Stroom verbruik meerdere groepen kostengunstig meten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:57
Ik heb een pand met meerdere verbruikers, en ik wil het stroomverbruik daarvan wat beter in kaart brengen. Om zo het stroomverbruik terug te brengen.

Om even een idee te geven van de dimensies:
3x80A aansluiting.
30.000 kWh Import
20.000 kWh Eigen Produktie met PV, waarvan ik slechts 1500kWh exporteer.
2000W basisverbruik nachts

Op dit moment heb ik een mix van Shelly EM, Z-wave en Modbus apparaten die stroom meten.

Ik ben op zoek naar een relatief gunstige oplossing. Want als ik 8 Shelly Pro 3EM a €150 moet aanschaffen dan haal ik dat er nooit uit.

Wat zijn eventueel mogelijkheden die ik overzien heb?

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Beste antwoord (via yzf1kr op 04-08-2026 10:48)

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:53

lasharor

7 december 2004

Ik zou dan eerder deze kopen: https://www.amazon.nl/-/e.../dp/B0C79PNK84/ref=sr_1_1

Versie 2 (moet je even online zoeken) is ook te flashen met esphome.

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Is het van belang om alles continue te meten of is sequentieel de meting doen ook een optie?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Bij Ome Ali kan je 3 X 80 A meten voor de halve prijs.

https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-CT-3-phase.html?spm=a2g0o.home.search.0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zh7Z6JA5sU6BWhz3Lg7ErYNcyjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U12bf6gGYY8RDBKbx49r4b90.png?f=fotoalbum_large

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Met een shelly EM (die je al hebt liggen) kan je een tijdje (een week bijvoorbeeld) meten op elk circuit; terwijl je ook het geheel opmeet (P1 meter op je teller?). Het is erg nuttig om ook je opwek van zon er bij te nemen, dat kan je vast uit je omvormer halen.

Meten op zich doet niet zoveel, het is wat je er mee doet en wat er mogelijk is. Voor verwarmen boven de 80° is er weinig besparing mogelijk, terwijl je naar 45° gemakkelijk 5 keer minder verbruikt als je warmtepomp-techniek kan inschakelen. Een zuinige frequentieregelaar kan flink schelen voor snelheidsgeregelde motoren.

Gezien het bedrijfsmatig lijkt, is een energie-audit geen goeie optie? Kan je in kosten steken, en geeft je gepast advies volgens jou activiteiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Je zou gewoon een "domme" meter kunnen plaatsen die je uitleest via de S0 pulsuitgang die je aansluit op een GPIO aansluiting van een single-board computer (Pi of zelfs een ESP32). Dan hack je een dashboardje in elkaar met een willekeurige AI (Claude, Gemini, ChatGPT).
https://www.elektramat.nl...ame-levering-sdm72bi-mid/
(Dit is een Eastron en dat is gewoon een goed en gerenommeerd & gekeurd merk) Ik weet niet of deze aan je amperage's enzo voldoet, maar het scheelt wel al weer wat van de genoemde kosten, je zou ook een offerte kunnen aanvragen, bij 8 staffelt het al natuurlijk).
No offense, mooie oplossing maar mogelijk gevaarlijk. Ik zou zeker geen energiemeter (of groepen of whatever) bestellen bij Ali, je weet nooit 100% zeker wat je ontvangt en of dat aan de Europese standaarden voldoet!

[ Voor 50% gewijzigd door Kecin op 03-08-2026 17:01 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:30
yzf1kr schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:51:
Ik ben op zoek naar een relatief gunstige oplossing. Want als ik 8 Shelly Pro 3EM a €150 moet aanschaffen dan haal ik dat er nooit uit.
Valt er dan wel energie te besparen? Als 1200 Euro al een te hoge investering is om inzicht te krijgen, de investering om de verbruikers energiezuiniger te maken komt daar nog eens bovenop.

Spel en typfouten voorbehouden

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kecin schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:58:
No offense, mooie oplossing maar mogelijk gevaarlijk. Ik zou zeker geen energiemeter (of groepen of whatever) bestellen bij Ali
Van alle spullen van Ali voor in je meterkast zou ik me juist om dit soort meters het minst zorgen maken. De meting gebeurt met een klem om een ader waarmee het magnetisch veld wordt gemeten. Er gaan geen grote vermogens door de meter zelf en er wordt niks geschakeld. De meter zelf krijgt 230V zodat hij een referentiespanning heeft en natuurlijk om (met een spanningsconverter) 3,3V voor de ESP of vergelijkbare microcontroller te leveren.

