Quooker lek na verplaatsen reservoir

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-08 19:04
Ik heb bij wat kleine werkzaamheden in mijn spoelkast het reservoir van onze Quooker combi even aan de kant gezet en weer terug gezet.

Nu heb ik een lekkage boven de bovenste moer. Het water spuit en druppelt er bij gebruik boven de bovenste moer in de verbinding naar het metalen buisje uit.

Het hoekige buisje kan ook een soort op en neer bewegen waarmee je de onderste moer (wat een soort halve moer is en een moer die voor de helft gewoon is afgerond) dieper de bovenkant van het reservoir in duwt. Dit komt bij gebruik van de quooker wel direct onder druk te staan.

Aandraaien van beide moeren levert niet heel veel verschil op en ik durf ook niet harder aan te draaien. Ik houd de onderste moer tegen en draai die boven er strakker tegenaan. De onderste lijkt vrij te kunnen draaien dus ik weet niet hoe dit vastzit. Ik durf het niet los te halen omdat ik de aansluiting niet ken. Kan ik dit zelf maken, eventueel met nieuwe onderdelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w27GLqxqtwQ99xKdJ67VqB7qWyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ca5iiTQaEp0ANHPBONMxrEBa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:45
Ja. Al het hete kokende water eruit. Stekker eruit en op je gemak even goed bekijken. Beweging klopt. Als hij nog nooit open is geweest kun je het combineren met het ontkalken van het vat (lees de vlokken kalk eruit halen).

idealiter ook je hitec filter vervangen .

Als je enigszins handig bent kun je dit.

• CarpeVentum
Ik heb de slang losgemaakt.

Het lijkt wel of de aansluiting wat scheef staat maar lijkt me sterk dat dat door mij of het verplaatsen komt. Ook zit er geen rubber in de aansluiting, maar dat lijkt me hoe het hoort?

Is het dan echt een kwestie van stevig aandraaien of zijn er als het dan blijft lekken toch andere onderdelen nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGYacnLj7SHtP679kUsPneHHtkw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqUgShQ8v6weC4sYYDQzs4bH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oK2rL-Y13zMwi_oFrTTIjcgZjQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieSeub9rPUd2kuHc3UnxVqw3.jpg?f=fotoalbum_tile

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

CarpeVentum schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:00:
Ik heb de slang losgemaakt.

Het lijkt wel of de aansluiting wat scheef staat maar lijkt me sterk dat dat door mij of het verplaatsen komt. Ook zit er geen rubber in de aansluiting, maar dat lijkt me hoe het hoort?

Is het dan echt een kwestie van stevig aandraaien of zijn er als het dan blijft lekken toch andere onderdelen nodig?
[Afbeelding][Afbeelding]
Bij dit soort verbindingen hoort inderdaad een afdichting te zitten. Die zie je ook zitten aan de slang kant, is compleet versleten. Dat zijn dit soort ringetjes https://www.gamma.nl/asso...timent-12-stuks/p/B206447

Een nieuwe ertussen en hij moet weer waterdicht zijn. Goed aandraaien maar ook niet te strak, bij dit soort dingen geldt vast is vast

• ligflits
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:54
Fiberring ertussen. De rode resten zie je nog zitten op je foto. Zie YouTube: Een Quooker COMBI-reservoir installeren op 1:49

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02:59
Ik had moeite om de juiste maat fiberring te vinden, het is een wat typische maat. Uiteindelijk gewoon bij Quooker zelf een setje besteld.

Viel qua kosten mee en was snel binnen, dus als je niet moeilijk wilt doen kun je het beter daar bestellen.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
LuisjeNL schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:41:
Ik had moeite om de juiste maat fiberring te vinden, het is een wat typische maat. Uiteindelijk gewoon bij Quooker zelf een setje besteld.

Viel qua kosten mee en was snel binnen, dus als je niet moeilijk wilt doen kun je het beter daar bestellen.
Heb je daar een linkje van? Ik kan ze niet vinden op de website.

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02:59

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:18
Fiberring van 10 mm

O ringen

[ Voor 72% gewijzigd door Edje44magnum op 02-08-2026 10:57 ]

• CarpeVentum
Dank allen! Ik heb de ringen besteld en zal deze ertussen zetten bij het monteren. Dat zal vast helpen. Wel bijzonder dat zo’n ring… verdampt?

• ligflits
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:54
Als je de haakse bocht toch al los hebt, dan gelijk even de Quooker uit elkaar halen en het kalk uit het reservoir halen.

Zie: YouTube: How to Service & Descale your Quooker COMBI vanaf 2:15 (kan in principe ook gewoon zonder een nieuwe service set zie ze in het begin van het filmpje uit de doos halen.)
Pagina: 1