Linux Mint op oude Intel Macs

Pagina: 1
Acties:

• moorDgat
  • Registratie: Augustus 2026
  • Nu online
Gezien macOS binnenkort niet meer geupdate wordt voor Intel Macs, en omdat ik nog een paar oude toestellen heb staan die perfect werken, zocht ik naar alternatieven.
  • Windows => Tja versie 11 werkt niet bij alle modellen zonder te hacken, dus brengt me niet veel verder.
  • OpenCore Legacy Patcher => de laatste macOS werkt niet meer op mijn Intel Macs, dus ook niet top.
  • Linux... da's lang geleden, een waardig alternatief?
Jawel. Dus ben ik aan het testen gegaan, en heb al één en ander opgelost (want inderdaad, als je de oude look-and-feel wilt van macOS, moet je één en ander aanpassen.)OS: Linux Mint v22.x

UPDATES

2026-08-15 => toetsenbord aangepast (tekens ` en £ )

LEGENDE

TERMINAL COMMANDO'S => deze voer je uit in Terminal
code:
1
Code die je moet aanpassen of toevoegen in een bestand
CTRL => Toetsen die je moet indrukken

OPGELET! Eenmaal je met Toshy je CMD toetsen gebruikt zoals het hoort, moet je CTRL vervangen door CMD!

Soms plaatst tweakers forum in code een '~~~~~~~~' voor een '[', verwijder deze zeker vooraleer je iets plakt.

TIPS

Wil je weten welke iMac je hebt in Linux?

sudo dmidecode -s system-product-name

KNOWN ISSUES

• Batterij wordt leeggezogen (OPGELOST)
  • Karakters niet standaard (BE toetsenbord, maar bv {[ etc staan op andere plaatsen dan bij Windows) (OPGELOST)
  • Gebruik van CMD toetsencombinaties (o zo veel logischer voor mij dan die van Windows/Linux) (OPGELOST => Toshy)
  • CMD-Space voor Spotlight alternatief (OPGELOST => uLauncher)
Eerste ervaringen
  • Sneller dan MacOS
  • Looks like Windows, works like Mac
  • Tot nu toe stabiel

OPLOSSINGEN

Algemeen
Toetsenbord Karakters voor Belgisch Mac Toetsenbord
We moeten nieuwe toetsencombinaties toevoegen.

sudo nano /usr/share/X11/xkb/rules/base.xml
  • Zoek naar <name>be</name> (CTRL + W)
  • na <variantList> plak je volgende:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6

<variant>
              <configItem>
                <name>be_mac1243</name>
                <description>Apple A1243 Keyboard</description>
              </configItem>
            </variant>
  • sla op met CTRL + S en sluit met CTRL + X
sudo nano /usr/share/X11/xkb/symbols/be

Hier moeten we de toetsencombinaties toevoegen net voor de eerste 'partial alphanumeric_keys':
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
partial alphanumeric_keys
xkb_symbols "be_mac1243" {
        include "fr(oss)"
    include "be(oss_frbe)"
    name[Group1]="Apple A1243 Keyboard";
    key <TLDE>  {[              at,      numbersign,      onesuperior,    lessthanequal ]}; // @ ³ ¹ #   ADAPTED
    key <AE01>  {[       ampersand,               1,              bar, greaterthanequal ]}; // & 1 | ≥
    key <AE02>  {[          eacute,               2,               at,           Eacute ]}; // é 2 @ É
    key <AE04>  {[      apostrophe,               4,     dead_cedilla,            U2014 ]}; // ' 4 ¸ —
    key <AE05>  {[       parenleft,               5,        braceleft,      bracketleft ]}; // ( 5 { [   ADAPTED
    key <AE06>  {[         section,               6,      asciicircum,        trademark ]}; // § 6 ^ ™
    key <AE08>  {[          exclam,               8,       asciitilde,       exclamdown ]}; // ! 8 ~ ¡
    key <AE09>  {[        ccedilla,               9,        braceleft,         Ccedilla ]}; // ç 9 { Ç
    key <AE10>  {[          agrave,               0,       braceright,           Agrave ]}; // à 0 } ]   ADAPTED
    key <AE11>  {[      parenright,          degree,       braceright,     bracketright ]}; // ) ° } ]
    key <AE12>  {[           minus,      underscore,            U2011,        plusminus ]}; // - _ - ± (tiret insécab>
    key <AC09>  {[               l,               L,              bar,             bar  ]}; // l L | |   ADAPTED
        key <BKSL>  {[      dead_grave,        sterling,       dead_grave,      dead_macron ]}; //  ` £ `  ̄

