Ford Transit Custom laden via jump-start punten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:15
Ik heb het internet al drie keer rondgegoogled maar ik kan geen sluitend antwoord vinden op mijn vraag.

Ik rijd een Ford Transit Custom (bj 2019). Soms wat meer, soms minder kilometers. Ik wil graag de hoofdbatterij (eigenlijk 2 stuks, want geleverd met dual-battery setup voor zwaarder gebruik) vol kunnen laden zodat het stop-start systeem altijd werkt en de alternator minder hard hoeft te werken.

Nu heb ik een setup gemaakt om het laden maximaal eenvoudig te maken; ik heb een chassis aansluiting gemaakt (MagCode Power Port) waar ik mijn Victron Blue Smart IP65 lader 12/15 met een MagCode Power Clip op aansluit. De power port heb ik aangesloten op de jump-start punten. Dit was by far de makkelijkste manier. De accu's zelf zitten namelijk in de passagiersbank en zijn vanaf de onderzijde en motorruimte, in ieder geval voor mij, niet eenvoudig te bereiken.

Ik lees op internet vooral dat de jump-start punten min of meer direct aangesloten zijn op de batterijen. Perfect dus.

Echter, als ik de laadsessie volg in de VictronConnect app, dan zie ik dat deze vrij exact na 30 minuten klaar is. Ik kan dit precies herhalen door de lader af te koppelen en opnieuw aan te sluiten. Het laadproces gaat dan min of meer verder waar hij gebleven was, voor de volgende 30 minuten.

Mijn hypothese is dat Ford's BCM (battery control module) en/of BMS (battery management system) load na 30 minuten afschakelt. Ik zie dit op internet veelvuldig genoemd worden als timeout op bijv. 12V-power sockets, infotainment (bijv. hier, hier), echter nergens worden de jump-start punten genoemd.

Kan iemand bevestigen of de jump-start punten inderdaad na x minuten (standaard 30 lijkt het) afgeschakeld worden? Zo ja, dan weet ik dat ik een poging kan wagen dit op te hogen bij de Ford dealer, danwel met ForScan.

Zo nee, dan gaat er iets anders mis en zal ik toch moeten gaan kijken of ik een kabel naar de passagiersbank kan trekken.

Of heeft iemand nog andere ideeën waarom de laadsessie na 30 minuten stopt?

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!