MDF plafondplint verbinden: koud of verstek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Mijn vraag
Na een muurrenovatie met gipsplaat moet de geprofileerde mdf plafondplint geplaatst worden. De plint wordt gekit en met een enkele schroef bevestigd. De plint bestaat uit drie of vier delen.

Een goede afkortzaag is beschikbaar.

Wat is beter? De plinten koud tegen elkaar plaatsen met kit of lijm ertussen of de plinten in verstek zagen en dan lijmen of kitten? Het gaat om het verlengen van de plint op dezelfde muur.
...

Ik kom eigenlijk niet veel voorbeelden tegen op het internet. Mijn gevoel zegt dat er bij verstek zagen minder kans is dat de naad opentrekt, maar ook daar geen bewijs voor.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 04-08-2026 09:39 . Reden: Verduidelijking ]

A'dam PVOutput

Beste antwoord (via ericplan op 04-08-2026 15:22)

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:41
In verstek zagen en dan aan elkaar lijmen met zo'n soort lijm + activator.

Edit: ik neem aan dat je vraag gaat over het verlengen van de plinten. Mocht het om de hoeken gaan: een plint zonder profiel zou ik in de binnenhoeken gewoon koud op elkaar zetten, buitenhoeken wel in verstek (en dan met dezelfde lijm aan elkaar plakken).

[ Voor 59% gewijzigd door IceM op 04-08-2026 09:32 ]

...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:41
In verstek zagen en dan aan elkaar lijmen met zo'n soort lijm + activator.

Edit: ik neem aan dat je vraag gaat over het verlengen van de plinten. Mocht het om de hoeken gaan: een plint zonder profiel zou ik in de binnenhoeken gewoon koud op elkaar zetten, buitenhoeken wel in verstek (en dan met dezelfde lijm aan elkaar plakken).

[ Voor 59% gewijzigd door IceM op 04-08-2026 09:32 ]

...

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:28
ik weet niet helemaal wat voor een plint het precies over gaat, maar in de bouw hoor/zie ik vaak:
Binnenhoeken koud, buitenhoeken verstek.

Dit is puur ene kostenbesparings maatregel trouwens! Ik zou zelf altijd in verstek zagen als de situatie het toe laat.

tijd voor wat klusjes!

• Gerolamo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:07
Ik doe altijd verstek en dan voorzien van deuvels, een biscuit of aan de achterkant een (metalen) plaatje (als daar ruimte voor is).