• Asperge1993
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07:36
Dag allen,

Onze elektrische boiler is binnenkort aan de beurt om vervangen te worden. We zijn op zoek naar een energie bespared model. Hierbij dachten we aan een Atlantic warmtepomp boiler. In het verleden hebben we met hun elektrische boilers al erg goede ervaringen gehad.

Nu twijfel ik welk type ons het best past. 1 met of zonder buiten unit. Het grote verschil zit hem in de tijd die nodig is om volledig op te warmen (denk ik). Voorbeeld:

De Atlantic explorer V5 VS 270l doet er ruim 10 uur over (mono block). De warmtepomp heeft een vermogen van 600w met 1200w elektrische back-up.

De Atlantic calypso VS 270l doet er een kleine 4 uur over (split). De warmtepomp heeft een vermogen van 1450w met 1200w back-up.

Mijn vraag is of er hier mensen zijn met ervaring aangaande bovenstaande boilers en welke van de 2 jullie aanraden.

Onze huidige boiler is er 1 van 300 liter (volledig elektrisch). We zijn maar met 2 maar hebben een erg hoog waterverbruik (beide douchen graag lang en we hebben een grote regendouche) dus willen we niet lager dan 270 liter gaan. Met de huidige boiler komen we bijna altijd toe (deze mag elke nacht volledig opwarmen tot 65° tijdens de daluren).

Zal de mono block explorer V5 deze vraag aankunnen of niet? Klopt het dat deze enkel op warmtepomp tot 55° gaat? Met elektrische bijverwarming tot 62°? Iets minder volume en een lagere temperatuur (met enkel de warmtepomp) dus dan onze huidige boiler. Of dan toch maar de meerkost voor de split boiler maar dan is de warmtepomp een stuk zwaarder.

Een 600w warmtepomp is een stuk makkelijker weg te werken met PV panelen dan 1450w. Ik zou ze zelf installeren dus het prijsverschil is €900. €2000 tegenover €2900 zonder rekening te houden met een technieker die eventueel de split moet vacumeren/inregelen (werkt dat hetzelfde als een airco?).

Alvast bedankt!

7800X3D - 4090 Strix - 32GB DDR5

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:30
Omdat dit een stuk forum is over duurzame energie zal ik je dan eerst maar vragen of je bekend bent met: wat je niet gebruikt hoeft je ook niet op te wekken?

Probeer wat korter en/of minder heet te douchen, dat maakt je keuze misschien al makkelijker. Na een paar minuten onder die douche ben je echt wel schoon, ook als jullie allebei een enorme bos lange krullen op het hoofd hebben.

Verders, wij hebben de 270 liter unit, daar vul ik een bad mee en daarna gaat mijn vriendin ermee douchen. Als het water onder een bepaalde temperatuur komt gaat het direct weer bijverwarmen. Die 10 uur is als het helemaal koud is en dan weer helemaal warm moet. Dat ontstaat alleen als je het hele ding sneller leegdoucht dan dat het zichzelf kan bijwarmen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:00

Yucon

*broem*

Juist als je lang doucht zou ik vooral een warmtewisselaar in de afvoer in het plaatje meenemen. Zelfs als dat wat hak&breekwerk en wat nieuwe tegeltjes met zich meebrengt kan dat nog steeds interessant zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Yucon op 03-08-2026 07:03 ]

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:05
Voor veel douchen is een WTW inderdaad echt aan te raden. Wij hebben een WTW buis geïnstalleerd met een efficiëntie van 66℅ wat betekent dat iedergeval voor douchen je boiler 66% groter is. Een 200 liter vat wordt dan 336 liter.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:50
De monoblock kan gewoon tot 62 graden zonder element. Als het geluid geen probleem is (hij zoemt zachtjes overdag) zou ik een Explorer V4 of V5 kopen. Van de WTW vind ik een goed punt maar is niet in elke situatie zomaar mogelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Asperge1993
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07:36
Wie had dat gedacht... wat je niet verbruikt, hoef je niet op te wekken/te betalen. Begrijp mij niet verkeerd, maar ja, inderdaad, zover ben ik ook wel. Tot die conclusie komt iedereen wel op een zelfstandige manier.

Ik dacht dat het duidelijk was in mijn originele post maar voor alle duidelijkheid hebben wij geen interesse om korter/minder heet te douchen. Het gaat em er niet om of je dan schoner bent of niet; voor ons is dat ontspanning. Niet alles in het leven hoeft rond besparingen te draaien en niet alles hoeft functioneel te zijn. Soms mag het ook gewoon leuk zijn. Wij leveren al erg mooie inspanningen op vlak van hernieuwbare energie/besparingen en dat zonder in te boeten aan comfort. Verder gaan wij ook niet.

Back on topic. Die WTW lijkt mij inderdaad interessant. Over een paar jaar staat er een nieuwe badkamer op de planning en dat zou ik graag integreren. Ik moet er wel nog 1tje vinden die ook voldoende water kan leveren voor een regendouche. Ik heb mij er nog niet in verdiept, maar de meeste zijn met een 1/2" aansluiting. Ik moet nog even bekijken wat daar de maximale doorvoersnelheid van is. De Joulia Twinline 10 lijkt mij wel wat. Die is wat duurder, dus puur financieel zal dat waarschijnlijk niet voordelig zijn, maar dat is ook geen noodzaak. Minder verbruik met hetzelfde comfort telt ook al voor iets. Ik kan trouwens enkel een horizontale kwijt want de badkamer is op de begane grond. Verder moet ik even bekijken wat het rendement is bij hogere afvoersnelheden.

Geluid is niet direct een probleem tenzij het erg luid gaat worden. De boiler staat boven de badkamer in een afzonderlijk geïsoleerde ruimte. Ook tussen de verdiepingen zit (geluids)isolatie, dus hoor je niets van andere verdiepingen. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Explorer V5 zoals @Jim423 aanhaalde tenzij er erg veel nare verhalen boven water komen. Ik zie momenteel de meerwaarde niet van de split Calipso, behalve de opwarmtijd die veel korter is.  Vandaar dat ik hier even wil polsen naar jullie mening.

7800X3D - 4090 Strix - 32GB DDR5

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:50
Gewoon lekker douchen hoor. De split is veel lastiger in de installatie doorgaans, de V5 is erg nieuw nog dus weinig ervaringen. Maar de V3 en V4 staan inmiddels goed bekend. Je zou ervoor kunnen kiezen alleen de koude ingang van de thermostaatkraan op de WTW aan te sluiten en de WPB (V5) niet. Dat geeft je het dubbele debiet ongeveer en wat meer waterdruk op de warme kant. Hou er wel rekening mee dat je een horizontale moet schoonmaken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1