Gaming PC €2-2.5K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PyroFreak_NL
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:54
Hi tweakers,

Inmiddels is het enige tijd geleden dat ik een systeem via Tweakers bij elkaar heb gezocht.

Dit was mij destijds goed bevallen en na een uitstap naar een Lenovo Legion 7 laptop kriebelt het toch weer om een desktop aan te schaffen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden om games op te spelen.
Denk daarbij aan:
  • Planet Coaster 2 + Planet Zoo 2
  • Monster Hunter: Wilds
  • Baldur's gate 3
  • Fable 4 (zodra deze uitkomt)
  • Path of Exile 1
  • en League of Legends, Minecraft (GTNH), Satisfactory, etc.
Momenteel programmeer ik zo min mogelijk op mijn eigen devices, maar het kan zijn dat ik dit later wel wil oppakken voor wat eigen hobbymatig werk.
  • Dan zal ik lokaal docker (wsl2) + VS willen draaien. (Fullstack C# dev)
  • Ben niet van plan om lokaal LLMs te draaien.
  • Ben ook niet van plan om één linux distro te dual-booten.
Vermoed dan ook dan een Windows 11 Home edition voldoende is, aangezien ik geen Hyper-V / Windows RDM zal gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua budget hebben we rond de 2000-2500 euro in gedachte.
Vermoed dat we met de huidige prijzen hier alsnog een mooi systeem voor moeten kunnen krijgen.  
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Qua componenten heb ik niets wat ik kan meenemen naar deze nieuwe build.
Randapperatuur zoals muis/ toetsenbord en schermen heb ik liggen, dat vervang ik op een later moment.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe een complete build.
Afgelopen maanden heb ik het forum in de gaten gehouden en op basis van soortgelijke posts onderstaande lijst opgesteld:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 119,90€ 119,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, Retail)€ 132,95€ 132,95
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 23,43€ 23,43
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 429,-€ 429,-
1VoedingenFractal Design Ion 3 Gold 850W Zwart€ 125,45€ 125,45
1Interne ssd'sLexar NQ790 2TB€ 229,99€ 229,99
Totaal€ 2.337,72
PC Partpicker
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, heb momenteel geen voorkeuren voor merken oid.
Ga je overklokken?
Nee, ben momenteel niet van plan om iets te overklokken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hieronder een aantal punten voor meer context + wat algemene vragen.
Warmte icm CPU koeler
Woon momenteel in een appartement waar het vooral in de zomermaanden warm kan worden. (lees makkelijk 30+ graden binnen)
Weet niet of een AIO koeler t.o.v. een 'normale' koeler dan veel impact heeft/ beter is.
Scherm advies
Ik wil wat later in de toekomst mijn huidige scherm(en) vervangen voor iets nieuws.
Momenteel bezit ik een eenvoudig 24inch 144hz en 60hz monitor.

Hebben jullie adviezen voor één 27inch of ultrawide 144-240hz+ scherm met e.v.t. goeie mounts waar jullie zelf tevreden/ enthousiast over zijn?

Tweede scherm zal dan optioneel/ luxe zijn.
Kan dit dan overigens ook met de RX 9070 XT? of is dan een 5080 minimaal gewenst?
Thermal paste/ ventilatoren
Zijn de twee standaard geleverde ventilatoren voldoende? of moet er bijbesteld worden?
Moet ik daarnaast ook thermal paste erbij aanschaffen?

Alvast enorm bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door PyroFreak_NL op 03-08-2026 11:23 . Reden: Link aangepast ivm link naar comment ipv main post ]

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Prima build. De North is de 'Design' variant, je zou ook kunnen kijken naar de Meshify 3 met betere 3x 14cm pwm momentum fans of de Lian Li Lancool 217 zwart/hout met 5 fans.
Ik zou bij de North geen rear fan meer toevoegen, want je hebt al een dual fan cpu-koeler die er dicht op zit.
Als je de behuizing dicht tegen een muur plaatst zou een AIO-koeler nog een goed alternatief zijn, je hebt dan minder warmte in de behuizing die aan de bovenzijde makkelijker weg kan.

De Lexar NQ790 is snel en goedkoop, maar heeft QLC geheugen. Ik zou als primaire SSD eerder TLC (T=Triple ipv Q=Quad) kiezen, omdat dit betrouwbaarder kan zijn. Denk aan een NM790(PCIe4.0), NM990(PCIe5.0) of NM1090 Pro(PCIe5.0 met cache) afhankelijk van wat de prijzen zijn.

Op een 9070 XT kun je prima meerdere schermen aansluiten, maar als je op twee schermen je game gaat draaien verdubbelt ook het aantal te berekenen pixels en dus de belasting van je videokaart. Een statisch tweede scherm kan prima.