// ┌─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┲━━━━━━━━━┓
// │ # ≤ │ 1 ≥ │ 2 É │ 3 ˘ │ 4 — │ 5 [ │ 6 ™ │ 7 È │ 8 ¡ │ 9 Ç │ 0 À │ ° Ø │ _ ± ┃ ⌫  Back ┃
// │ @ ¹ │ & | │ é @ │ " # │ ' ¸ │ ( { │ § ^ │ è ` │ ! ~ │ ç { │ à } │ ) ] │ - ‑ ┃   space ┃
// ┢━━━━━┷━┱───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┺━┳━━━━━━━┫
// ┃       ┃ A Æ │ Z  │ E ¢ │ R Ê │ T Þ │ Y Ÿ │ U Û │ I Î │ O Œ │ P Ô │ ¨ ˚ │ *  ̨ ┃ Enter ┃
// ┃Tab ↹  ┃ a æ │ z â │ e € │ r ê │ t þ │ y ÿ │ u û │ i î │ o œ │ p ô │ ^ [ │ $ ] ┃   ⏎   ┃
// ┣━━━━━━━┻┱────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┺┓      ┃
// ┃Shift   ┃ Q Ä │ S „ │ D Ë │ F ‚ │ G ¥ │ H Ð │ J Ü │ K Ï │ L | │ M Ö │ % Ù │ £  ̄ ┃      ┃
// ┃Lock ⇬  ┃ q ä │ s ß │ d ë │ f ‘ │ g ’ │ h ð │ j ü │ k ï │ l | │ m ö │ ù ' │ ` ` ┃      ┃
// ┣━━━━━━━┳┹────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┲┷━━━━━┻━━━━━━┫
// ┃       ┃ > ≠ │ W “ │ X ” │ C ® │ V ← │ B ↑ │ N → │ ? … │ . . │ / ∕ │ + − ┃             ┃
// ┃Shift ⇧┃ < \ │ w « │ x » │ c © │ v ⍽ │ b ↓ │ n ¬ │ , ¿ │ ; × │ : ÷ │ = ~ ┃Shift ⇧      ┃
// ┣━━━━━━━╋━━━━━┷━┳━━━┷━━━┱─┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────┴───┲━┷━━━━━╈━━━━━┻━┳━━━━━━━┳━━━┛
// ┃       ┃       ┃       ┃ ␣                               ⍽ ┃       ┃       ┃       ┃
// ┃Ctrl   ┃ Alt   ┃ Meta  ┃ ␣ Space                         ␣ ┃AltGr ⇮┃Menu   ┃Ctrl   ┃
// ┗━━━━━━━┻━━━━━━━┻━━━━━━━┹───────────────────────────────────┺━━━━━━━┻━━━━━━━┻━━━━━━━┛
};
Ook hier sluiten met CTRL + S en CTRL + W

Nu moeten we Linux nog vertellen dat we deze gaan gebruiken:

setxkbmap -layout be -variant be_mac1243
Toetsencombinaties
Hiervoor gebruik ik Toshy.
sh -c "$(curl -L https://raw.githubusercontent.com/RedBearAK/toshy/main/scripts/bootstrap.sh || wget -O - https://raw.githubusercontent.com/RedBearAK/toshy/main/scripts/bootstrap.sh)"

Nu gebruik je CMD+Q, CMD+TAB etc i.p.v. de Windows combinaties. Echter, gezien ons Belgisch toetsenbord, sluit hij programma's bij CMD+A in plaats van CMD+Q. Misschien zijn er nog andere failures, maar die heb ik nog niet gevonden.

