• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:08

Welkom op het discussietopic kleine telefoons / small phones

Smartphones zijn door de jaren steeds groter geworden, en kleine telefoons zijn van de grote merken steeds slechter te vinden. De meest recente voorbeelden van de grotere merken zijn de iPhone 13 mini (5.4 in) en de Zenfone 10 (5.9in), maar die zijn toch al enkele jaren oud. Of het nou om digitaal detoxen, gebruiksgemak, of een andere reden gaat, is er een kleine markt voor kleine telefoons. Er zijn hiervoor enkele kleine fabrikanten op de markt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ytoJZo-KkNZMXd8gGhjXfTQfAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ovvr9JM8DYYqZ40tMR3wXmsI.png?f=fotoalbum_large
Enkele populaire opties
SpecificationBluefox NX1Unihertz Jelly StarUnihertz Jelly Max
Display4.0-inch LCD, 540 × 1168, 60Hz, up to 500 nits3.0-inch LCD, 480 × 8545.05-inch LCD, 720 × 1520
Dimensions100.6 × 49.3 × 12.5 mm95.1 × 49.6 × 18.7 mm128.7 × 62.7 × 16.3 mm
Weight106 g116 g180 g
Operating systemAndroid 15Android 13Android 15
ProcessorMediaTek Helio G81MediaTek Helio G99MediaTek Dimensity 7300
RAM and internal storage4GB/64GB or 8GB/128GB; eMMC 5.18GB/256GB; UFS 2.212GB/256GB; LPDDR5 and UFS 3.1
MicroSDUp to 2TB; hybrid SIM/microSD slotSupported; hybrid SIM/microSD slotSupported; hybrid SIM/microSD slot
Battery3000 mAh2000 mAh4000 mAh
Wired charging10W10W66W
Rear camera20MP48MP100MP main + 8MP 3.4× telephoto
Front camera5MP8MP32MP
Mobile network4G LTE4G LTE5G
SIM configurationDual Nano-SIM or one SIM + microSDDual Nano-SIM or one SIM + microSDDual Nano-SIM or one SIM + microSD
NFCNoYesYes
Fingerprint readerNoYes; rear-mountedYes; rear-mounted
IR blasterYesYesYes
Programmable buttonYesYesYes
3.5mm headphone jackNo; USB-C adapter includedYesNo

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Interessant natuurlijk, maar wat een 'smartphone' precies is, verschilt per persoon. Zoals al te zien is in de paar modellen in je TS gaat het om oude processoren, Android-versies en zijn de camera's niet beter dan een aardappel. Tel daarbij op dat er weinig RAM aanwezig is en er gebruik wordt gemaakt van oudere displaytechnieken.

Wil je high-end en klein, dan ontkom je anno 2026 (helaas) niet meer aan 6,3 inch-modellen zoals de Samsung Galaxy S26 of Google Pixel 10 Pro (of aankomende 11 Pro). Iedere persoon heeft andere eisen natuurlijk, maar hoewel ik best wat kleiner zou willen, wil ik geen compromissen doen qua hardware. Oftewel: dat gaat helaas niet.

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:58
Ik mis om eerlijk te zijn nu een beetje wat precies het doel is? Of de discussie waarde?

• Golenes
Ik zag op Tweakers nog geen discussie over de (enigszins) nieuwe kleine smartphones, iets dat me op dit forum wel op zijn plaats leek. Hieronder mijn ervaring:

Ik heb zelf sinds enkele maanden de Bluefox NX1 in gebruik, en dat is een prima telefoontje. In tegenstelling tot producten als de sidephone zocht ik een telefoon die wat minder de aandacht trok, maar wel alles kan. Voordeel aan dit model is dat het treble support heeft en je dus een AOSP-GSI kan installeren en niet afhankelijk bent van een modelspecifieke custom rom - als je dat belangrijk vindt.

Voor alledaags gebruik merk ik dat het telefoontje feitelijk precies "irritant" genoeg is in het gebruik om niet te veel aandacht te vragen. Op een schermpje van 4 inch ga je in tegenstelling tot de normale smartphone niet snel scrollen. Zo'n kleine telefoon biedt echter wel alles wat je "nodig" hebt - kaarten, chatapps, muziek, podcasts, een (matige) camera, etc. Het is immers een volwaardige smartphone. Voor dagelijks (niet poweruser) gebruik is de hardware ruim snel genoeg. De batterij gaat gerust 2-3 dagen mee, enerzijds door zijn kleine scherm, maar anderzijds ook doordat ik hem gewoon minder snel pak dan een grotere telefoon.

