Mijn Growatt-omvormer is kapot gegaan.

Pagina: 1
Acties:
  • 635 views

Vraag

• FLEXBAY
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:09
Mijn vraag
Mijn Growatt-omvormer is kapot gegaan. Bovendien zijn het servicepunt en de distributeur van Growatt verdwenen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Growatt MAX80KTL3LV

Alle drie de omvormers vertonen een terugstroomprobleem. De energieleverancier wil ons nu een boete opleggen. Er reageert niemand van de Europese afdeling van Growatt. Het telefoonnummer (+31 85 040 9967) is onbereikbaar. Het hoofdkantoor van Growatt in China geeft aan dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de aftersales service, omdat de producten niet rechtstreeks door hen aan ons zijn verkocht.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:38
Waarom krijg je hiervoor een boete van de energieleverancier?

• FLEXBAY
De energiemaatschappij geeft aan dat terugstroom van de omvormer schade kan toebrengen aan hun elektriciteitsnet.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Moet je niet gewoon even contact opnemen met je installateur, of als je dat zelf gedaan hebt met de leverancier van de omvormers? Let daarnaast op dat het midden in de bouwvak periode is, veel bedrijven zijn nu gewoon gesloten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:08

DjVe

Hatsaflats!

Dus je hebt 3x een 80KTL omvormer (zakelijk?) en de netbeheerder geeft aan dat je geen vermogen mag terugleveren op je aansluiting? Dus je installatie is opgeleverd als zero-export? Dat werkt nu niet meer? Dat zal te maken hebben met het monitoringssysteem welke met CT klemmen is aangesloten op de installatie.

Even bellen met je installateur? In overleg (een deel) van je installatie uit zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door DjVe op 04-08-2026 08:15 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Leader98 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:02:
Waarom krijg je hiervoor een boete van de energieleverancier?
Dit is geen huis tuin en keukenaansluiting, de omvormer kent een maximaal vermogen van 104.000W.

Als je er 3 hebt gaat het dus om een grote installatie op een ander type aansluiting dan 3x25A

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 04-08-2026 08:14 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@FLEXBAY geef meer info.
en bel de installateur, of is deze ook verdwenen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• FLEXBAY
De installateur is vorige maand failliet gegaan en heeft zijn dienstverlening stopgezet. Als ik de reparaties zelf uitvoer, verliezen wij de garantie.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:57
Garantie van wie? Growatt China, die niet thuisgeeft over aftersales?

tijd voor wat klusjes!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:30
Oke, dan je garantie sowieso weg aangezien dit zakelijk is.

Ik ben bang dat je hier toch goedkoop duurkoop te pakken hebt.
Mijn voorstel zou zijn om een andere installateur te vragen dit probleem op te lossen en/of de omvormer te vervangen voor een merk wat wel garantie en aftersales kan bieden.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:08

DjVe

Hatsaflats!

FLEXBAY schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:17:
De installateur is vorige maand failliet gegaan en heeft zijn dienstverlening stopgezet. Als ik de reparaties zelf uitvoer, verliezen wij de garantie.
Ah dat is niet fijn. Ik heb behoorlijk wat connecties in het zakelijke PV wereldje. Als gewenst: Stuur me via DM even een berichtje met welke regio en dan kan ik even kijken of ik je kan koppelen met iemand :)

Aanvullend: ik denk niet dat je installatie kapot is. Ik vermoed dat je installatie is opgeleverd met een module die een begrenzing verzorgd. Daarmee worden je omvormers begrensd op momenten dat er weinig vermogen wordt gevraagd in je bedrijf. Het komt nog best met regelmaat voor dat deze installaties niet goed aangesloten worden of niet goed ingesteld worden. Bij een wat grotere installatie is dat icm Growatt omvormers een Growatt Energy Manager SEM-E (een witte kast en deze hangt meestal ergens bij je verdeelkast).

[ Voor 35% gewijzigd door DjVe op 04-08-2026 08:27 ]

• FLEXBAY
Dank voor uw reactie. Na tientallen malen bellen heeft Growatt eindelijk contact met ons opgenomen. Zaak afgesloten.

