SO-DIMM naar DIMM adapter gebruiken als tijdelijke oplossing

Pagina: 1
Acties:

• Dylanleetje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:50
Beste Mede tweakers,

Ik weet dat het een slechte tijd is om het te doen, maar ik wil toch upgraden naar AM5 voor betere CPU performance. En de prijzen voor een moederbord en CPU vallen best mee (nog) Omdat geheugen momenteel zo duur is, zat ik te denken om mijn laptop-RAM te gebruiken. Ik heb namelijk nog een los 16GB SO-DIMM stickje liggen, en heb mijn laptop geüpgraded naar 2x16GB toen de prijzen nog laag waren.

Ik gebruik die laptop voor school en zou daar prima met 16GB uit de voeten kunnen. Dus ik dacht: waarom gebruik ik die 2x16GB SO-DIMM's niet gewoon in mijn PC?

Ik ben op zoek gegaan naar SO-DIMM naar DIMM adapters, maar de meningen daarover lopen sterk uiteen. Sommigen zeggen dat ze zeer instabiel zijn, anderen zeggen er totaal geen last van te hebben. Ik weet dus niet meer wat ik moet geloven.

Heeft iemand hier ervaring mee en zou hij/zij mij hier meer over kunnen vertellen?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
AMD is gevoelig voor de juiste RAM.
Welke DDR5 SO-DIMM heb je liggen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:50
Omdat -zoals hierboven al opgemerkt- het nogal nauw kan komen welk geheugen compatibel is met je moederbord, kijk je normaal gesproken op de QVL (Qualified Vendors List) van je moederbord voordat je geheugen koopt, om te zien of dat geheugen compatibel is.

Op de QVL van om het even welk moederbord met gewone DIMM sloten staan per definitie geen enkele SO-DIMM geheugenmodules.

Daarom is het een wilde gok wat wel of niet zal werken. Dat de ervaringen zo wisselend zijn zal waarschijnlijk niet zozeer aan het gebruik van een adapter liggen (mits deugdelijk gefabriceerd en niet iets van TEMU ofzo) maar aan het feit dat je niet weet of je geheugen compatibel is.

Zoek dus vooral op internet specifiek naar positieve ervaringen van combinaties van geheugen (nauwkeurig tot op het versienummer van de module) en jouw beoogde moederbord.

En houd er rekening mee dat het geheel met zo’n adapter eronder hoger kan zijn dan een normale module, en het wel moet passen onder je CPU koeler (want ook dat wil nog wel eens een dingetje zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 04-08-2026 00:45 ]

Catch a smile out there!