Huidige idee:
- Kabel naar de accu's (4mm2?) direct naar de SC.
- PV groep verlengen naar de SC.
- Bekabeling van hoofdzekering naar SC (6mm2).
Nu komt een beetje het punt wat zou de bekabeling moeten zijn tussen de SC (LOAD) en de groepenkast? Er lopen veel stromen hier.. Kan iemand hier inzicht in geven?