Wat voor installatie is deze buis in de nok (airco?)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een woning bezichtigd die we potentieel willen gaan kopen en dat gaat om een moderne (2020) schuurwoning waar nogal wat dingen anders zijn dan bij een standaard woning.

We hebben de nodige vragen al tijdens de bezichtiging gesteld en ook nadien aan de makelaar gemaild, maar die begint steeds meer af te wimpelen en geen moeite te doen om het zelf even bij de bewoner na te vragen.

Voor ons is er nog 1 vaag punt namelijk en dat is deze buis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcVWOcaf8dNKeUrmPwHP8nFXQFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VR0tGUKq12Z0ceRBgm7acPi4.png?f=fotoalbum_large

Wat ons verteld is, is dat deze warme lucht uit de nok zuigt en afvoert naar een LG airco unit die naast het huis staat. Tijdens de bezichtiging liep de makelaar al met ons een rondje om te kijken waar er een binnenunit van de airco zou zitten en die konden we beiden niet vinden.

Wat ik ervan weet: standaard airco werkt niet met aan/afvoerkanalen maar met een koudemiddel die de lucht afkoelt. Aangezien het hier wel een afvoer betreft (dat heeft de bewoner ook op de mail gezet via-via) en het feit dat deze niet geïsoleerd is, kan dit geen aanvoer zijn ivm condens.

Tegelijkertijd: als het alléén afvoer is: er zitten aan de andere zijde van wat je hier ziet veel ramen met luchtroosters. En afvoeren van warme lucht uit de nok zou onderdruk veroorzaken waardoor je in de zomer wanneer je veel warmte in de nok hebt juist weer de warme lucht van buiten linea recta de ruimte inzuigt. Niet erg zinvol lijkt me dat.

Omdat de woning verder wel goed doordacht lijkt te zijn, lijkt me dat hier beter over nagedacht moet zijn, en dat ik het simpelweg nog niet snap.

Kortom: zijn er mensen die dit wel begrijpen en het mij uit kunnen leggen? Want ik denk dat ik met de makelaar niet veel verder kom nu.

Alle reacties

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Is er helemaal geen buitenunit te vinden? Ook niet op het dak of een eindje verderop? Die buis kan onderdeel zijn van een centraal luchtbehandelingssysteem.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 31-07-2026 23:45 ]

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@LED-Maniak Oh sorry dat heb ik niet duidelijk vermeld dan, ja er is wel een buitenunit, een flinke LG unit zelfs, beetje het formaat van een warmtepomp buitenunit, dus een slag groter dan een normale airco buitenunit. En die staat naast de warmtepomp buitenunit (Alpha Innotec lucht/water WP).

Dus de vraag is vooral: hoe werkt dit in de basis dan met zo'n buis op een airco buitenunit?

Het gaat mij er vooral om dat ik niet een beunhaas systeem koop waar ik straks de kosten voor moet betalen om het op te lossen.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou eerder gokken op een wtw unit ergens.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:37
Zou een kanaal unit kunnen zijn, ook een binnendeel van een airco systeem maar dan bedoeld om kanalen op aan te sluiten. Warme lucht uit de nok aanzuigen -> Door de kanaal unit heen -> via die andere buis die je horizontaal ziet lopen gekoeld terug de ruimte in blazen. Een kanaal unit is over het algemeen een lelijk niet afgewerkt apparaat, die zou je dan bij het begin/eind van die buizen moeten kunnen vinden.

Er is hierbij dus geen afzuiging richting buiten, enkel re-circulatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Gotenx op 01-08-2026 00:40 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:25
Wat staat er in het energielabel van de woning daar er aanwezig is? Daar staat of er koeling aanwezig is en wat voor ventilatie er is. mogelijk dat die info je verder helpt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• elBlanco86
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:20
Misschien rare gang van zaken, maar bel gewoon aan bij het huis. Als de bewoner open doet kun je je even voorstellen en het hem vragen. Kun je gelijk aangeven dat zijn makelaar je afwimpelt

• mantua
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:13
Ik denk dat buiten een monobloc is die waterzijdig aangesloten is op vloerverwarming.