Oplossing hiervoor:

sudo nano ~/.config/toshy/.venv/lib/python3.12/site-packages/xwaykeyz/models/key.py

Zoek de lijnen
Python:
1
    Q                           = 16
Python:
1
    A                           = 30
Verwissel de letters (dus Q => A en A => Q)
Moest het nodig zijn, ook W en Z van plaats veranderen, en de M met de KOMMA wisselen.

CMD + S om op te slaan en dan CMD + X om te sluiten

Druk op Re/Start Toshy Services (belangrijk!) bij Toshy Taskbar Icon

Als je geen nummers krijgt bij het numpad, vink dan Forced Numpad uit! (update 2026-10-08)
iMac 21.5" i5 (Medio 2014 / iMac14,1)
Wifi werkt niet met standaard installer.
OPLOSSING: UTP kabel insteken, en updates laten uitvoeren. Niet via een andere USB WiFi proberen, Linux Mint wilt slechts één WiFi herkennen precies.
Macbook Pro Late 2013 15" (MacBookPro11,2)
gezien de ingebouwde WiFi antenne stuk is, gebruik ik een externe USB WiFi dongle, dus geen idee of de Broadcom werkt
MacBook Pro 2015 i7 15" (2015 / MacBookPro11,4)
Batterij snel leeg
  1. Verbruik controleren met POWERTOP, was in het begin 30-40W nu slechts een 12-15W, dus batterijduur verdrievoudigd.
    1. sudo apt install powertop
    2. sudo powertop --auto-tune
    3. sudo powertop
  2. CPU instellen op POWERSAVE
    1. sudo cpupower frequency-set -g powersave
  3. power-optimize instellen
  1. sudo nano /etc/systemd/system/power-optimize.service
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[Unit]
Description=Optimaliseer MacBook Batterijduur
After=multi-user.target

[Service]
Type=oneshot
ExecStart=/usr/sbin/powertop --auto-tune
ExecStartPost=/usr/bin/cpupower frequency-set -g powersave
RemainAfterExit=yes

[Install]
WantedBy=multi-user.target
iMac 2015 27" i7 AMD M395x GPU (iMac17,1)
added 2026-08-13
Trage ostart, crashen bij video
Probleem is hier de grafische kaart, en na wat zoeken opgelost:

Maak een nieuw bestand aan:

sudo nano /etc/default/grub.d/99-imac-amd.cfg

Vul dit in het bestand in
code:
1
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="$GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT radeon.si_support=0 radeon.cik_support=0 amdgpu.si_support=1 amdgpu.cik_support=1 amdgpu.dpm=0 amdgpu.runpm=0 amdgpu.gpu_recovery=1 pcie_aspm=off"
Opslaan en sluiten

En opnieuw opstarten met onderstaand commando

sudo update-grub && sudo reboot
Bluetooth Issues
Bluetooth werkte bij mij initieel niet.

sudo nano /etc/modprobe.d/blacklist.conf

Vul dit onderaan de lijst in:
code:
1
blacklist btusb
Open Startup Applications

Druk op + en kies Custom Command

Velden:
  • Name: Bluetooth Fix
  • Command: sh -c "sleep 5 && pkexec modprobe btusb"
  • Delay:
Druk op ADD

Opslaan en herstarten
Magic Mouse II
Update 3 augustus 2026

Bij een Mac verbind je een Magic Mouse II via de lightning kabel, echter Linux ondersteunt dit niet.
OPLOSSING:

start terminal
code:
1
bluetoothctl
dan typ je scan on

Nu begint hij te zoeken. Zet je muis uit (schakelaar aan de onderkant), en na enkele seconden terug aan. Zie ook dat er geen toestel in de buurt is waarmee hij al verbonden geweest is!