• jack zomer
  • Niet online
FLEXBAY schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:27:
Dank voor uw reactie. Na tientallen malen bellen heeft Growatt eindelijk contact met ons opgenomen. Zaak afgesloten.
ja? Vind je dat oke? je gaat ons in spanning laten zitten mbt de oplossing?
Hoe weten wij dan of het een instelling was of een defect?

• FLEXBAY
Mijn opdracht was om een reactie te verkrijgen van de Nederlandse afdeling van Growatt. Mijn voorgaande collega’s konden hen zelfs niet telefonisch bereiken. Nu heeft de Nederlandse afdeling van Growatt eindelijk gereageerd en beloofd om vandaag een technicus te sturen. De resterende zaken worden overgedragen aan collega’s van ons hoofdkantoor.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:29

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

FLEXBAY schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:54:
Mijn opdracht was om een reactie te verkrijgen van de Nederlandse afdeling van Growatt. Mijn voorgaande collega’s konden hen zelfs niet telefonisch bereiken. Nu heeft de Nederlandse afdeling van Growatt eindelijk gereageerd en beloofd om vandaag een technicus te sturen. De resterende zaken worden overgedragen aan collega’s van ons hoofdkantoor.
Voor iemand die dit topic vind is het misschien wel handig om te weten hoe hij ook Growatt Nederland kan bereiken, hoe is heb jij dit nu voor elkaar gekregen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:50
Falcon schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:02:
[...]

Voor iemand die dit topic vind is het misschien wel handig om te weten hoe hij ook Growatt Nederland kan bereiken, hoe is heb jij dit nu voor elkaar gekregen?
Growatt NL kun je gewoon bellen of emailen hoor. Zelf ook regelmatig gedaan. Google geeft je een telefoonnummer.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:29

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

TheWalrus schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:07:
[...]

Growatt NL kun je gewoon bellen of emailen hoor. Zelf ook regelmatig gedaan. Google geeft je een telefoonnummer.
@FLEXBAY Gaf eerder aan, dat via die weg geen contact gekregen werd.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• FLEXBAY
Het telefoonnummer +31 85 040 99670 werkt niet. Ik heb vijf dagen lang internationale telefoongesprekken gevoerd met het Chinese hoofdkantoor van Growatt (+86 4009313122, druk 2 voor een klacht). Na herhaaldelijk mijn ongenoegen kenbaar te maken, heeft de medewerker die beheer heeft over het e-mailadres service.nl@growatt.com mij eindelijk per e-mail geantwoord.

• FLEXBAY
Dus veel succes aan alle gelukkigen die een Growatt hebben gekocht.

• TheWalrus
Falcon schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:16:
[...]

@FLEXBAY Gaf eerder aan, dat via die weg geen contact gekregen werd.
Paar maanden terug nog contact gehad ging prima. Maar hee het is bouwvak dus waarschijnlijk gewoon onder bezet.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• TheWalrus
FLEXBAY schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:20:
Dus veel succes aan alle gelukkigen die een Growatt hebben gekocht.
Het is zeker geen premium omvormer merk zoals SolarEdge, dus je betaalt wat minder en dan krijg je soms ook wat features, waar je omheen moet werken.

Maar om het zo af te schilderen is echt absurd.

ER is trouwens een centraal growatt topic.

• jack zomer
  • Niet online
FLEXBAY schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:17:
Het telefoonnummer +31 85 040 99670 werkt niet.
het nummer werkt prima.
Alleen zit er een bandje en geen persoon achter.
Het bandje verwijst je naar +3197010258069 op whatsapp
of service.nl@growatt.com als email adres

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:57
Jammer dat je hier zo kortaf bent nu je alnog ineens contact hebt met growatt.
We zijn hier geen zakelijke helpdesk. Een kleine beetje moeite om te laten weten hoe je probleem nu is opgelost (en wat nou het "defect" van je installatie is) zou helpen om in de toekomst nog andere mensen met een vergelijkbaar issue verder te helpen.

tijd voor wat klusjes!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mja, beetje jammer dit.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.