Gigabyte GA-EX-38 DS5 moederbord condensatoren vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Cookiemonsterr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:15
Geachte tweakers,

Ik heb een Gigabyte GA-EX-38 DS5 moederbord waarvan ik alle condensatoren van 2,5 v ( CPU vrm zone en ram zone, 6,3 v en 16 v ( filtering ingangsspanning bord ) wil vervangen. Aanleiding is dat het bord sinds kort niet meet boot en ik er vrij zeker van ben dat het aan de condensatoren ligt. Voor de vervangende condensatoren heb ik een aantal opties betreft merken. De vraag is : stel dat ik condensatoren neem van bijvoorbeeld het merk Kemet , als ik de datasheet van de 750 serie lees dan staat daar vermeld dat bij sommige van de benodigde waarde(n) de ESR waarde hoger is ( + 5 milliohm tov origineel ) en de High ripple curent behoorlijk naar beneden afwijkt in vergelijking met de originele 16 volt condensatoren ( waren destijds van Sanyo OS-CON / Nichicon series. Ik heb gelezen dat de meningen behoorlijk kunnen verschillen betreft welke te gebruiken condensatoren , bij overklokken van het systeem ( gebeurt niet , incidenteel gebruik als oud systeem voor testen van componenten ) is het aangeraden dat de condensatoren de exacte specificaties moeten hebben. Kan het bord bij normaal gebruik stabiel draaien met condensatoren waarvan de ESR waarde en High Ripple current afwijken tov origineel?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:51
Waarom denk je dat de caps slecht zijn, staan ze bol en heb je ze ook al getest? Er kunnen 101 andere oorzaken zijn waarom je mobo niet post :)

My favorite programming language is solder.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18

SpamLame

niks

Voor mij is et een tijd terug dat ik me me caps vervangen heb beziggehouden, doe er mee wat je wilt.

Van wat ik me herinner, je neemt identieke of beter specs (ander merk kan).
Identiek omdat in de eerste plaats de fabrikant een ontwerp heeft gemaakt die voldoet met die compenenten.
In de 2de plaats vanwege waar ze hun werk doen, power delivery voor CPU/RAM.

Lagere ESR & ripple current is beter, beide beinvloeden/bepalen hoeveel de condensator opwarmt. Is dat te hoog dan beinvloed dat iig de levensduur.

Bij jouw usecase, incidenteel gebruik als oud systeem voor testen van componenten, kan je misschien wegkomen met slechtere ESR waarde en High Ripple current waardes, waar het argument levensduur betreft. Voor de stabiliteit van het bord en je tests, zou ik als nog identieke of betere waardes gebruiken

• Cookiemonsterr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:15
Puch-Maxi schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 02:13:
Waarom denk je dat de caps slecht zijn, staan ze bol en heb je ze ook al getest? Er kunnen 101 andere oorzaken zijn waarom je mobo niet post :)
Omdat het bord een tijd geleden - een aantal jaren terug wel goed werkte. Na niet opstarten de condensatoren tijdelijk verwisseld voor electrolytische condensatoren en bord bootte toen wel. Het zijn Solid polymer caps = condensator met behuizing van aluminium met een andere techniek - geen vloeibaar electrolyt waardoor deze niet bol kunnen staan.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:17

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou mij in ieder geval niet druk maken om die 0,005 ohm verschil in ESR.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:51
@Cookiemonsterr
Check het is me nu duidelijk, ik dacht dat het om elco's ging :)

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1