| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 165,99 | € 165,99 |
| 1 | Moederborden | ASRock B850M Steel Legend WiFi | € 148,99 | € 148,99 |
| 1 | Videokaarten | Palit GeForce RTX 5060 Ti White OC 16GB | € 599,- | € 599,- |
| 1 | Behuizingen | Phanteks XT Pro Ultra D-RGB Zwart | € 71,07 | € 71,07 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-16 | € 279,- | € 279,- |
| 1 | Voedingen | MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Interne ssd's | Kingston NV3 M.2 2280 (retail) 1TB | € 148,45 | € 148,45 |
| Totaal | € 1.511,50 | |||
Ik wil de pc vooral gebruiken om te experimenteren met AI, programmeren en het bouwen van websites, automatiseringen en eventueel SaaS- of e-commerceprojecten. Denk aan Claude, Cursor/VS Code, Python of TypeScript, Docker en API-koppelingen.
Ook wil ik lokaal kunnen experimenteren met Ollama, LM Studio, ComfyUI en foto- en mogelijk videogeneratie. Ik wil me graag verder verdiepen in AI, maar omdat ik nu nog geen pc heb, kan ik nog weinig uitproberen en weet ik ook nog niet precies welke richting ik op wil.
Ik zou er daarnaast wel op willen gamen, maar dat is geen hoofdprioriteit omdat ik grotendeels op mijn PS5 speel. Hooguit wat pc-exclusives.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat zelf aan ongeveer €1.500 te denken. €100 tot €200 meer of minder is prima als dat echt de moeite waard is, maar ik wil voorkomen dat het budget steeds verder oploopt. Van mijn oorspronkelijke idee van ongeveer €1.200 ben ik inmiddels wel afgestapt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wilt nemen?
Ik heb al een goede monitor en muis, maar verder nog niets.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dat is voor mij juist een beetje de vraag. Ik heb weinig verstand van pc’s en heb veel met ChatGPT besproken. Daar is een voorlopige build uitgekomen, maar ik vertrouw niet genoeg op alleen AI om zonder menselijke controle voor €1.500 aan onderdelen te bestellen. Daarom zou jullie expertise erg welkom zijn.
Heb je bepaalde merkvoorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen of wensen?
Het belangrijkste is dat ik goed kan experimenteren zonder direct tegen de beperkingen van de pc aan te lopen. Daarnaast wil ik het systeem later makkelijk kunnen upgraden als ik beter weet welke richting ik op wil, zonder meteen een volledig nieuwe pc te moeten kopen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Vooral een kritische beoordeling van de voorgestelde build. Is deze logisch en goed gebalanceerd, of zitten er onderdelen in die in de praktijk niet slim gekozen zijn? Ik zoek geen extreme gaming-pc, maar een goede en uitbreidbare pc waarmee ik kan experimenteren met AI, programmeren en creatieve toepassingen. Alvast heel erg bedankt voor degene die het lezen en reageren!