Op een bepaald moment moet zoiets verschijnen:

[NEW] Device D0:81:7A:CC:DD:EE Magic Mouse II

kopieer de code (in dit geval van D0: tot :EE) en typ:

trust D0:81:7A:CC:DD:EE

pair D0:81:7A:CC:DD:EE

exit

Verbindt hij niet, of verlies je de verbinding, ga dan naar Bluetooth Manager en druk daar op 'Verbinden' of 'Connect' bij de muis.

macOS look & feel

Nog niet helemaal perfect, maar o zo dichtbij!
Spotlight (added 2026-08-10)
uLauncher installeren ( CMD + Space functionaliteit)

sudo add-apt-repository universe -y && sudo add-apt-repository ppa:agornostal/ulauncher -y && sudo apt update && sudo apt install ulauncher

na installatie, bij voorkeuren Launch at Login aanvinken om het programma na opnieuw opstarten weer werkend te krijgen
Theme (added 2026-08-10)
ga naar https://github.com/vinceliuice/WhiteSur-gtk-theme en bij de groene knop <> code druk je op download zip

zelfde voor https://github.com/vinceliuice/WhiteSur-icon-theme en https://github.com/vinceliuice/McMojave-cursors

ga naar de verkenner,en pak de.zip bestanden één voor één uit ( extract here )

in Terminal
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
cd Downloads
cd WhiteSur-icon-theme-master
./install.sh
cd ..
cd WhiteSur-gtk-theme-master
./install.sh
cd ..
cd McMojave-cursors-master
./install.sh
Dan start je Themes (start menu)

Wijzig het volgende (druk op de iconen rechts, dan kan je een andere optie kiezen)
  • Mouse Pointer => McMojave-cursors
  • Applications => WhiteSur-Light
  • Icons => WhiteSur
  • Desktop => WhiteSur-Light
Startbalk/Menubalk aanpassen
druk rechts op de startbalk beneden, kies de knop move en druk op de bovenband (zou in rood moeten zijn)

Druk nogmaals rechts, druk op Panel Settings, en pas Panel Height aan tot het kleinste (20)
Programmabalk beneden installeren
in Terminal:

sudo apt install plank

=> Kopieer de bestanden van WhiteSur-gtk-theme/src/other/planknaar .local/share/themes

=> Start menu kies Startup Applications, vanonder druk je op + , Choose Application , en zoek naar Plank

plank --preferences

Verander Theme naar GTK+

Ikzelf zet ook Icon Zoom aan.

Andere zaken die ik wil proberen...

[ Voor 113% gewijzigd door moorDgat op 15-08-2026 11:09 ]

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:59

talin

ES-MA

moorDgat schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:07:
Gezien macOS binnenkort niet meer geupdate wordt voor Intel Macs, en omdat ik nog een paar oude toestellen heb staan die perfect werken, zocht ik naar alternatieven.
  • Windows => Tja versie 11 werkt niet bij alle modellen zonder te hacken, dus brengt me niet veel verder.
  • OpenCore Legacy Patcher => de laatste macOS werkt niet meer op mijn Intel Macs, dus ook niet top.
  • Linux... da's lang geleden, een waardig alternatief?
Jawel. Dus ben ik aan het testen gegaan, en heb al één en ander opgelost (want inderdaad, als je de oude look-and-feel wilt van macOS, moet je één en ander aanpassen.)

