Nieuwe 55' (Samsung?) TV advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oliver4104
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:38
Hoi allemaal, in 2015 heb ik een Samsung TV gekocht (UE48HW6400) waar nu een aantal led lampen stuk van zijn want ik zie een soort lichtvlekken op verschillende plaatsen in het beeld. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe tv. Ik ben gaan zoeken maar raakte door de antwoorden op verschillende zoektopics in dit forum meer in de war; vandaar dit topic.

Ik zoek een?
Een 55' TV, ik ben in principe tevreden over Samsung dus kijk in principe naar dit merk. Sowieso geen Chinese merken.

Wat is je budget?
Als er duidelijk goede argumenten zijn wil ik best rond de 1000 euro uitgeven, maar aangezien ik lees dat tv's tegenwoordig minder lang meegaan zit ik meer rond de 600 ofzo te denken.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik kijk vooral tv via Chromecast TV via een HDMI aansluiting; daarnaast is er een Switch 1+2 aangesloten en een Sonos Beam. Ik kijk vooral series/youtube/soms NPO en heel soms sport.

Wat heb je zelf al gevonden?
Gezien de huidige situatie met lichtvlekken dacht ik na research te hebben begrepen dat ik het best voor QLED kon gaan. Deze tv kwam via Coolblue naar boven: https://www.coolblue.nl/product/963477/samsung-55-neo-qled-qn73f-4k-2025.html Met zo te zien ook een goed energielabel. Uit de buyers guide kwam een duurdere Samsung naar boven (uitvoering: Samsung Neo QLED QN93F 55" Titanium, Zwart) maar daar zag ik niet per se duidelijkere voordelen van tov de 73f.

Maar na meer research: mijn tv staat naast een raam waar met name in de middag+savonds zon op staat - hoewel meestal het binnenrolluik dicht is en er dus geen direct zonlicht op staat; het wordt er wel warm. Ik heb wel het idee dat de huidige lichtvlekken zijn ontstaan na de hele hete dagen begin juli. Daarnaast gebruik ik een hoekbank waardoor de inval van het kijken vanuit verschillende plekken komt, hoewel grotendeels wel recht ervoor.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is bovenstaande tv een goede optie voor mijn situatie? Of zijn er redenen om voor een andere tv te gaan, eventueel van een ander merk? Ik vind het in ieder geval een plus als reclame, of spraakassistentie, of AI assistentie, etc etc allemaal uitgezet kan worden.

Super dank voor het meedenken!

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:02

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De lichtvlekken ontstaan door veroudering van de leds en specifiek bij televisies met randverlichting wordt dat proces vaak versneld doordat die leds onderin aan de rand van het paneel zitten, weinig leds veel licht moeten produceren en de hitte slecht afgevoerd kan worden.

De belangrijkste keus voor jou: Voor 600 euro koop je een budget-LCD, bij de Chinezen kan je voor dat bedrag nog een beetje televisie krijgen, bij de Koreanen krijg je het goedkoopste wat ze hebben. Voor 1000 euro is je keus aanzienlijk ruimer, je kunt wat betere LCD's krijgen en de OLED's liggen binnen bereik, je kunt naar de B5, B6, C5-series van LG en S85F van Samsung kijken. De top-LCD-televisies zijn over het algemeen nog iets duurder dan €1000.

Als levensduur het criterium is: Zoek een LCD met directe verlichting / FALD en zorg of een OLED en zorg dat de televisie wat lichtreserve heeft, als je de televisie op maximale lichtsterkte moet zetten om comfortabel te kunnen kijken, zal de televisie minder lang meegaan.

Het belangrijkste argument tegen Samsung is de reclame: Die televisies zijn op dat punt erg irritant, je kunt veel uitschakelen, maar voor mij voelt het als Windows debloaten. LG doet het nog beter maar gaat Samsung in rap tempo achterna, het waren hele fijne televisies wat besturingssysteem betreft, maar bij de laatste generaties moet ik zeggen dat ze op commercieel vlak ook aan het afglijden zijn.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:31

SomerenV

It's something!

dmantione schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:12:
De lichtvlekken ontstaan door veroudering van de leds en specifiek bij televisies met randverlichting wordt dat proces vaak versneld doordat die leds onderin aan de rand van het paneel zitten, weinig leds veel licht moeten produceren en de hitte slecht afgevoerd kan worden.

De belangrijkste keus voor jou: Voor 600 euro koop je een budget-LCD, bij de Chinezen kan je voor dat bedrag nog een beetje televisie krijgen, bij de Koreanen krijg je het goedkoopste wat ze hebben. Voor 1000 euro is je keus aanzienlijk ruimer, je kunt wat betere LCD's krijgen en de OLED's liggen binnen bereik, je kunt naar de B5, B6, C5-series van LG en S85F van Samsung kijken. De top-LCD-televisies zijn over het algemeen nog iets duurder dan €1000.

Als levensduur het criterium is: Zoek een LCD met directe verlichting / FALD en zorg of een OLED en zorg dat de televisie wat lichtreserve heeft, als je de televisie op maximale lichtsterkte moet zetten om comfortabel te kunnen kijken, zal de televisie minder lang meegaan.

Het belangrijkste argument tegen Samsung is de reclame: Die televisies zijn op dat punt erg irritant, je kunt veel uitschakelen, maar voor mij voelt het als Windows debloaten. LG doet het nog beter maar gaat Samsung in rap tempo achterna, het waren hele fijne televisies wat besturingssysteem betreft, maar bij de laatste generaties moet ik zeggen dat ze op commercieel vlak ook aan het afglijden zijn.
Eens met je punt over de prijs al hoeft het geen 1000 euro te kosten. Wij hebben afgelopen april voor 850 euro een 55 inch Philips gekocht. Ambilight, 4K, 120Hz, OLED, HDR, alles erop en eraan. Die tv was toen wel flink afgeprijsd, maar als je dat soort deals in de gaten houdt kun je voor ruim onder de 1000 euro alsnog leuk scoren.

Samsung heb ik verder geen verstand van. Ik wilde Ambilight dus dan wordt het automatisch Philips :p

Ik Schiet Film | Website | Instagram