SO-DIMM naar DIMM adapter gebruiken als tijdelijke oplossing

Pagina: 1
Acties:

• Dylanleetje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-08 20:47
Beste Mede tweakers,

Ik weet dat het een slechte tijd is om het te doen, maar ik wil toch upgraden naar AM5 voor betere CPU performance. En de prijzen voor een moederbord en CPU vallen best mee (nog) Omdat geheugen momenteel zo duur is, zat ik te denken om mijn laptop-RAM te gebruiken. Ik heb namelijk nog een los 16GB SO-DIMM stickje liggen, en heb mijn laptop geüpgraded naar 2x16GB toen de prijzen nog laag waren.

Ik gebruik die laptop voor school en zou daar prima met 16GB uit de voeten kunnen. Dus ik dacht: waarom gebruik ik die 2x16GB SO-DIMM's niet gewoon in mijn PC?

Ik ben op zoek gegaan naar SO-DIMM naar DIMM adapters, maar de meningen daarover lopen sterk uiteen. Sommigen zeggen dat ze zeer instabiel zijn, anderen zeggen er totaal geen last van te hebben. Ik weet dus niet meer wat ik moet geloven.

Heeft iemand hier ervaring mee en zou hij/zij mij hier meer over kunnen vertellen?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
AMD is gevoelig voor de juiste RAM.
Welke DDR5 SO-DIMM heb je liggen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
Omdat -zoals hierboven al opgemerkt- het nogal nauw kan komen welk geheugen compatibel is met je moederbord, kijk je normaal gesproken op de QVL (Qualified Vendors List) van je moederbord voordat je geheugen koopt, om te zien of dat geheugen compatibel is.

Op de QVL van om het even welk moederbord met gewone DIMM sloten staan per definitie geen enkele SO-DIMM geheugenmodules.

Daarom is het een wilde gok wat wel of niet zal werken. Dat de ervaringen zo wisselend zijn zal waarschijnlijk niet zozeer aan het gebruik van een adapter liggen (mits deugdelijk gefabriceerd en niet iets van TEMU ofzo) maar aan het feit dat je niet weet of je geheugen compatibel is.

Zoek dus vooral op internet specifiek naar positieve ervaringen van combinaties van geheugen (nauwkeurig tot op het versienummer van de module) en jouw beoogde moederbord.

En houd er rekening mee dat het geheel met zo’n adapter eronder hoger kan zijn dan een normale module, en het wel moet passen onder je CPU koeler (want ook dat wil nog wel eens een dingetje zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 04-08-2026 00:45 ]

Catch a smile out there!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:29

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Ik heb dat soort adapters een tijd geleden gekocht om het eens uit te testen. Ik had nog aardig wat DDR3 en DDR4 SO-DIMM's dus ik heb voor een paar euro toen een 4-tal voor DDR3 en 4 voor DDR4 aangeschaft bij ome Ali.

De DDR3 adapters werken allemaal prima in alle 4 borden waar ik ze heb getest, maar de DDR4 adapters to_taal niet. Was een gokje van een paar euro en zeker voor de DDR4 reepjes leuk geweest als het had gewerkt. Getest in 3 systemen maar geen van de systemen herkende ook maar iets aan geheugen.

Dus ja het KAN werken, maar ik denk dat het met dit soort adapters meer iets is van "op goed geluk".

[ Voor 5% gewijzigd door lameeuw op 04-08-2026 14:09 ]

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Dylanleetje
Hmmm dank jullie wel. Ik heb een kitje van kingston in mijn laptop zitten. Wel een bekend merk geen idee of het uit gaat maken. Ik wil de gok wel nemen. En anders wacht ik gewoon maar tot de geheugenprijzen dalen het is dan niet anders.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een aantal "adapteropstellingen" geprobeerd met Crucial 2666 en 3200MHz in DDR4 borden. Resultaten waren erg wisselend.

Z270 moederbord: twee sticks geen probleem, vier sticks viel uit tijdens belasting (bootte wel).
Dell SFF (vier slots) met een Xeon: geen probleem, kon echter fysiek geen vier sticks plaatsen ivm ruimte. Drie sticks werkte wel.
HP SFF (twee slots) met een i7 8700, werkte prima.
AMD A320 bord: geen boot met 3200MHz sticks, wel boot met 1x 2666 (slot maakte niet uit, twee sticks geen boot).
AMD B450 (of B550). Bootte niet.

