Vraag

• Glenbarry
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:12
Ik bezit een Peugeot 3008 (bj 2020) en heb recent een samsung A56 aangeschaft. Ik gebruik reeds geruime tijd Android auto in combinatie met mijn gsm's (Nothing phone 1, geen problemen; Motorola G86 power, geen connectieproblemen (wel andere, heb telefoon moeten terugsturen voor wifi antenne)). Ik sluit mij A56 aan en krijg het android auto symbool springt aan en uit, de hele tijd, ik krijg op de gsm te zien dat de kabel niet goed is waardoor ie traag zal laden. Datzelfde kabeltje gaat al jaren en geen enkele gsm was ontevreden. Enfin, een echte Samsung kabel kopen dus.
Tijdens het wachten op de kabel doe ik een update van de software van de Peugeot, hopelijk helpt het. Software is geupdated, nog steeds android auto symbool dat aan en uit blijft flikkeren, wachten tot het kabeltje aankomt. Kabeltje is er, op het eerste zicht werkt alles ok (nog steeds waarschuwing traag laden, maar met 3u tot vol voor 50% batterij is geen probleem voor me).
Ik vertrek op reis, dag 1, alles werkt naar behoren. Behalve laden, tegen dat ik in Stuttgart aankom is mijn batterij gewoon leeg. Dag 2, de gsm maakt ook geen connectie meer met Android auto, het symbool blijft flikkeren. Collega had nog wat kabeltjes op zak en 1 kabel lijkt te werken (die blijkt uit de Action te komen). Connectie met Android auto verloopt vlekkeloos. Laden bllijft een probleem. Om het leuk te maken laadt de gsm nu eens wel, dan weer niet (bv batterij op 72% en 142u tot vol...). Gelijk welke USB instelling ik gebruik van de GSM (van alleen laden, naar gebruik voor bestandsoverdracht, naar Android auto en bestandsoverdracht...) Zo kan het ook zijn dat de batterij aan het leeglopen is gedurende de rit maar na een tussenstop (motor uit, gsm mee uit auto) hij daarna vrolijk wel laadt (en behoorlijk vlug zelfs) zonder ook maar iets te veranderen in de auto of aan de instellingen van de GSM.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software Peugeot en A56 zijn up-to-date
Kabels van verschillende merken: Nothing, Samsung, Action,...

Iemand met gelijkaardige problemen? Eventuele oplossingen? Ik hoor het graag.

Alle reacties

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:09
Had ergens een keer gelezen dat de standaard poorten in een auto (voor laden en Android Auto) niet voldoende zijn om beide goed te kunnen doen.

Ik heb een Renault Clio uit 2024 en als ik Android Auto doe (bekabeld) verbreekt die ook continu de verbinding (dan weer niet, dan weer wel). Ik heb dan het geluk dat ik draadloos Android Auto kan gebruiken.

Heb je na je A56 nog een ander toestel getest om te kijken of het geen momentopname is?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:47
Mijn vader heeft AA i.c.m. Suzuki S-Cross 2022 en A56. Werkt bekabeld goed, maar pas wel na een zwaardere USB kabel (zowel data overdracht als hoge snelheid laden) op aanraden van de dealer.

Hij gebruikt Google Maps en YT music. Geen andere apps. Hoge snelheid laden staat aan in de telefoon instellingen.

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:10
Ik heb een mogelijke oplossing. USB dongle die Android Auto wireless maakt. Ik heb er 1 in mijn VW die er nu al een jaar of 2 a 3 inzit.
Ik kan eigenlijk niet meer zonder. Voor korte tripjes naar de supermarkt laat ik gewoon mijn gsm in de broekzak en springt AA dus automatisch aan via de wireless connectie. Voor langere tripjes zie onderaan.
Ondertussen mijn zoon en een goede vriend, beiden Ford, ook met zo een goedkope dongle blij gemaakt. (via bekende Chinese website gehaald, wel even reviews lezen)

Nu rechtstreeks via de kabel levert die maar het standard protocol op van 5V en 0.5A wat maar 2.5 Watt is. In sommige gevallen is dat dus te weinig om de GSM op te laden en de berekeningen te doen voor AA en gaat die amper laden of soms erger ontladen.
Een goede sigarettenaansteker charger die de nodige protocollen ondersteunt (QC en PD) zou je al minstens tegen 10 a 20, of nog hoger, Watt kunnen laden. Maw je GSM laadt gewoon zeker vol en die stress valt weg.
Neem altijd wel je voorzorgen. Overhitting in de auto achter glas is een dingetje, en zeker met opladen, dus een gsmhouder voor de koude lucht van de airco is eigenlijk ideal.