Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Voornamelijk strategy games van Paradox als Crusader Kings 3, Victoria 3, of Factorio of de Total War games. Daarnaast indie games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoopte op 1000-1200 euro uit te kopen maar realiseer me nu dat dit met een X3D processor en 16 GB geheugen (laat staan 32 GB geheugen) niet mogelijk is. De ~1500 euro waar ik nu op uitkom (zie onder) is duurder dan ik voorzien had.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Monitor misschien, die zit dus ook niet in onderstaande lijst. Wil ik later nog naar kijken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gezien mijn voorkeur voor (paradox) strategy games begrijp ik dat met name de processor (bij voorkeur een Ryzen 7 of zelfs Ryzen 9 X3d) en ook het geheugen (32 GB DDR 5, of op zijn minst 16 GB) het belangrijkst is, en op de videokaart bespaart kan worden. Ik heb hieronder gekozen voor 16 GB omdat het prijsverschil zodanig groot is, dat ik denk dat het de downgrade wel 'waard' is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ga de PC niet zelf in elkaar zetten en kan daarom helaas niet kiezen voor onderdelen bij verschillende sites.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
1) is gezien mijn budget een downgrade naar AM4 / DDR 4 te overwegen om zo geld te besparen? Of is dit verschil erg groot en is blijven bij mijn huidige opties of een (iets) goedkopere variant verstandiger.
2) is (nog) verder te besparen op de videokaart?
3) zitten in de overige onderdelen geen grote blunders (zoals dat iets niet compatibel is)? zijn hier nog besparingen mogelijk?
Ik wil de PC dus laten assembleren bij Azerty. Wat bij dit totaal nog mist is de 99 euro aan assemblage kosten en iets hogere prijzen omdat ik niet voor de goedkoopste winkel kan gaan. Het totaal komt bij mij op 1496 euro uit bij Azerty.
Gamen. Voornamelijk strategy games van Paradox als Crusader Kings 3, Victoria 3, of Factorio of de Total War games. Daarnaast indie games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoopte op 1000-1200 euro uit te kopen maar realiseer me nu dat dit met een X3D processor en 16 GB geheugen (laat staan 32 GB geheugen) niet mogelijk is. De ~1500 euro waar ik nu op uitkom (zie onder) is duurder dan ik voorzien had.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Monitor misschien, die zit dus ook niet in onderstaande lijst. Wil ik later nog naar kijken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gezien mijn voorkeur voor (paradox) strategy games begrijp ik dat met name de processor (bij voorkeur een Ryzen 7 of zelfs Ryzen 9 X3d) en ook het geheugen (32 GB DDR 5, of op zijn minst 16 GB) het belangrijkst is, en op de videokaart bespaart kan worden. Ik heb hieronder gekozen voor 16 GB omdat het prijsverschil zodanig groot is, dat ik denk dat het de downgrade wel 'waard' is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ga de PC niet zelf in elkaar zetten en kan daarom helaas niet kiezen voor onderdelen bij verschillende sites.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
1) is gezien mijn budget een downgrade naar AM4 / DDR 4 te overwegen om zo geld te besparen? Of is dit verschil erg groot en is blijven bij mijn huidige opties of een (iets) goedkopere variant verstandiger.
2) is (nog) verder te besparen op de videokaart?
3) zitten in de overige onderdelen geen grote blunders (zoals dat iets niet compatibel is)? zijn hier nog besparingen mogelijk?
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7500X3D Boxed | € 209,90 | € 209,90 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 5060 8GB OC Edition GDDR7 | € 352,24 | € 352,24 |
| 1 | Behuizingen | Lian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black | € 82,63 | € 82,63 |
| 1 | Processorkoeling | Be quiet Pure Rock 3 | € 29,99 | € 29,99 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-16 | € 275,- | € 275,- |
| 1 | Voedingen | Gigabyte UD850GM PG5 V2 | € 69,- | € 69,- |
| 1 | Interne ssd's | Kingston NV3 M.2 2280 (retail) 1TB | € 148,45 | € 148,45 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.306,21 | ||