Vraag

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:40

bakvis

Tweakers.Nerd

Topicstarter
  • Historisch gasverbruik: 1156 m³/jaar (zonder SWW) (winter 21?)
  • SWW verbruik zo'n 220 m3 momenteel.
  • koken: electrisch.
Veel informatie over het gedrag van de ketel aanwezig. Nefit ketel wordt uitgelezen via de servicebus en staat in grafiekken in Home assiatant.

Koevlaas formule komt ongeveer uit op 5,6 Kw. OP de koudste dag in 2026 (11 januari) heeft de ketel gemiddeld op 5,8 Kw vermogen gedraaid.

Ketel staat momenteel op minimaal C.V. vermogen (6.9 kw) en een maximum aanvoer temp van 45 graden. Dit is afgelopen winter goed gegaan qua verwaremen zonder nachtverlaging.
Afgiftesysteem:
  • 0 m² vloerverwarming, alles radiatoren
  • 8 radiatoren, totale afgifte bij 45 graden 5,28 kW, Waterinhoud is niet bekend.
Berekend 45/40/21
Flow l/h
Berekening 50/45/21
Flow l/h
Woonkamer straat
250x0,42 T21
0,88
Kw
152
1,16
Kw
200
Woonkamer tuin
195x0,42 T32
1,04
Kw
180
1,37
Kw
237
Keuken
Bryce V100-180x60
0,85
Kw
150
1,1135
Kw
200
Achterbouw
105*40 T21
0,35
Kw
61
0,47
Kw
81
Badkamer
175x75 design
0,51
Kw
88
0,67
Kw
116
Slaapkamer 1
234x60 T10
0,58
Kw
101
0,77
Kw
133
Slaapkamer 2
60x70 T22
0,39
Kw
66
0,52
Kw
88
Slaapkamer 3
120x60 T22
0,68
Kw
117
0,89
Kw
154
Totaal
5,28
Kw
915
6,9635
Kw
1209
(nog) geen radiator boosters aanwezig. Deze zijn enkel mogelijk op de radiatoren in de woonkamer. Op de andere locaties zijn of geen stopcontacten aanwezig, of het type radiator laat geen heatboosters toe.

Vermogensberekening van het huis:
Benodigd vermogen
Hoogte
Lengte
Breedte
Inhoud
Temp
Benodigd vermogen (-7)
Aanwezig vermogen 45/40.20
Woonkamer
2,48
3,85
9,2
87,8
m3
20
1858 W
1920 W
Keuken
2,58
3,85
3,5
34,8
m3
20
524 W
850 W
achterbouw
2,37
3,56
3,5
29,5
m3
16c
615 W
350 W
Hal beneden
2,58
3,85
2,4
23,8
m3
16c
352 W
0 W
3,35 Kw
3,12 Kw
Badkamer
2,38
2,78
2,4
15,9
m3
24c
546 W
510 W
Hal boven
2,38
1
5,94
14,1
m3
16c
355 W
0 W
Slaapkamer 1
2,38
3,85
2,97
27,2
m3
18c
488 W
580 W
Slaapkamer 2
2,38
2,78
3,5
23,2
m3
18c
431 W
390 W
Slaapkamer 3
2,38
3,85
2,97
27,2
m3
18c
488 W
680 W
2,30 Kw
2,16 Kw
Totaal: 5,65 Kw
5,28 Kw
SWW:
SWW twijfelen we heel erg over. We zijn een gezin van 4 (m/v, 2 jonge meiden (4 en 1)). We douchen nu vaak met zijn alle achter elkaar omdat dit praktischer is met kleine kinderen. We willen graag een 270 liter warmtepomp boiler, gescheiden van de warmtepomp.

Met een constructeur hebben we de zoldervloer geprobeerd door te rekenen (broodjesvloer, begin jaren 70). We kregen het gewicht van en WPB van 270 liter (400kg) niet veilig doorgerekend op de vloer.

Hierdoor komt hij in de achterbouw (als hij er komt), afstand tot douche is hier helaas wat groot, maar dit is niet anders. Ook zal de warmtepomp over de eerste meters over een 12 mm koper leiding moeten waarna de rest van het huis gevoed wordt. Deze leiding zit in de vloer/muur dus niet niet zomaar te vervangen voor een grotere diameter.

