Vraag

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:25
Mijn vraag

Tijdje geleden via marktplaats wat spulletjes gekocht voor de oudere pc. (vintage)
Daarbij zat ook deze odroid XU4 single board computer bij.
Alleen dat ding en verder zat er niks bij.
Hij heeft al een tijdje op de pc gelegen (op een glasplaat).
Ik dacht laat ik er eens naar gaan kijken of ik hem werkend kan krijgen.
Heb zelf geen enkele ervaring met deze computertjes.. Dus ik weet totaal niet hoe deze reageren.
Ik snap dat er nog een microSDcard of een eMMC flash ding erop aangesloten moet worden.

Ik snap verder hoe ik dat ding aan moet sluiten.
Alleen het is mij totaal niet bekend hoe dit ding hoort te reageren als er geen opslag met software is aangesloten. Heb gisteren nog een nieuwe power adapter gekocht die ruim voldoende is en ook voor dit apparaat geschikt moet zijn. Heeft wel 1 amp meer, maar las dat het ding al snel de volledige 4amp zou gebruiken en vaker voorkomt dat het met een 4amp stekker al snel instabiel word. Nou wil ik deze kunnen zien of dat deze XU4 het nog wel doet, of misschien toch al kapot blijkt te zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.

- Ik heb de handleiding van hardkernel al doorgelezen. Er staat heel veel dingen in.
Maar vind nergens hoe hij zonder microsd card zou moeten werken.

- Heb ook al diverse wiki`s van de Xu4 gelezen.. Maar daar staat ook nergens wat te doen als de hardware niet zou werken. Alleen als hij het niet zou doen als de microSD niet goed klaar gemaakt zou zijn met de bootloader / software.

- Heb de odroid xu4 aan het stroom aangesloten en met een hdmi kabel.

Wat ik te zien krijg is een rode felle powerled. Voor de rest werkt de odroid xu4 helemaal niet. Ook geen beeld output naar het scherm.

Dus ik vraag mij af.. Werkt het systeem en daarmee bedoel ik dat hij alleen aan hoeft te gaan en beeld hoeft te geven

zonder dat ik een micro SD card erin steekt.. Of is dit een normale werking van dit ding.. En gaat hij pas echt draaien als er een micro SD card erin zit met de bootloader en software.?
Want ik kan op dit moment niets waarnemen of dat hij het wel doet, of misschien toch gewoon kapot blijkt te zijn.

Iemand een idee?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Beste antwoord (via Robin4 op 02-08-2026 20:49)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40
Tja, het is een raspberry-pi-achtig SBC-tje, zonder iets om van te booten doet die he-le-maal nada.

Dus even geduld, en wacht op je kaartje ;)

Repareren doe je zo.

Alle reacties

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56
Dit is precies wat dat ding doet als er geen storage aangesloten is. Je zult er dus een SD card of eMMC module in moeten steken.

• Robin4
En hoe zou het ding reageren als hij hardware kapot zou zijn?

Krijg je dan helemaal geen power LED te zien? Of gaat dat LEDje knipperen of zo?

microSD card is momenteel onderweg. Ga z.s.m er een image erop zetten.

Ik dacht dat het ding zelf geflashed moest worden of zo..

Of dat iemand deze heeft kapot gemaakt door een slechte flash.

[ Voor 22% gewijzigd door Robin4 op 02-08-2026 13:26 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40
Tja, het is een raspberry-pi-achtig SBC-tje, zonder iets om van te booten doet die he-le-maal nada.

Dus even geduld, en wacht op je kaartje ;)

Repareren doe je zo.

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-08 17:00
Je kan nagaan of er een emmc op zit aan de Onderzijde.

Bijkomend moet je ook nog een switch omzetten om te booten van SDkaart of MMC, staat normaal ook op de switch naar welke kant deze moet.

• Robin4
Dank je.. Die eMMC aansluiting had ik al zien zitten. (momenteel wat prijzig als die SBC nog niet getest hebt op werking. Heb hem viavia dus weet niet of dat hij het wel doet)) En daarna moet ik eerst een doel vinden om toch een eMMC aan te schaffen)
Maar leek me wat goedkoper om eerst een micro SD card te proberen.
Weet daar de nadelen en voordelen van.

Dat schakelaartje heb ik ook al gezien, maar die stond nog op SDcard.

Ja links, SDC en rechts eMMC.

[ Voor 28% gewijzigd door Robin4 op 03-08-2026 17:48 ]

• Robin4
Kan melden dat hij het doet.

Moet helaas wel een ander fannetje op, wat deze is echt op.

ubuntu-24.04-6.6-mate-odroid-xu4-20240911.img.xz

Deze op de microSD gezet. De eerst keer met linux gedaan, ging goed met balenaEtcher. Was voor mij de wat makkelijker optie. Met andere archievers nooit op linux gewerkt.. Gaat anders dan op windows.
(zal het ooit leren en oppakken, maar helaas komt er nou even iets teveel op mij af. (omslag van windows naar linux moet je toch nog even verwerken, heeft ze tijd nodig)

Alles aangesloten en werken. Ben alleen niet helemaal uit hoe die poweroff button werkt.
Of hij is kapot, of ik begrijp niet hoe dat ding werkt. Ga er van uit dat ik gewoon op de bovenkant moet drukken.

Alleen doet hij dan niks.. Maar gaat wel aan als ik er direct stroom erop zet.

Ik vraag me af hoe werkbaar die Ubuntu versie van mate voor odroid nog is. Je merkt wel dat je tegen de eisen werkt van de machine.(denk het krappe 3GB geheugen) Of ik wellicht dan niet beter de lite versie kan installeren.. Of linux is misschien te zwaar gewoon door loop der tijd en dan gebruik op android wellicht nog de enige optie is op dit ding.

Pagina: 1