Een buitendeel die in de winter staat te verwarmen, heeft ook ontdooicyclussen om deze te beperken, is er een buis die warmte uit de nok afvoert en achter het buitendeel word aangezogen om het aantal ontdooicyclussen te beperken.

Ben heel benieuwd wat voor soort/vermogen buitendeel daar staat?

Tip: beter ventilators aan het plafond hangen om de warmte terug naar beneden te duwen.(downflow).

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:32
MooDyBLueS schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:42:
Tegelijkertijd: als het alléén afvoer is: er zitten aan de andere zijde van wat je hier ziet veel ramen met luchtroosters. En afvoeren van warme lucht uit de nok zou onderdruk veroorzaken waardoor je in de zomer wanneer je veel warmte in de nok hebt juist weer de warme lucht van buiten linea recta de ruimte inzuigt. Niet erg zinvol lijkt me dat.
Dat is nu eenmaal hoe type C ventilatie werkt. Dit lijkt mij dus het meest voor de hand liggende antwoord. In een hoge ruimte hoort de afvoer boven in de nok te zitten.

In de zomer de beste optie maar in de winter zuig je de warmste lucht uit de woning. Dit is simpelweg een nadeel van type C ventilatie in een hoge ruimte.

En zoals hierboven gezegd wordt wellicht deze warme licht uitgeblazen bij de warmtepomp om daar efficientie en defrosts iets te helpen.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 01-08-2026 08:26 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Anton.
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 08:59
Wtw afzuiging of een flinke extra afzuiging die alleen bij extreme hitte in de zomer gebruikt word om in de nacht de woning wat extra af te koelen.

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:29
Google eens op satelliet unit airco, hierbij zie je dat de binnenunit verborgen kan zitten en dat daar de kanalen op aangesloten zitten. In systeemplafonds en duurderde ac-installaties redelijk gangbaar. Denk bijvoorbeeld aan een verlaagd plafond met lijnroosters die de koele lucht toevoeren. Normale situatie: toevoer via het kanaal en afzuiging via het z.g. plenum (ruimte tussen verlaagd plafond en de bovenliggende vloer).

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:32
Ik snap niet zo goed waarom er allemaal bijzondere situaties bedacht worden.

Volgens TS zijn de ramen voorzien van roosters; ventilatie type C dus. Dan is in de hoge ruimte afzuiging bovenin vereist/gewenst. Verder geen leidingen zichtbaar dus dit is sowieso de afvoerleiding van de ventilatie.

Rest alleen de vraag of er verder wellicht iets creatiefs mee gedaan is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:38
We hebben de nodige vragen al tijdens de bezichtiging gesteld en ook nadien aan de makelaar gemaild, maar die begint steeds meer af te wimpelen en geen moeite te doen om het zelf even bij de bewoner na te vragen.
Heb je een aankoopmakelaar? Zo ja: Wat zegt hij over het handelen van zijn collega?
Kortom: zijn er mensen die dit wel begrijpen en het mij uit kunnen leggen? Want ik denk dat ik met de makelaar niet veel verder kom nu.
Wat al aangegeven is: Als je de woning echt wil hebben. Aanbellen bij de bewoner. Uitleggen dat je interesse in de woning hebt maar een paar "technische" vragen hebt die de makelaar niet wil en/of kan beantwoorden. Dat je daarom op deze manier doet. Als je niet wil aanbellen: Een briefje door de deur met de vraag of je ze mag bellen met deze vragen.

De bewoners is de enige partij die weet over het hoe en wat. Rechtstreeks van de bron informatie krijgen is dan beter.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:17
Ik snap dat je graag antwoord wil, maar is dit nodig/essentieel voor een eventueel bod?
Als je het huis graag wil, is dit toch een detail wat je later, áls je bod geaccepteerd is, verder met de verkoper kan uitlopen.
Dat de makelaar er niet heel erg achteraan zit is misschien gemakzuchtig, maar in deze markt niet heel verrassend wat mij betreft.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Pagina: 1