Warmtepomp boiler:
- WPB: LG WH27S
- Aantal liters: 270
- DWTW aanwezig: Nee
Warmtepompvoorkeur:
Lucht/Water. CV aanvoer temp zal waarschijnlijn op de 40-45 graden uitkomen. Lager gaat niet lukken (zie ook de berekening van de radiatoren boven). Op zolder ligt een duimse ringleiding en vanaf daar gaat het met 22mm standleidingen naar beneden. Daar zitten direct de radiatoren op aangesloten (gelast). Qua buis diameter zit het waarschijnlijk wel goed om voldoende flow te kunnen halen zonder al te veel overlast.
  • Op 45 graden kom ik uit op een benodigde flow van 915 l/h
  • Op 50 graden kom ik uit op een benodigde flow van 1209 l/h
Dit is wat aan de krappe kant, de installateur adviseert om een buffervat 2 pijps aan te sluiten, parralel in het systeem met een extra pomp. Gezien de flow die we verwachten te kunnen halen begrijp ik dit enigsinds maar ik zie de vermindering van de efficientie hier ook in.

Momenteel heb ik 2 offertes gehad van 2 verschillende instalateurs. Weheat en LG Therma-V 290. De Weheat offerte was voor een blackbird, maar hij wou deze niet op ons platdak plaatsen. In de tuin op de grond zien we niet zitten dus deze valt af.

De LG offerte was het volgende:
  • Warmtepomp 9 kW LG HM093HFX + controlbox PHCS0 inclusief aansluitset, trildempers, isolatie, BUH en vorstbeveiliging, buffervat (50L), leidingen + appendages, magneetfilters ontgassers en beveiligingssystemen.: € 7495,00
  • Installatie aansluiten en waterzijdig inregelen (enkel uren): € 1400,00
  • Benodigdheden elektrische installatie warmtepomp (elektrakabel en groep doe ik zelf): €185,00
Scherp geprijsd, maar kijken naar ons afgifte vermogen heb ik de installteur gevraagd of een 7Kw niet ook voldoende is. Zijn advies was: 7Kw en 9Kw zijn bij LG exact het zelfde, enige verschil is het maximale vermogen wat de compressor kan draaien. Ze moduleren net zover terug dus de 9Kw geeft je gewoon wat meer boost vermogen. Prijsverschil is ook te overzien (enkele 100en euro's).

Wat vinden jullie van deze benadering? Ik ben ook nog wel geneigd om naar een andere oplossing te kijken. Installateurs die ik heb gesproken plaatsen hier in de regio veel warmtepompen en warmtepomp boilers maar blinken niet uit in de openheid en daadwerkelijke calculatie van het benodigd vermogen, buffervaten etc, terwijl dit het belangrijkste is.

Regio is land van cuijk noord brabant, mocht iemand een goede installeteur daar weten.
Wie gaat het installeren?
Wordt zoveel mogelijk uitbesteed.

Plaatsing is al redelijk uitgekristaliseerd en is niet extreem ingewikkeld. Warmtepomp komt langs de zijgevel te staan. Geisoleerde waterleidingen gaan buitenom naar zolder (6 meter omhoog ongeveer) (binnenom is niet mogelijk). Worden op zolder aangesloten om de bestaande ringleiding voor het C.V. circuit.

Mijn Specs

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het SWW vat van Itho kan (tot de 200L volledig, 240 en 270 met een vloersteun) aan de muur gemonteerd worden. Het is alleen geen warmtepomp boiler... Maar waarom wil je dat per se?

Geëmailleerde vaten gaan minder lang mee dan RVS...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:01
Hier ook jonge kinderen in dezelfde leeftijd. Ik zou een wpb sterk afraden als je ook een bad hebt. Als het vat leeg is moet je behoorlijk lang wachten voordat deze weer op temperatuur is. Met een vat direct aan je warmtepomp is deze zo weer op temperatuur.

Waarom overweeg je niet om een paar radiatoren te vervangen voor jaga’s of betherma’s zodat je met een lagere aanvoer kan?

Hoezo kom je op een hogere flow uit bij een hogere Ta?