Thermal pasta wordt meegeleverd en Arctic is zelf fabrikant van prima pasta.

R.I.P. Pricewatch

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Ziet er goed uit, ik zou alleen een paar dingen veranderen.

Microsoft licentie is in principe eerst niet nodig, kost je alleen maar geld. Voor Windows 11 is er een gratis installatiemedia waarvoor je enkel een USB stick nodig bent. Kan je later altijd nog een key kopen indien nodig.

De uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE is een iets betere koeler voor AM5 socket CPUs.

Je gekozen voeding is goed, echter is deze vrij duur op dit moment. Ik zou daarom de uitvoering: NZXT C850 Gold Core pakken, die Cybenetics Platinum A++ is.

Ook zou ik overwegen een NVMe te nemen met TLC NAND ipv. QLC NAND. Dit is beter voor de lange termijn en heb je minder last van performance verlies wanneer de SSD een beetje voller is. De uitvoering: Patriot Viper VP4300 Lite 2TB is bijvoorbeeld nu een keurig geprijsde TLC NVMe.

Edit: Behuizing zou ik de nieuwere uitvoering: Fractal Design North – Momentum Edition overwegen. Deze heeft een iets uitgebreider front I/O met beter 120mm fans. Lees ook review: Fractal North Momentum-behuizing - Verbeterde fans en extra zwart

[ Voor 19% gewijzigd door Apart op 03-08-2026 11:59 ]

https://ko-fi.com/apart

• Vanoza
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-08 14:30
De punten die ik had worden al aangekaart door andere gebruikers (de kast en de SSD). Ziet er verder prima uit, de 9070XT is m.i. ook de enige rationele keuze momenteel (ik heb een 5090, dat is niet rationeel).

Mijn advies m.b.t. de GPU zou vooral zijn: wacht niet, bestel hem direct. Er komen prijsverhogingen aan.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Woezik schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:57:
Prima build. De North is de 'Design' variant, je zou ook kunnen kijken naar de Meshify 3.
Denk dat je eerder de Epoch ernaast kan zetten, gezien deze intern 1:1 is met de North. Enige verschil is de non-houtfineren intake, die ook geen stoffilter heeft (de Meshify 3 ook niet). De North XL Momentum is op moment van schrijven zelfs goedkoper dan de Mesh 3. uitvoering: Fractal Design North XL – Momentum Edition

[ Voor 23% gewijzigd door Apart op 03-08-2026 12:13 ]

https://ko-fi.com/apart

• Woezik
  • Nu online
@Apart Juist vanwege het interne ontwerp van de North heb ik de Epoch niet als alternatief genoemd. Gezien de prijsklasse zitten er wat onnodige beperkingen in: max. radiator bovenzijde slechts 240mm, max. voeding 155mm bij gebruik van twee hdd's. De Meshify3 en Lancool 217 zijn op dit vlak net wat ruimer.

R.I.P. Pricewatch

• PyroFreak_NL
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:54
Hi @Apart, @Woezik en @Vanoza ,

Dank voor jullie reacties!

Zie dat de prijzen al aan het stijgen zijn, mogelijk dat ik de eerste componenten deze avond al ga bestellen.

Inmiddels de feedback verwerkt en op onderstaande lijst gekomen:
Twijfel nog om de case aan te passen naar de Lian Li Lancool 217 zwart/hout ivm het uiterlijk ervan.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 731,99€ 731,99
1BehuizingenFractal Design North – Momentum Edition€ 113,99€ 113,99
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 30,90€ 30,90
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 439,-€ 439,-
1VoedingenNZXT C850 Gold Core€ 89,90€ 89,90
1Interne ssd'sPatriot Viper VP4300 Lite 2TB€ 239,-€ 239,-
Totaal€ 2.222,78
https://nl.pcpartpicker.com/list/nptRFP

Mochten jullie nog feedback hebben, hoor ik dat natuurlijk graag!

• Woezik
  • Nu online
Prima keuzes. Het prijsverschil met een PCIe5.0 Lexar NM990 is op dit moment gering, dus die zou ik nog overwegen.

R.I.P. Pricewatch

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:04

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Twijfel nog om de case aan te passen naar de Lian Li Lancool 217 zwart/hout ivm het uiterlijk ervan.
Weet niet hoe die Fractal is, maar deze 217 hier ook staan.

Fijne kast om een systeem in te bouwen. Lekker stil en meegeleverde fans zijn prima. Denk dat dit van alle systemen die ik heb mogen bouwen de makkelijkste was om mee aan de slag te gaan.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Pagina: 1