Ik heb ze uiteindelijk weggedaan omdat ze fysiek een stuk groter zijn (zowel in de hoogte als extra breedte door het clip systeem). In beide SFF systemen zaten ze een HDDtray in de weg bijvoorbeeld. Bij het A320 bord raakte het de (stock) Wraith koeler.

Als je het toch hebt liggen is het wel de moeite om het te testen lijkt me?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Aangezien de tweedehands prijzen ook meegestegen zijn, kun je dat so-dimm geheugen niet verpatsen en dan wat bijleggen voor normaal geheugen?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Als het JEDEC DDR5 geheugen is met SPD profiel, zou dat theoretisch kunnen werken. JEDEC wordt door geheugencontrollers standaard ondersteund en DDR5 geheugen heeft een eigen spanningscontroller (PMIC) aan boord.

Je kan zien of het geheugen SPD profielen heeft met bijvoorbeeld CPU-Z of HWiNFO.

• Dylanleetje
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat de suggestie van Nielson ook geen slecht idee is. Heb ik geen gehannes en heb ik gewoon normaal geheugen. Instabiliteit is inderdaad een dingetje. Dus daarom verkopen en normaal geheugen kopen een beter idee.

• Dylanleetje
In principe zijn die adapters ook niet heel duur. Dus ik zou misschien eerst kunnen kijken of dat werkt en het anders alsnog kunnen verkopen?

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:40

Nutral

gamer/hardware freak

weet je zeker dat je laptop DDR5 geheugen heeft? Noem eens welke processor er in zit? 16gb ddr5 in single channel op jedec is trouwens ook weer redelijk slecht voor je cpu performance. Ik zou gewoon door de zure appel bijten en een ddr5 kit kopen, evt op 5600mt afhankelijk waar je het voor gebruikt en wat het prijsverschil is.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:36
Ik heb ook die adapters met DDR5 en DDR4 geprobeerd omdat ik geheugen had liggen.
Want ik bedoel, het is 10 euro en gebruikt geheugen of 300+ voor nieuw geheugen. Snelle keus ;)

Het lijkt aardig stabiel. Uiteraard moet je niet gaan overclocken, maar op standaard snelheden lijkt dit prima te kunnen.
Meer dan twee dimms leek mij teveel load met die adapters erbij, dus dat heb ik nooit gedaan.

• Dylanleetje
Nutral schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:14:
weet je zeker dat je laptop DDR5 geheugen heeft? Noem eens welke processor er in zit? 16gb ddr5 in single channel op jedec is trouwens ook weer redelijk slecht voor je cpu performance. Ik zou gewoon door de zure appel bijten en een ddr5 kit kopen, evt op 5600mt afhankelijk waar je het voor gebruikt en wat het prijsverschil is.
Heel zeker. Ik heb er ook wel verstand van hoor, sleutel regelmatig aan PC's en als je het graag wil weten: mijn laptop is een asus tuf a15 (2023) met een Ryzen 7 7435HS erin. En die gebruikt dus DDR5. (Wel maar op 4800mhz max helaas)

• Dylanleetje
jeroen3 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:30:
Ik heb ook die adapters met DDR5 en DDR4 geprobeerd omdat ik geheugen had liggen.
Want ik bedoel, het is 10 euro en gebruikt geheugen of 300+ voor nieuw geheugen. Snelle keus ;)

Het lijkt aardig stabiel. Uiteraard moet je niet gaan overclocken, maar op standaard snelheden lijkt dit prima te kunnen.
Meer dan twee dimms leek mij teveel load met die adapters erbij, dus dat heb ik nooit gedaan.
Hmmm bedankt voor je bericht. Ik overclock nooit eigenlijk. Omdat je er helemaal niks uithaalt. Ik doe eerder undervolten of zelfs soms downclocken. Mijn laptop wil nogal snel naar de 85 graden gaan zelfs met PTM 7950. Ik begin me af te vragen of het wel de echte PTM 7950 is.

• Dylanleetje
en trouwens nog even op de reactie van nutral: Mijn laptop is in principe voor school en daar gebruik ik hem het meeste ook voor. Echter door de RTX 4060 laptop GPU kan je er ook leuk mee gamen dus voordat ik een desktop had was dat mijn main game source. Echter ik nu een PC heb is dat verleden tijd en dacht van ik kan best uit de voeten met 16gb ookal is het maar een single stickje. Als de ram prijzen weer dalen (Hopelijk ooit nog) dan zal ik desktop ram kopen en het 32gb kitje weer in mijn laptop stoppen.
Pagina: 1