[ Voor 6% gewijzigd door Djvdb op 03-08-2026 18:01 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:43
Ik kom uit op een koevlaasvermogen van 7kW en een aanvoertemperatuur van 50˚C, via gasweg.nl kan je het narekenen. De communis opinio hier is dat je SWW gebruik mee moet tellen voor Koevlaas.

Omdat je toch een geïsoleerde leiding naar boven trekt kan je ook nog nadenken om daar boven een enkele fancoil te plaatsen en daarmee je huis te koelen. moet je wel met wat kraantjes de rest van je CV circuit uit kunnen schakelen.

Ik zou het gewoon doen, zeker met een R290 warmtepomp. Als blijkt dat het net niet gaat kan je er een paar boosters of een fancoil beneden bijplaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door asdfvdsa op 03-08-2026 18:15 ]

gasweg.nl

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:43
Ik geloof niet dat ik mij zorgen maak over de dikte van de leidingen, bij een deltaT van 10 is 22mm meer dan genoeg. bij een deltaT van 5 te weinig, dus je zal op iets ertussen uitkomen wat best redelijk is.

gasweg.nl

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:40

bakvis

Tweakers.Nerd

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:27:
Het SWW vat van Itho kan (tot de 200L volledig, 240 en 270 met een vloersteun) aan de muur gemonteerd worden. Het is alleen geen warmtepomp boiler... Maar waarom wil je dat per se?

Geëmailleerde vaten gaan minder lang mee dan RVS...
Was me nog niet bewust van de ITHO SWW vaten. Heb hier wat onderzoek naar gedaan. Krijg wel wat vragen:
  • Geen electrisch element, red je dan de 65c voor een legionella run?
  • platenwisselaar met aparte pomp, LG warmtepomp is niet direct geschikt hiervoor dus je moet wat gaan doen met een relais of iets dergelijks om de pomp aan te sturen.
  • Vloer/muurbelasting moet nog even doorgerekend worden.
Financieel is het minder interessant (warmtepomp boiler heeft zelf nog eens 725 euro subsidie). Grootste nadeel van de warmtepomp boiler is dat deze niet op de zolder kan staan. Dit zou eventueel een oplossing kunnen zijn.
Djvdb schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:55:
Hier ook jonge kinderen in dezelfde leeftijd. Ik zou een wpb sterk afraden als je ook een bad hebt. Als het vat leeg is moet je behoorlijk lang wachten voordat deze weer op temperatuur is. Met een vat direct aan je warmtepomp is deze zo weer op temperatuur.

Waarom overweeg je niet om een paar radiatoren te vervangen voor jaga’s of betherma’s zodat je met een lagere aanvoer kan?

Hoezo kom je op een hogere flow uit bij een hogere Ta?
Helder, argument over losse WPB hoor ik vaker, soms kun je niet anders (daar lijkt het in ons geval op..)

In eerste instantie gaan we geen radiatoren vervangen door Jaga's. De radiatoren op slaapkamer 2 en 3 zijn modern en eigenlijk net nieuw (maar geplaatst voordat we hier over na dachten). Radiator op slaapkamer 1 staat eigenlijk nooit aan.

Op de grote radiatoren in de woonkamer wil ik wel boosters gaan installeren.
asdfvdsa schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:01:
Ik kom uit op een koevlaasvermogen van 7kW en een aanvoertemperatuur van 50˚C, via gasweg.nl kan je het narekenen. De communis opinio hier is dat je SWW gebruik mee moet tellen voor Koevlaas.

Omdat je toch een geïsoleerde leiding naar boven trekt kan je ook nog nadenken om daar boven een enkele fancoil te plaatsen en daarmee je huis te koelen. moet je wel met wat kraantjes de rest van je CV circuit uit kunnen schakelen.

Ik zou het gewoon doen, zeker met een R290 warmtepomp. Als blijkt dat het net niet gaat kan je er een paar boosters of een fancoil beneden bijplaatsen.
Inclusief SWW kom ik ook uit op 7Kw inderdaad. Wanneer een losse WPB aanwezig is kun je dit vermogen echter van de warmtepomp afhalen, deze doet tenslotte geen SWW.

