Wat voor game-pc koop je voor de prijs van een console?

Pagina: 1
Acties:

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:30
Artikel: review: Wat voor game-pc koop je voor de prijs van een console?
Auteur: @Hayte

Iets valt me wel op in dit artikel: waarom wordt er hier gesproken over het bestaan van keysites, in de context van een goedkope Windows 11 licentie? Ik had altijd begrepen dat het ter sprake brengen van dit soort grey market resellers ergens een legaal grijs gebied was dat Tweakers liever vermijdt, zowel in hun artikels als op het forum.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 3X2TB M.2 SSD | 1 TB SATA SSD | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro | ASUS ROG Strix XG27AQWMG | LG 27GL850-B

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:20

Hayte

Nieuwsredacteur
nzall schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:15:
Artikel: review: Wat voor game-pc koop je voor de prijs van een console?
Auteur: @Hayte

Iets valt me wel op in dit artikel: waarom wordt er hier gesproken over het bestaan van keysites, in de context van een goedkope Windows 11 licentie? Ik had altijd begrepen dat het ter sprake brengen van dit soort grey market resellers ergens een legaal grijs gebied was dat Tweakers liever vermijdt, zowel in hun artikels als op het forum.
Goeie vraag! Het besturingssysteem is natuurlijk een vrij belangrijk onderdeel van een pc, maar de adviesprijs van 120 euro voor Windows 11 blaast wel een flink gat in het 'budget' voor het artikel. Ik vond het wat flauw om daarom dat bedrag te pakken, maar het leek me ook gek om helemaal niets te zeggen over Windows. Daarom koos ik voor deze tussenvorm. Maar ik noem ook bewust geen sites, om het zo 'neutraal' mogelijk te houden. Het is zeker niet mijn bedoeling om bij elk Windows-artikel keysites te noemen, maar bij dit specifieke artikel vond ik het wel gewaarborgd.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Dus vanzelf nu is in het in het aankoopadvies sub forum toegestaan key sites te bespreken als iemand een budget (game) pc wil samenstellen?

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:30
Hayte schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:46:
[...]

Goeie vraag! Het besturingssysteem is natuurlijk een vrij belangrijk onderdeel van een pc, maar de adviesprijs van 120 euro voor Windows 11 blaast wel een flink gat in het 'budget' voor het artikel. Ik vond het wat flauw om daarom dat bedrag te pakken, maar het leek me ook gek om helemaal niets te zeggen over Windows. Daarom koos ik voor deze tussenvorm. Maar ik noem ook bewust geen sites, om het zo 'neutraal' mogelijk te houden. Het is zeker niet mijn bedoeling om bij elk Windows-artikel keysites te noemen, maar bij dit specifieke artikel vond ik het wel gewaarborgd.
Het besturingssysteem is inderdaad relevant en moet dus wel benoemd worden. Maar om dan direct de grijze markt als alternatief te vermelden is dan wel een stevige stap. Je benoemt daarmee wel ineens een onderwerp waar in het verleden al heel wat moderatie mee gemoeid is geweest volgens mij, zeker in de context van Windows.

Ik zou zelf eerder Linux vermeld hebben als goedkoper alternatief voor Windows, met de kanttekening dat je dan beter een AMD kaart kiest.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 3X2TB M.2 SSD | 1 TB SATA SSD | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro | ASUS ROG Strix XG27AQWMG | LG 27GL850-B

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16

franssie

Save the albatross

Of inderdaad Steam OS (al heb ik daar geen ervaringen mee)

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Arie- schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:51:
Dus vanzelf nu is in het in het aankoopadvies sub forum toegestaan key sites te bespreken als iemand een budget (game) pc wil samenstellen?
Nee dat is het niet. De redactie heeft meer vrijheden om over sommige zaken te publiceren en kiest zelf haar onderwerpen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16

franssie

Save the albatross

Bor schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:08:
[...]

