• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:19
Hoi allemaal,

Ik loop de laatste tijd tegen iets aan in mijn carrière en ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Ik werk inmiddels een aantal jaar als java developer en merk dat mijn interesse steeds meer verschuift richting de "distributed systems" hoek van software engineering. Denk aan onderwerpen zoals: microservices , horizontaal schalen, fault tolerance / resilienc, consistency en distributed transactions

Ik merk zelfs dat ik hier in mijn vrije tijd veel over lees en fantaseer. Via boeken en thuisstudie kan ik de basis van dit soort onderwerpen wel aanraken, maar ik heb het gevoel dat je dit pas écht leert door dagelijks met dit soort systemen te werken en op langer termijn te onderhouden. Daarom ben ik op zoek naar een omgeving waar dit soort technische uitdagingen onderdeel zijn van het dagelijkse werk

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik in Noord Brabant en Limburg weinig bedrijven lijk te vinden waar deze concepten onderdeel van het werk is.

Mijn vraag is daarom:
  1. Zijn er in Noord-Brabant of Limburg bedrijven die wél veel met dit soort technische vraagstukken bezig zijn?
Of is de realiteit simpelweg dat de meeste bedrijven in deze regio niet op die schaal opereren en dat je voor dit soort engineering toch sneller richting de Randstad moet kijken?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen / ervaringen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:06

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik denk dat er genoeg bedrijven zijn rond Eindhoven (ASML bijv.) en verder ken ik Alphabet (BMW) in Breda.

Maar ik kom dan ook niet uit die regio.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 20:21
Rondom Genk in België wel. Den Bosch ook nog wel. Daartussen lijkt het vrij karig.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:39
Zoek je naar een bedrijf waar je als software developer met dit soort zaken aan de gang gaat of is iets als integration engineer ook iets waar je belangstelling ligt? Voor die laatste optie zou je aan Vodafone en Ericsson in Maastricht kunnen denken. Alle zaken die je noemt worden gebruik in mobiele telecomnetwerken.

Wat voor opleiding heb je?

[ Voor 28% gewijzigd door R_Zwart op 02-08-2026 21:49 ]

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:09
Vanderlande, wellicht het vroegere Marel, Phact, Ixon cloud? Ga eens echt zoeken ;)

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:19
Standeman schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:52:
Ik denk dat er genoeg bedrijven zijn rond Eindhoven (ASML bijv.) en verder ken ik Alphabet (BMW) in Breda.

Maar ik kom dan ook niet uit die regio.
Ik zit zelf bij ASML, en dat soort projecten zijn er helaas hier niet :P

R_Zwart schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:47:
Zoek je naar een bedrijf waar je als software developer met dit soort zaken aan de gang gaat of is iets als integration engineer ook iets waar je belangstelling ligt? Voor die laatste optie zou je aan Vodafone en Ericsson in Maastricht kunnen denken. Alle zaken die je noemt worden gebruik in mobiele telecomnetwerken.
Wat voor opleiding heb je?

HBO software engineering, idd graag vanuit een software developer perspectief. weet eerlijk gezegd niet wat het verschil is tussen integration engineer en software engineer, verschilt denk ik ook per bedrijf

[ Voor 51% gewijzigd door Un93m59 op 03-08-2026 19:33 ]

Pagina: 1