Ik denk dat een enkele fancoil niet genoeg vermogen gaat hebben oor de warmtepomp, zal vaak gaan pendelen. Ook zijn op de plekken waar nu een radiator hangt boven en waar de fancoil zou komen) geen afvoer (voor condenswater )en stroom aanwezig. Koelen (en bijverwarmern als de warmtepomp het echte niet trekt) gaan we doen met airco.

Mijn Specs

• Ronald
  • Nu online
asdfvdsa schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:01:
De communis opinio hier is dat je SWW gebruik mee moet tellen voor Koevlaas.
Niet als je een WPB hebt ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Nu online
bakvis schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:12:
[...]

Was me nog niet bewust van de ITHO SWW vaten. Heb hier wat onderzoek naar gedaan. Krijg wel wat vragen:
  • platenwisselaar met aparte pomp, LG warmtepomp is niet direct geschikt hiervoor dus je moet wat gaan doen met een relais of iets dergelijks om de pomp aan te sturen.
Financieel is het minder interessant (warmtepomp boiler heeft zelf nog eens 725 euro subsidie). Grootste nadeel van de warmtepomp boiler is dat deze niet op de zolder kan staan. Dit zou eventueel een oplossing kunnen zijn.
Een r290 machine zou hem legionella veilig moeten kunnen maken (tot 70 sommige 75 graden output) (Maar 65 is meer dan nodig, zeker als je genoeg verbruik hebt)
Het mooie van het Vaillant vat is dat je ook 100% van het vat op die temperatuur kan krijgen, juist door de circulatiepomp. Onder de spiraal van een traditioneel vat gebeurd weinig.

Je hebt hierdoor ook wat meer bruikbaar volume

Dit is waarom Itho dit ontwerp heeft...

Vaillant kan de pomp van het vat aansturen, is de setup waar installateur voor mij akkoord mee is.
Voordeel is ook dat de Vaillant relatief weinig flow oké vinden (760l/u voor de 55/8.1)

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 03-08-2026 20:19 ]

• Djvdb
bakvis schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:12:
[...]

[...]

Helder, argument over losse WPB hoor ik vaker, soms kun je niet anders (daar lijkt het in ons geval op..)

In eerste instantie gaan we geen radiatoren vervangen door Jaga's. De radiatoren op slaapkamer 2 en 3 zijn modern en eigenlijk net nieuw (maar geplaatst voordat we hier over na dachten). Radiator op slaapkamer 1 staat eigenlijk nooit aan.

Op de grote radiatoren in de woonkamer wil ik wel boosters gaan installeren.

[...]

Inclusief SWW kom ik ook uit op 7Kw inderdaad. Wanneer een losse WPB aanwezig is kun je dit vermogen echter van de warmtepomp afhalen, deze doet tenslotte geen SWW.

Ik denk dat een enkele fancoil niet genoeg vermogen gaat hebben oor de warmtepomp, zal vaak gaan pendelen. Ook zijn op de plekken waar nu een radiator hangt boven en waar de fancoil zou komen) geen afvoer (voor condenswater )en stroom aanwezig. Koelen (en bijverwarmern als de warmtepomp het echte niet trekt) gaan we doen met airco.
Hmm ik zou dan toch echt convectoren voor de woonkamer overwegen. Zeker als je twins icm boosters gebruikt kun je gemakkelijk 10 graden naar beneden. Je zult dan wel iets koelere slaapkamers hebben.

Heb je ook naar rvs vaten gekeken? deze zijn een stuk lichter rond de 50kg dan kom je op 300kg uit voor een 250 liter vat. Wij doen het zelf met een 200 liter vat en hebben een bad. Maar dit is dan wel een vat dat volgens hetzelfde principe als ITHO werkt (met plaatwisselaar ipv spiraal) waardoor je bruikbare inhoud groter is.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Ronald
  • Nu online
@Djvdb heb je zelf de oplossing met platenwisselaar en pomp gemaakt, of er een ander merk waar het ook doet af fabriek?

• Djvdb
Ronald schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:10:
@Djvdb heb je zelf de oplossing met platenwisselaar en pomp gemaakt, of er een ander merk waar het ook doet af fabriek?
Mitsubishi’s allinone gebruiken platenwisselaars.

Pagina: 1