Oplossing voor beter en meer kamervullend geluid bij de TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frankentein1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:15
Ik zoek een

oplossing om beter en meer kamervullend geluid bij de TV te hebben

Wat is je budget?

300 euro heb ik er nu voor, maar dat mag eventueel meer zijn, dat wordt dan gewoon wat langer er voor sparen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om

een betere en meer kamervullende geluidservaring te krijgen tijdens films en concerten op TV.

Wat heb je zelf al?

Ik heb een Sony Bravia KDL49WE660. De volgende aansluitingen zitten er op:
  • HDMI Arc, nr. 1 (HDMI 1.4)hier zit de KPN TV ontvanger op
  • HDMI nr. 2 (HDMI 1.4) , hier zit de BD speler op
  • Scart
  • 2x USB 2.0
  • Geen Bluetooth verbinding mogelijk
Mijn voorkeur gaat naar een soundbar met losse draadloze speakers, eventueel een (bedrade) subwoofer.

Ik snap dat een losse receiver een andere oplossing is, waar ik dan de speakers aan hang. Echter heb ik het liefst geen losse receiver in mijn kamer staan.

Welke vragen heb je hier nog over?

Zijn er ook HDMI splitters/switches, zodat ik de KPN TV ontvanger en de BD speler op HDMI 2 zet(als zijnde ingangssignaal) en het nieuwe apparaat op HDMI Arc 1 (als zijnde uitgangssignaal)

Zou het ook mogelijk zijn om.een Bluetooth zender met USB aansluiting in de TV te pluggen, zodat draadloze speakers die via Bluetooth werken, te gaan gebruiken? 

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:05

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een soundbar met twee HDMI inputs zou een nette oplossing zijn, dan heb je geen losse HDMI switch nodig en je hoeft niet van TV input te wisselen.

Anders een tweede hands receiver met twee of meer luidsprekers, al dan niet met losse sub?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:13
Via Bluetooth ga je sync problemen krijgen, ook is de geluidskwaliteit beperkt.

Samsung biedt veel bang voor de buck en goede geluidskwaliteit voor soundbar begrippen, je kunt dan kijken naar QS700 en hier later achter speakers aan toevoegen (deze zijn draadloos maar hebben wel een stroomkabel nodig).

Of je kunt tweedehands naar een Samsung Q930x kijken, wellicht dat er binnen je budget iets te koop is.

Beide genoemde modellen hebben een HDMI uitgang en ingang zodat je geen switch nodig hebt.

• Frankentein1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:15
Bedankt beiden. Even een vraag retour. De Samsung QS700 vind ik, ook de eventuele uitbreidingen. Echter de Q930x vind ik totaal niet, in tegenstelling tot de Q930D en Q930F. Welke bedoel jij precies?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:33

FeaR

In GoT we trust

PD2JK schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:32:
Een soundbar met twee HDMI inputs zou een nette oplossing zijn, dan heb je geen losse HDMI switch nodig en je hoeft niet van TV input te wisselen.
Plus je bent niet afhankelijk van de mogelijke beperkingen van HDMI ARC. Enerzijds ondersteunde codecs van de TV. Nog maar weinig TV's ondersteunen DTS, oftewel dan zal je deze track niet uit de TV kunnen sturen (mits de sound bar dit zou ondersteunen). Genoemde Sony ondersteunt wel DTS dus puur als voorbeeld/volledigheid. Andere kant de beperking van HDMI ARC, maximaal 5.1 compressed of stereo uncompressed. Wil je meer (kanalen of bitrate) dan heb je HDMI eARC nodig. Bronnen direct op een sound bar geeft mogelijkheid tot meer kanalen/hogere bandbreedte.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 02-08-2026 21:45 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:13
Frankentein1977 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:16:
Bedankt beiden. Even een vraag retour. De Samsung QS700 vind ik, ook de eventuele uitbreidingen. Echter de Q930x vind ik totaal niet, in tegenstelling tot de Q930D en Q930F. Welke bedoel jij precies?
Graag gedaan.

Samsung brengt elk jaar een marginale upgrade uit bij de Q930 serie, met 'x' doelde ik op de letter achter deze serie. Vanaf de C zit je goed, pas op met de D versie (issues met firmware updates waarbij de soundbar kan/ kon bricken), je zou dan naar de Q930C, Q930F en Q930H kunnen kijken.

Een andere optie is de Q800C, F of H + los te kopen achterspeakers.
Pagina: 1