Haarscheuren egalinelaag over noppenplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• blauwewolk
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-08 07:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9NxPhRY6DdTQGd4J-88f6-UZIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7nqHYHf2mSvz5LK0LHs93sW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xROY9_Fo41DfmQfB9_kMoti7YUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osl63ABms00vRJSSIjicTHWu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPy2jUH8Ykpm3S_8JoWIp2bB3p0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAjlPgRnURn1LtVIALKJcUkm.jpg?f=fotoalbum_large
Hoi,

We zijn bezig met het aanleggen van vloerverwarming in mijn appartement. hiervoor hebben we gebruik gemaakt van noppenplaten waarover we Kreisel 419 2-100mm egaline hebben gestort. tijdens het storten werd het duidelijk dat we de gewenste laagdikte (30mm) niet in een keer konden verwerken omdat de egaline te snel uithardde. toen hebben we besloten dit dus in twee keer te doen. eerste keer gieten tot de noppenplaten gevuld waren, tweede keer tot gewenste laagdikte. dit is als volgt gegaan;

noppenplaten geplaatst, leidingen gelegd en aangesloten, waar nodig bij hoeken en bochten aan de vloer bevestigd.

1e laag egaline gegoten, dit toen ca 60 uur laten drogen.
toen 1e egalinelaag geprimerd en na dit 2 uur te hebben laten drogen de 2e laag gegoten. deze tweede laag, deze vervolgens weer 60 uur laten drogen voor deze te belopen.
deze tweede laag zag er goed uit en is redelijk vlak geworden, niet meer dan 2mm hoogteverschil per strekkende meter. Wat ons wel opviel was dat er overal kleine luchtbelletjes zitten.

Nu zijn we een week verder en wou ik eigenlijk gaan beginnen met het leggen van de click pvc vloer, alleen blijkt uit vochtmetingen dat de vloer nog veel te nat is om dit te kunnen doen; ik meet tussen de 3.0 en 4.5%. door ongeduld besloten een bouwdroger te huren. na deze een kleine 4 uur aan te hebben gehad lijkt de vloer volgens de meting nauwelijks droger te zijn geworden maar heb ik wel een hele fijne haarscheur ontdekt. toen ben ik verder op zoek gegaan en heb ik op meerdere plekken door het huis haarscheuren ontdekt, voornamelijk plaatsen met veel lichtinval.

TLDR: haarscheurtjes in dikke laag egaline die redelijk wat tijd heeft gehad om te drogen.

Wat moet ik met deze scheuren aan? Zijn deze schadelijk voor de vloer of gaat dit op lange termijn problemen opleveren? Of kan ik deze gewoon laten zitten en de ondervloer/pvc erop leggen?

ik hoor graag van jullie

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1 van de dingen, stond er directe zon op de vloer?

Vanuit onze professionele partij die alles van a tot z heeft geregeld moesten wij kosten wat het kost geen directe zon op de vloer laten komen na het egaliseren, juist vanwege dit.

Daarnaast staat er ongeveer 12 uur per mm aan droogtijd.

15 dagen droogtijd aanhouden dus voor 30mm.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• blauwewolk
Vorkie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:41:
1 van de dingen, stond er directe zon op de vloer?
alle plekken met scheuren hebben op gegeven moment op de dag direct zonlicht inderdaad. deze kunnen we misschien afplakken of afdekken met karton om verdere scheuren te voorkomen.

Die 12u per mm was ik ook online tegengekomen, echter staat er in het infoblad van de 419 dat je 1 extra droogdag per centimeter meer dan 2cm moet rekenen. zou dit een typfout zijn? centi ipv millimeter??

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:54
Er waren goedkoper manieren om 30! mm op te lossen in eerste instantie, maar goed, dat is off topic.

Het zijn haarscheurtjes en ik zou het zelf wel vertrouwen dat het geen kwaad kan verder, zeker niet met pvc erover; geen zorgen over maken.

De oorzaak zal denk ik liggen in de dikke laag icm bloed hete dagen en direct lichtinval waar egaliseren eigenlijk niet eens meer verantwoord kan. Het droogt nog net niet in de meng-emmer. 30mm is ook nogal wat, dus ik zou nog even een weekje geduld hebben voor je een vloer gaat leggen het droogt gewoon beroerd traag als het zo een dikke laag is.

Gwindorian's Diablo Profiel

• duckmountain
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-08 09:40
Duur vloertje, 30mm egaline. Je had een prikroller moeten gebruiken tegen de luchtbelletjes. Droogtijd: Een veelgebruikte vuistregel is ongeveer 1 cm droogdikte per week onder goede omstandigheden. Geen bouwdroger gebruiken, zon vermijden. Ook geen tocht.

• TVR Floor
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 01-08 10:27
Dit is onvermijdelijk met deze egaline een renovatie vloer giet mortel was sterker en 60%goedkoper geweest.

Haarscheurtjes ga je nog veel meer krijgen ivm laag over laag en nog een laag

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-08 09:02
Tja egaline is om te egaliseren niet om te vullen. 30mm had je beter kunnen doen met fijn beton met heel veel glasvezels om nog wat sterkte te krijgen. Of een glasvezel mat erin. Maar ja daar heb je niks meer aan. Je kan dit niet fiksen. Dit materiaal werkt allemaal behoorlijk met temperatuur verschillen. Dus bij zonlicht wordt de grond warm en als de vloerverwarming aangaat ook.

