Ik zag op Tweakers nog geen discussie over de (enigszins) nieuwe kleine smartphones, iets dat me op dit forum wel op zijn plaats leek. Hieronder mijn ervaring:
Ik heb zelf sinds enkele maanden de Bluefox NX1 in gebruik, en dat is een prima telefoontje. In tegenstelling tot producten als de
sidephone zocht ik een telefoon die wat minder de aandacht trok, maar wel alles kan. Voordeel aan dit model is dat het treble support heeft en je dus een AOSP-GSI kan installeren en niet afhankelijk bent van een modelspecifieke custom rom - als je dat belangrijk vindt.
Voor alledaags gebruik merk ik dat het telefoontje feitelijk precies "irritant" genoeg is in het gebruik om niet te veel aandacht te vragen. Op een schermpje van 4 inch ga je in tegenstelling tot de normale smartphone niet snel scrollen. Zo'n kleine telefoon biedt echter wel alles wat je "nodig" hebt - kaarten, chatapps, muziek, podcasts, een (matige) camera, etc. Het is immers een volwaardige smartphone. Voor dagelijks (niet poweruser) gebruik is de hardware ruim snel genoeg. De batterij gaat gerust 2-3 dagen mee, enerzijds door zijn kleine scherm, maar anderzijds ook doordat ik hem gewoon minder snel pak dan een grotere telefoon.
Bouwkwaliteit is echter wel een pijnpuntje - met name het scherm is (ook volgens anderen) erg fragiel. Die heb ik dus al eens moeten vervangen. Dit lijkt voornamelijk een QC probleem te zijn - sinds het nieuwe scherm is hij wat robuster. De prijs reflecteert echter ook wel de bouwkwaliteit.