Hi tweakers,
Inmiddels is het enige tijd geleden dat ik een systeem via Tweakers bij elkaar heb gezocht.
Dit was mij destijds goed bevallen en na een uitstap naar een Lenovo Legion 7 laptop kriebelt het toch weer om een desktop aan te schaffen.
Denk daarbij aan:
Vermoed dat we met de huidige prijzen hier alsnog een mooi systeem voor moeten kunnen krijgen.
Randapperatuur zoals muis/ toetsenbord en schermen heb ik liggen, dat vervang ik op een later moment.
Afgelopen maanden heb ik het forum in de gaten gehouden en op basis van soortgelijke posts onderstaande lijst opgesteld:
PC Partpicker
Weet niet of een AIO koeler t.o.v. een 'normale' koeler dan veel impact heeft/ beter is.
Momenteel bezit ik een eenvoudig 24inch 144hz en 60hz monitor.
Hebben jullie adviezen voor één 27inch of ultrawide 144-240hz+ scherm met e.v.t. goeie mounts waar jullie zelf tevreden/ enthousiast over zijn?
Tweede scherm zal dan optioneel/ luxe zijn.
Kan dit dan overigens ook met de RX 9070 XT? of is dan een 5080 minimaal gewenst?
Moet ik daarnaast ook thermal paste erbij aanschaffen?
Alvast enorm bedankt!
Inmiddels is het enige tijd geleden dat ik een systeem via Tweakers bij elkaar heb gezocht.
Dit was mij destijds goed bevallen en na een uitstap naar een Lenovo Legion 7 laptop kriebelt het toch weer om een desktop aan te schaffen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden om games op te spelen.Denk daarbij aan:
- Planet Coaster 2 + Planet Zoo 2
- Monster Hunter: Wilds
- Baldur's gate 3
- Fable 4 (zodra deze uitkomt)
- Path of Exile 1
- en League of Legends, Minecraft (GTNH), Satisfactory, etc.
- Dan zal ik lokaal docker (wsl2) + VS willen draaien. (Fullstack C# dev)
- Ben niet van plan om lokaal LLMs te draaien.
- Ben ook niet van plan om één linux distro te dual-booten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua budget hebben we rond de 2000-2500 euro in gedachte.Vermoed dat we met de huidige prijzen hier alsnog een mooi systeem voor moeten kunnen krijgen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Qua componenten heb ik niets wat ik kan meenemen naar deze nieuwe build.Randapperatuur zoals muis/ toetsenbord en schermen heb ik liggen, dat vervang ik op een later moment.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe een complete build.Afgelopen maanden heb ik het forum in de gaten gehouden en op basis van soortgelijke posts onderstaande lijst opgesteld:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 399,- | € 399,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B850 TOMAHAWK WIFI | € 179,- | € 179,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6 | € 699,- | € 699,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 119,90 | € 119,90 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Home (NL, Retail) | € 132,95 | € 132,95 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 23,43 | € 23,43 |
| 1 | Geheugen intern | Patriot Viper Venom PVV532G600C30K | € 429,- | € 429,- |
| 1 | Voedingen | Fractal Design Ion 3 Gold 850W Zwart | € 125,45 | € 125,45 |
| 1 | Interne ssd's | Lexar NQ790 2TB | € 229,99 | € 229,99 |
| Totaal | € 2.337,72 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, heb momenteel geen voorkeuren voor merken oid.Ga je overklokken?
Nee, ben momenteel niet van plan om iets te overklokken.Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hieronder een aantal punten voor meer context + wat algemene vragen.Warmte icm CPU koeler
Woon momenteel in een appartement waar het vooral in de zomermaanden warm kan worden. (lees makkelijk 30+ graden binnen)Weet niet of een AIO koeler t.o.v. een 'normale' koeler dan veel impact heeft/ beter is.
Scherm advies
Ik wil wat later in de toekomst mijn huidige scherm(en) vervangen voor iets nieuws.Momenteel bezit ik een eenvoudig 24inch 144hz en 60hz monitor.
Hebben jullie adviezen voor één 27inch of ultrawide 144-240hz+ scherm met e.v.t. goeie mounts waar jullie zelf tevreden/ enthousiast over zijn?
Tweede scherm zal dan optioneel/ luxe zijn.
Kan dit dan overigens ook met de RX 9070 XT? of is dan een 5080 minimaal gewenst?
Thermal paste/ ventilatoren
Zijn de twee standaard geleverde ventilatoren voldoende? of moet er bijbesteld worden?Moet ik daarnaast ook thermal paste erbij aanschaffen?
Alvast enorm bedankt!
[ Voor 1% gewijzigd door PyroFreak_NL op 03-08-2026 11:23 . Reden: Link aangepast ivm link naar comment ipv main post ]