Advies SMB netwerk setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:34
Hi Tweakers,

Ik heb wat advies nodig met betrekking tot het inrichten van een kleine bedrijfssetup. Aangezien ik al een aantal jaren uit de IT ben.

Ik draai momenteel als test een eigen ERP applicatie voor mijn bedrijf. Dit loopt nu zeer netjes voor 7 maanden en ik wil het nu uitrollen.

Ik ga hiervoor een rack server inrichten.

- Hierin komen twee workstations te hangen voor productie waar personeel op kan inloggen. Deze kunnen met VNC intern inloggen via verschillende werkplekken. Dit werkt super omdat de werkplek wisselt. En ze dan hun eigen sessie beschikbaar hebben.

- Een server (nog samen te stellen). Voor het draaien van het ERP pakket. Met max 5 gelijktijdige gebruikers. Hierop draait Linux met een Postgres database.

Eigenbouw 2U server op basis van Intel B550M chipset met AMD Ryzen 5 5600GT, 32GB 2 x SSD's in RAID 1.

- Als 1U nas zou ik het liefst iets kant-en-klaars kopen. Mijn oog is gevallen op een Qnap TS-433eU. Ik heb al ervaring met de Qnap software (thuis draait ook een Qnap nas). Deze heeft 2 x 2.5GB Ethernetpoorten

Wat gaat hier op draaien:

Backups van de server

Lokale file server

De thuis Qnap NAS zal via VPN hierop backups maken

Opslag van 3 videostreams

- Als managed switch had ik de QSW-M2108R-2C op het oog. Ruim voldoende voor een klein bedrijf.

10gbe en 2.5gbe poorten

VLAN ondersteuning

Aan de server en nas komt nog een UPS te hangen zodat alles netjes wordt afgesloten bij stroomuitval.

Als router weet ik nog niet wat ik ga gebruiken. Deze moet een Wireguard VPN kunnen opbouwen naar thuis. Dan kan ik met HBS op de QNAP backups maken.

Wat is jullie mening hierover? Ik zou het liefst zo min mogelijk zelf willen sleutelen vandaar de Qnap hardware.

[ Voor 5% gewijzigd door timskiej op 02-08-2026 14:03 ]

Alle reacties

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-08 23:02

SpamLame

niks

Als je zo min mogelijk wilt sleutelen waarom dan niet een of the shelf pizzadoos van bv super micro ipv zelf met componenten aan de slag. Noot b550 is van and niet intel

[ Voor 26% gewijzigd door SpamLame op 02-08-2026 14:04 ]

• timskiej
Heb ik ook aan gedacht. Maar dan zie ik allemaal systemen van 5k+. Voor de taken die de server moet doen, denk ik... een beetje overkill. Vandaar dat ik deze nog wel zelf wilde bouwen.

mbt b550. Ik zie het! Ik heb dit verkeerd doorgestuurd.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waarom VNC en niet RDP? RDP is sneller en daarmee kan je ook je eigen remote sessie meenemen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:39:
Waarom VNC en niet RDP? RDP is sneller en daarmee kan je ook je eigen remote sessie meenemen.
Schat in dat de beschikbaarheid van RDP op Linux wat beperkt is.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:55

nelizmastr

Goed wies kapot

PolarBear schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:43:
[...]

Schat in dat de beschikbaarheid van RDP op Linux wat beperkt is.
Dat schat je verkeerd in :)

Er zijn goede RDP clients en servers voor Linux, zoals Remmina (client) en xrdp (server).

Het is qua kwaliteit en snelheid echt een beter en prettiger protocol voor remote access dan VNC, wat voor mij altijd voelt als een noodoplossing met hoge latency en matig beeld.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• timskiej
Microkid schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:39:
Goeie vraag eigenlijk. Een andere Linux client nam ik over via VNC. Dus voor de workstations gebruik ik ook VNC. Dit zijn echter Windows machines waar een grafische applicatie op draait. Met VNC geen problemen gehad. Maar ik zal RDP eens proberen als dit wat winst geeft.
Pagina: 1