Speakers voor salon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 1992Mark
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-08 23:30
Mijn vraag
Wij zijn momenteel bezig met de bouw/verbouwing van een nieuwe salon en willen graag tijdens de bouw alvast de juiste voorbereidingen voor de audio treffen. Alleen hebben we zelf weinig verstand van audio, versterkers en multiroom-systemen, dus ik kan wel wat advies gebruiken.

De salon bestaat uit:
  1. Behandelkamer 1: 4,75 × 2,75 meter (±13 m²)
  2. Behandelkamer 2: 4,75 × 2,75 meter (±13 m²)
  3. Centrale ruimte: 3,26 × 9,45 meter (±31 m²)
De centrale ruimte is de ruimte waar de nageltafels staan, maar hier bevindt zich ook de wachtruimte en de balie.

De wens dat er is, is volledig ingebouwde plafond- of eventueel wandspeakers. We willen geen losse speakers in de ruimtes hebben staan, omdat het geheel strak en netjes weggewerkt wil hebben. Voor de twee behandelkamers is het belangrijk dat er per ruimte afzonderlijk muziek kan kiezen en het volume kan regelen.
  1. Behandelkamer 1 → ontspanningsmuziek
  2. Behandelkamer 2 → andere ontspanningsmuziek
  3. Centrale ruimte → achtergrondmuziek
Het zou daarnaast prettig zijn als de ruimtes eventueel kan groeperen, zodat dezelfde muziek tegelijkertijd in meerdere ruimtes kan worden afgespeeld.

Bediening zou het liefst via een telefoon/tablet en een app doen. We willen dus niet steeds naar een centrale versterker hoeven lopen om iets aan te passen.

Qua speakerindeling is onze eerste gedachte is:
  1. Behandelkamer 1: 2 inbouwspeakers
  2. Behandelkamer 2: 2 inbouwspeakers
  3. Centrale ruimte: 4 inbouwspeakers
In totaal dus 8 inbouwspeakers.

Het gaat voornamelijk om achtergrondmuziek en rustige ontspanningsmuziek. Het is vooral belangrijk dat het geluid prettig en gelijkmatig over de ruimte verdeeld is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
We hebben hier en daar al wat informatie gezocht voor de mogelijkheden, echter willen we het budget op maximaal €1.500,- houden. Een aantal opties gingen al snel richting de €5.000,-

We horen graag jullie suggesties.

Alle reacties

• maikel55
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Wat een optie zou kunnen zijn is 3x een WiiM Amp Streamingversterker, dan heb je voor iedere ruimte een aparte versterker zodat je in alle ruimtes je eigen muziek kan kiezen.

Met de mogelijkheid om alles te bedienen in een app op tablet of telefoon en een afstandbediening. En in dezelfde app kan je dan ook alle ruimtes koppelen en overal hetzelfde afspelen.

Enige ervaring die ik met dit merk heb is een WiiM Sound Smart Speaker die hier in de keuken staat, geluid is prima, de app werkt soepel geen lange laadtijd of problemen met koppelen. En de bijbehorende afstandbediening wordt opgeladen via usb c.

*Edit: ik zie nu dat je in de centrale ruimte 4 luidsprekers zou willen, daar had ik geen rekening mee gehouden. Budget is dan misschien toch aan de krappe kant.

[ Voor 12% gewijzigd door maikel55 op 02-08-2026 11:47 ]

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:45
Zelf was ik voor 4x WIIM sound lite gegaan, 1x in ruimte 1, 1x in ruimte 2, en 2x in ruimte 2. Qua oppervlakte is dat meer dan voldoende en zou je rond de 1000,- klaar zijn.

Grootste "probleem" is dat men geen speakers wil zien en dan kom je in andere een prijzige systemen. Om fatsoenlijk geluid uit inbouwspeakers te krijgen is al lastig, daar komt je bekabeling en losse versterking nog bij.

[ Voor 8% gewijzigd door KernelPanic op 02-08-2026 12:18 ]

• maikel55
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
KernelPanic schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:17:
Zelf was ik voor 4x WIIM sound lite gegaan, 1x in ruimte 1, 1x in ruimte 2, en 2x in ruimte 2. Qua oppervlakte is dat meer dan voldoende en zou je rond de 1000,- klaar zijn.

Grootste "probleem" is dat men geen speakers wil zien en dan kom je in andere een prijzige systemen. Om fatsoenlijk geluid uit inbouwspeakers te krijgen is al lastig, daar komt je bekabeling en losse versterking nog bij.
Helemaal mee eens, als je deze ergens netjes in een hoek of op een plankje kan plaatsen dan is dit een een mooie oplossing voor het budget van €1500.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Denk ook aan de licentie die je nodig hebt om buiten de privésfeer muziek af te mogen spelen. Zie https://ondernemersplein....r-het-gebruik-van-muziek/