Bouwkwaliteit is echter wel een pijnpuntje - met name het scherm is (ook volgens anderen) erg fragiel. Die heb ik dus al eens moeten vervangen. Dit lijkt voornamelijk een QC probleem te zijn - sinds het nieuwe scherm is hij wat robuster. De prijs reflecteert echter ook wel de bouwkwaliteit.

• Golenes
CLB schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:43:
Interessant natuurlijk, maar wat een 'smartphone' precies is, verschilt per persoon. Zoals al te zien is in de paar modellen in je TS gaat het om oude processoren, Android-versies en zijn de camera's niet beter dan een aardappel. Tel daarbij op dat er weinig RAM aanwezig is en er gebruik wordt gemaakt van oudere displaytechnieken.

Wil je high-end en klein, dan ontkom je anno 2026 (helaas) niet meer aan 6,3 inch-modellen zoals de Samsung Galaxy S26 of Google Pixel 10 Pro (of aankomende 11 Pro). Iedere persoon heeft andere eisen natuurlijk, maar hoewel ik best wat kleiner zou willen, wil ik geen compromissen doen qua hardware. Oftewel: dat gaat helaas niet.
Voor mij is de frictie die je ervaart met deze apparaten eigenlijk een feature. Puur voor het broekzakformaat is zo klein als dit niet de beste keuze, dat ben ik zeker met je eens. Daarbij komt inderdaad dat de camera's niks zijn om over naar huis te schrijven.
Gezien ik sowieso niet zo gecharmeerd ben van smartphonecamera's loop ik al regelmatig met een systeemcamera rond. Dat is voor mij dus niet zo'n punt, voor het chatappberichtje is dit goed genoeg en als ik beeldkwaliteit wil raak ik van een pixel ook teleurgesteld.
De aantrekkingskracht (voor mij) zit hem dus echt in de lichte frictie van een klein, onaantrekkelijk scherm, waardoor het hele apparaat minder aanwezig is.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ik heb ongeveer 3 jaar de Jelly 2 gehad en daarna 3 jaar de opvolger "Jelly Star", heerlijke toestellen qua formaat. Gewoon in één hand het volledige scherm kunnen bedienen met je duim, zonder dat je je hand in rare posities moet wringen.
Niemand snapte hoe ik overweg kon met een 3" scherm, maar zeker als je iets als Swiftkey gebruikt is typen een eitje. Sterker nog, ik maak met mijn huidige toestel (Flip7) meer typfouten dan bij de Jelly's.

Grootste nadeel was de slechte camera en accu, één dag volhouden was al een uitdaging. Maar mocht er een nieuwe versie komen die die twee problemen aanpakt, dan switch ik weer terug naar de Jelly.
Enige reden dat ik nu op een Samsung zit is omdat deze betaald werd door het werk :+

• Golenes
Flapperbol schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:39:
Ik heb ongeveer 3 jaar de Jelly 2 gehad en daarna 3 jaar de opvolger "Jelly Star", heerlijke toestellen qua formaat. Gewoon in één hand het volledige scherm kunnen bedienen met je duim, zonder dat je je hand in rare posities moet wringen.
Niemand snapte hoe ik overweg kon met een 3" scherm, maar zeker als je iets als Swiftkey gebruikt is typen een eitje. Sterker nog, ik maak met mijn huidige toestel (Flip7) meer typfouten dan bij de Jelly's.

Grootste nadeel was de slechte camera en accu, één dag volhouden was al een uitdaging. Maar mocht er een nieuwe versie komen die die twee problemen aanpakt, dan switch ik weer terug naar de Jelly.
Enige reden dat ik nu op een Samsung zit is omdat deze betaald werd door het werk :+
Ik ben tot dusver op mijn telefoon nog gewoon veel typfouten aan het maken op een klassiek toetsenbord. Misschien eens een andere inputvorm gaan leren...
Pagina: 1