Het is vergelijkbaar met een 230V led-peertje van Ali gebruiken. Niet met relais of meters waar hoge stromen doorlopen.

Nog steeds prima om ervoor te kiezen niets van Ali op 230V te kopen / gebruiken. Maar zo'n meter met externe klemmetjes is niet het toppunt van gevaar en smeltende modules of zo :)

Je zou zoiets ook zelf kunnen maken met alleen maar spul met een lage spanning (ESP's plus die klemmetjes), als je vanuit de slimme meter de spanning van elke fase kan halen zodat je die in je software kunt gebruiken in de berekening om met de spanning van de fase en de meting van de klem tot het vermogen te komen dat door die ader gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 03-08-2026 21:37 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Gizz schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:15:
[...]

Van alle spullen van Ali voor in je meterkast zou ik me juist om dit soort meters het minst zorgen maken. De meting gebeurt met een klem om een ader waarmee het magnetisch veld wordt gemeten. Er gaan geen grote vermogens door de meter zelf en er wordt niks geschakeld. De meter zelf krijgt 230V zodat hij een referentiespanning heeft en natuurlijk om (met een spanningsconverter) 3,3V voor de ESP of vergelijkbare microcontroller te leveren.

Het is vergelijkbaar met een 230V led-peertje van Ali gebruiken. Niet met relais of meters waar hoge stromen doorlopen.

Nog steeds prima om ervoor te kiezen niets van Ali op 230V te kopen / gebruiken. Maar zo'n meter met externe klemmetjes is niet het toppunt van gevaar en smeltende modules of zo :)

Je zou zoiets ook zelf kunnen maken met alleen maar spul met een lage spanning (ESP's plus die klemmetjes), als je vanuit de slimme meter de spanning van elke fase kan halen zodat je die in je software kunt gebruiken in de berekening om met de spanning van de fase en de meting van de klem tot het vermogen te komen dat door die ader gaat.
Zeker een valide punt! Het product in het screenshot is dat wel, maar de link laat hier andere meters zien (die je dus werken met een doorlus), maar ook EV-Laders, dus dikke kans dat Ali iets anders maakt van de link.

[ Voor 3% gewijzigd door Kecin op 03-08-2026 21:46 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • Beste antwoord

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:53

lasharor

7 december 2004

Ik zou dan eerder deze kopen: https://www.amazon.nl/-/e.../dp/B0C79PNK84/ref=sr_1_1

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:57
naftebakje schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:09:
Met een shelly EM (die je al hebt liggen) kan je een tijdje (een week bijvoorbeeld) meten op elk circuit; terwijl je ook het geheel opmeet (P1 meter op je teller?). Het is erg nuttig om ook je opwek van zon er bij te nemen, dat kan je vast uit je omvormer halen.

Meten op zich doet niet zoveel, het is wat je er mee doet en wat er mogelijk is. Voor verwarmen boven de 80° is er weinig besparing mogelijk, terwijl je naar 45° gemakkelijk 5 keer minder verbruikt als je warmtepomp-techniek kan inschakelen. Een zuinige frequentieregelaar kan flink schelen voor snelheidsgeregelde motoren.

Gezien het bedrijfsmatig lijkt, is een energie-audit geen goeie optie? Kan je in kosten steken, en geeft je gepast advies volgens jou activiteiten.
Er word al veel uitgelezen:

Smartmeter via Hardware interface
De PV omvormer via Modbus
De wasruimte waar 2 drogers en 2 wasmachines (allemaal krachtroom) staan via Shelly.
Partonen van de boilers voor de PV overschot zitten ook op modus.

Het gaat mij voornamelijk om abnormaal verbruik in te gaten te houden. Ik ken mijn grootverbruikers, en ik weet dat besparing daar lastig is.

Energie audit heb ik al een keer gedaan, maar daar komt weinig bruikbaars uit. Die beginnen eerst over isoleren en dan een warmtepomp, voordat ik aan PV begon. Een investering van dik €200.000 met een terugverdientijd van decennia.
lasharor schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:49:

Aha, dat is een heel interessante oplossing. _/-\o_

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Pagina: 1