Toestel => MacBook Pro 15" 2015 i7 16Gb (geen externe GPU)

Issues
  • Batterij wordt leeggezogen (OPGELOST)
  • Karakters niet standaard (BE toetsenbord, maar bv {[ etc staan op andere plaatsen dan bij Windows) (OPGELOST)
  • Gebruik van CMD toetsencombinaties (o zo veel logischer voor mij dan die van Windows/Linux) (OPGELOST)
  • CMD-Space voor Spotlight alternatief (UIT TE ZOEKEN)
Eerste ervaringen
  • Sneller dan MacOS
  • Looks like Windows, works like Mac
  • Tot nu toe stabiel

A.OPLOSSINGEN

A.1. Algemeen
A.1.1. Toetsenbord Karakters voor Belgisch Mac Toetsenbord
We moeten nieuwe toetsencombinaties toevoegen.

sudo nano /usr/share/X11/xkb/rules/base.xml
  • Zoek naar <name>be</name> (CTRL + W)
  • na <variantList> plak je volgende:

<variant>

<configItem>

<name>be_mac1243</name>

<description>Apple A1243 Keyboard</description>

</configItem>

</variant>
  • sla op met CTRL+S en sluit met CTRL+X
sudo nano /usr/share/X11/xkb/symbols/be

Hier moeten we de toetsencombinaties toevoegen net voor de eerste 'partial alphanumeric_keys':
partial alphanumeric_keys
xkb_symbols "be_mac1243" {
include "fr(oss)"
include "be(oss_frbe)"
name[Group1]="Apple A1243 Keyboard";
key <TLDE> {[ at, numbersign, onesuperior, lessthanequal ]}; // @ ³ ¹ # ADAPTED
key <AE01> {[ ampersand, 1, bar, greaterthanequal ]}; // & 1 | ≥
key <AE02> {[ eacute, 2, at, Eacute ]}; // é 2 @ É
key <AE04> {[ apostrophe, 4, dead_cedilla, U2014 ]}; // ' 4 ¸ —
key <AE05> {[ parenleft, 5, braceleft, bracketleft ]}; // ( 5 { [ ADAPTED
key <AE06> {[ section, 6, asciicircum, trademark ]}; // § 6 ^ ™
key <AE08> {[ exclam, 8, asciitilde, exclamdown ]}; // ! 8 ~ ¡
key <AE09> {[ ccedilla, 9, braceleft, Ccedilla ]}; // ç 9 { Ç
key <AE10> {[ agrave, 0, braceright, Agrave ]}; // à 0 } ] ADAPTED
key <AE11> {[ parenright, degree, braceright, bracketright ]}; // ) ° } ]
key <AE12> {[ minus, underscore, U2011, plusminus ]}; // - _ - ± (tiret insécab>
key <AC09> {[ l, L, bar, bar ]}; // l L | | ADAPTED
key <BKSL> {[ mu, dead_grave, dead_grave, dead_macron ]}; // µ ` ` ̄
// key <TLDE> {[ twosuperior, threesuperior, onesuperior, lessthanequal ]}; // ² ³ ¹ ≤
// ┌─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┲━━━━━━━━━┓
// │ # ≤ │ 1 ≥ │ 2 É │ 3 ˘ │ 4 — │ 5 [ │ 6 ™ │ 7 È │ 8 ¡ │ 9 Ç │ 0 À │ ° Ø │ _ ± ┃ ⌫ Back ┃
// │ @ ¹ │ & | │ é @ │ " # │ ' ¸ │ ( { │ § ^ │ è ` │ ! ~ │ ç { │ à } │ ) ] │ - ‑ ┃ space ┃
// ┢━━━━━┷━┱───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┺━┳━━━━━━━┫
// ┃ ┃ A Æ │ Z  │ E ¢ │ R Ê │ T Þ │ Y Ÿ │ U Û │ I Î │ O Œ │ P Ô │ ¨ ˚ │ * ̨ ┃ Enter ┃
// ┃Tab ↹ ┃ a æ │ z â │ e € │ r ê │ t þ │ y ÿ │ u û │ i î │ o œ │ p ô │ ^ [ │ $ ] ┃ ⏎ ┃
// ┣━━━━━━━┻┱────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┺┓ ┃
// ┃Shift ┃ Q Ä │ S „ │ D Ë │ F ‚ │ G ¥ │ H Ð │ J Ü │ K Ï │ L | │ M Ö │ % Ù │ £ ̄ ┃ ┃
// ┃Lock ⇬ ┃ q ä │ s ß │ d ë │ f ‘ │ g ’ │ h ð │ j ü │ k ï │ l | │ m ö │ ù ' │ ` ` ┃ ┃
// ┣━━━━━━━┳┹────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┲┷━━━━━┻━━━━━━┫
// ┃ ┃ > ≠ │ W “ │ X ” │ C ® │ V ← │ B ↑ │ N → │ ? … │ . . │ / ∕ │ + − ┃ ┃
// ┃Shift ⇧┃ < \ │ w « │ x » │ c © │ v ⍽ │ b ↓ │ n ¬ │ , ¿ │ ; × │ : ÷ │ = ~ ┃Shift ⇧ ┃
// ┣━━━━━━━╋━━━━━┷━┳━━━┷━━━┱─┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────┴───┲━┷━━━━━╈━━━━━┻━┳━━━━━━━┳━━━┛
// ┃ ┃ ┃ ┃ ␣ ⍽ ┃ ┃ ┃ ┃
// ┃Ctrl ┃ Alt ┃ Meta ┃ ␣ Space ␣ ┃AltGr ⇮┃Menu ┃Ctrl ┃
// ┗━━━━━━━┻━━━━━━━┻━━━━━━━┹───────────────────────────────────┺━━━━━━━┻━━━━━━━┻━━━━━━━┛
};
Ook hier sluiten met CTRL+S en CTRL+W