Nee dat is het niet. De redactie geeft meer vrijheden om over sommige zaken te publiceren en kiest zelf haar onderwerpen.
Komt op mij nogal inconsequent over en ik vermoed dat ik niet de enige ben.
Nu zijn er overigens zat topics over de grijze sleutels en worden de meeste adviezen al zonder licentie gemaakt omdat iedereen toch wel weet waar eea te halen.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-08 07:47

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ben het er op zich mee eens dat de redactie meer vrijheid heeft om zaken te bespreken, maar daar staat ook een grotere verantwoordelijkheid tegenover. Als de redactie kiest om een keysite te gebruiken dan legitimeert dat het gebruik. Als het nu een artikel was over keysites of licenties ofzo dan was het anders geweest, maar dat is niet zo. Het wordt gebracht als een goede manier om heel veel geld te besparen, zeker op het budget waar we het hier over hebben. Daarbij is een game-pc ook nog eens een luxe en is er een goed gratis alternatief in de vorm van SteamOS, dus er is geen sprake van 'overmacht' of gebrek aan opties.

Ik heb er persoonlijk geen probleem mee, maar wel als gewone gebruikers worden bestraft als ze keysites maar durven te noemen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:39

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ach kom op jongens, ze zeggen toch duidelijk niet waar je de keys kan halen. Iedere tweaker weet dat je windows keys goedkoop kan halen, het zou achterbaks zijn om het niet op zijn minst aan te halen in het artikel. Dit is echt spijkers op laag water zoeken hoor.
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:42:
[...]

Ik heb er persoonlijk geen probleem mee, maar wel als gewone gebruikers worden bestraft als ze keysites maar durven te noemen.
Ik heb in het verleden diverse keren aangehaald in zelfbouwtopics dat de windows keys ook goedkoper gehaald kunnen worden. Tweakers heeft daar nooit wat over gezegd.

[ Voor 44% gewijzigd door TTLCrazy op 04-08-2026 08:48 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-08 07:47

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

TTLCrazy schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:46:
Ik heb in het verleden diverse keren aangehaald in zelfbouwtopics dat de windows keys ook goedkoper gehaald kunnen worden. Tweakers heeft daar nooit wat over gezegd.
Een paar posts boven je wordt toch echt gesteld dat het niet mag.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• fluidified
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-08 13:18
Ik denk als je het heel oppervlakkig houdt dat niemand daar grote problemen mee heeft? Het is ook niet alsof je heel ver hoeft te zoeken voor dit soort sites.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-08 08:30
TTLCrazy schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:46:
Ach kom op jongens, ze zeggen toch duidelijk niet waar je de keys kan halen. Iedere tweaker weet dat je windows keys goedkoop kan halen, het zou achterbaks zijn om het niet op zijn minst aan te halen in het artikel. Dit is echt spijkers op laag water zoeken hoor.

[...]

Iedereen weet ook wel waar 'ie harddrugs kan komen, maar om dat dan maar als een optie te bespreken in een artikel over gezondheid, gaat ook wat ver.

Feit is dat Windows 11 niet gratis is om te produceren en Microsoft daar geld voor vraagt. Dat je het dan ergens anders makkelijker goedkoper kunt vinden, maakt het niet ineens acceptabel. Het blijft diefstal en het is dan raar dat de redactie daar naar hint.

[ Voor 3% gewijzigd door segil op 05-08-2026 14:07 ]

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:20

Hayte

Nieuwsredacteur
segil schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Feit is dat Windows 11 niet gratis is om te produceren en Microsoft daar geld voor vraagt. Dat je het dan ergens anders makkelijker goedkoper kunt vinden, maakt het niet ineens acceptabel. Het blijft diefstal en het is dan raar dat de redactie daar naar hint.
Er zijn legio producten die onder de adviesprijs verkocht worden, dat maakt het niet direct diefstal. Het klopt dat deze keys vaak/meestal de voorwaarden van Microsoft schenden, waarbij ik ook wil opmerken dat die voorwaarden naar mijn weten niet juridisch zijn getoetst. Het is zeker een schimmige markt, maar voor zover ik weet zijn ze niet allemaal illegaal. Daarom maakte ik de redactionele keuze om ernaar te hinten, zonder verder details te delen.
Pagina: 1