Nu moeten we Linux nog vertellen dat we deze gaan gebruiken:

setxkbmap -layout be -variant be_mac1243
A.1.1.2. Toetsencombinaties
Komt binnenkort
MacBook Pro 2015 i7 15"
Batterij snel leeg
Komt binnenkort
ik juich dit toe!
heb nog een hele stapel Intel MacBooks liggen.
Zoonlief gebruikt nu een 2017 pro 13" met W11 voor z'n school dingen.
maar kreeg laatst nog een 2019 16" die dochter wel graag in gebruik wil gaan nemen zodat ze haar school prul in de tas kan laten.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-08 10:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik heb een 2014 MacBook Air die prima draait op Kubuntu 26.04. Wifi is een beetje glitchy maar verder draait het als een trein, waar macOS Big Sur niet vooruit te fikken is.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-08 10:28
moorDgat schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:07:
Je hoeft niet persé dat laatste macOS, zolang je wel een versie hebt die nog security patches ontvangt.

(Maar niets mis met Linux natuurlijk. En Mint is wel een fijne lichte op Debian gebaseerde versie)

[ Voor 14% gewijzigd door PrimusIP op 05-08-2026 15:58 ]

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 20:01

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik heb een MacBook Pro 15 inch 2017 liggen en een paar keer pogingen gedaan om Mint goed draaiend te krijgen. over het grote geheel geen probleem, maar ik krijg Wireless niet werkend, ondanks alle suggesties welke ik in forums voorbij zie komen. Mint herkent de wireless broadcom card wel maar kan niet verbinden. Grap is dat wanneer ik een andere Wifi dongle gebruik en verbindt met een wireless netwerk, dat de broadcom plots ook werkt en netjes verbinding met het netwerk maakt. maar zonder die dongle lukt het niet.

Frustrerend want ik zou er nog vele jaartjes Mint op kunnen draaien. Ik zou het liefst Zorin willen draaien, maar die heeft hetzelfde issue. helaas helaas.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• moorDgat
  • Registratie: Augustus 2026
  • Nu online
OkselFris schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:20:
... Wireless niet werkend, ondanks alle suggesties welke ik in forums voorbij zie komen. ...
Probeer eens met een USB-C => UTP (geen externe WiFi adapter), ofwel via GSM (verbonden met kabel om zo hotspot aan te spreken)
Pagina: 1