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-08 10:41
Aan de eerdere reacties heb je m.i. niet zoveel, want het is nu eenmaal zo. Bovendien is nog niet eerder opgemerkt dat de kreisel mortel amper duurder is dan een vloeibare zandcement zak bijvoorbeeld. Als het mijn vloer zou zijn dan zou ik er niet zo bang voor zijn dat er verdere complicaties optreden. Ik ga er van uit dat je vloer constructief stabiel is, dus geen houten vloer o.i.d.
De kreisel is voor zover ik zie na 24u bruikbaar voor de volgende stap. Aangezien het heel drogend weer is, en je een click pvc vloer hebt en geen lijm pvc, zou ik zelf gewoon overgaan tot de volgende stap. Een echte vochtmeting met professionele apparatuur is immers wat anders dan een huis tuin en keuken vochtmeter.

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:38
Maar wat is eigenlijk het probleem? Je legt er toch iets overheen? Als de egaline niet als dikke modder is aangebracht en dus goed heeft kunnen egaliseren, komen de scheurtjes door het drogen/krimpen van het materiaal en dat is geen probleem.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:29
Belangrijkste is dat de tweede laag niet los krimpt van de eerste laag.
Maar dat kan je pas constateren als de vloer volledig droog is.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-08 15:10

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Hi,

Ik kan je als professional geruststellen.

Scheurvorming in egalisatie kan meerdere oorzaken hebben, maar in principe krimpt iedere cementaire egaline tijdens droging. Afhankelijk van omgevingsvariabelen zal deze haarscheurvorming in de loop van de dagen zichtbaar worden. Dit is volkomen normaal en heeft niets te maken met kwaliteit van het materiaal, zonlicht of temperatuur. Laagdikte in combinatie met kwaliteit ondergrond zal de haarscheur meer of minder laten zien. Belangrijk is dat deze haarscheuren vlak blijven liggen en ‘vast” klinken als je bv met een sleutel op de vloer tikt, en hetzelfde klinkt als omliggende vloer.

Een zwevend vloersysteem eroverheen maakt de situatie veiliger voor in de toekomst. Mocht er ooit een probleem ontstaan, kan je er altijd weer bij.

Belangrijk is wel dat je voor installatie van je vloer een opstartprotocol van je vloerverwarming gaat volgen. Hiermee zorg je dat de egalisatielagen gecontroleerd kunnen uitzetten en weer krimpen. In onze ervaring is geen enkele (uitzonderingen daargelaten) W-installateur bekend met de noodzaak van opstartprotocollen.

https://view.publitas.com/forbo-flooring-nl/meesterwerk-marmoleum-in-banen/page/4

Succes,

*knip*
Dit valt onder spam en is niet toegestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 01-08-2026 23:26 ]

• blauwewolk
Hoi, bedankt voor de vele reacties!
De noppenplaten liggen op een droge betonnen vloer.
De voornaamste reden om het helemaal met egaline te doen was vooral de vermeende kortere droogtijd, en ik zou met de kosten van een zak kreisel 419 (€12,14) nauwelijks duurder uitkomen. Al helemaal toen ik nog dacht dat het een enkele laag zou zijn leek dit mij de beste en snelste optie. Dit is overigens ook wat de meeste doe-het-zelf vvw webwinkels je aanraden. Als ik het nog een keer zelf zou moeten doen zou ik een gips/stucpomp huren welke de egaline automatisch mengt en door een slang verpompt. Als laatste punt, we hebben wel degelijk een prikroller gebruikt om te ontluchten! dus waar die bellen vandaan komen weet ik niet.

Tijdens het plannen van de klus dacht ik ook dat er na 24 uur dus de vloer over kan, maar als je verder leest staat er dat dat alleen geld voor tegelvloeren! Dit omdat de vloer door de tegellijm heen kan drogen. rtfm zal ik maar zeggen. Ik heb nog even nagedacht om de pvc vloer achterwege te laten en voor een keramische vloer te gaan, MAARrrr ik woon in een appartement wat betekent dat er verplicht een minimum van 10db dempende ondervloer in moet, waardoor de vloer nog steeds moet drogen.

Wel fijn om te lezen dat dit min of meer normaal is. Er zijn in de loop van de dag meer haarscheurtjes bijgekomen, maar alle scheuren zijn zeer klein ca 0.1mm.
we gaan wel gewoon wachten tot de vloer helemaal droog is en dan pas leggen.

de pvc vloer die we gaan leggen zijn coretec soundcore click pvc planken met hieronder als ondervloer Korner energy pro ccomfort.

Tot slot, is het opstookprotocol met de huidige temperaturen nog nodig als de vloer eenmaal volledig droog is? dat zal anders wel een ding worden namelijk, de verdeler is nog niet aangesloten op de CV, en de planning is om deze binnen enkele maanden te gaan vervangen met een warmtepomp en dus ook niet aan te sluiten op de CV. Dit kan wel en is niet heel veel moeite, maar liever niet.

• Gwindorian
blauwewolk schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:41:

Tot slot, is het opstookprotocol met de huidige temperaturen nog nodig als de vloer eenmaal volledig droog is? dat zal anders wel een ding worden namelijk, de verdeler is nog niet aangesloten op de CV, en de planning is om deze binnen enkele maanden te gaan vervangen met een warmtepomp en dus ook niet aan te sluiten op de CV. Dit kan wel en is niet heel veel moeite, maar liever niet.
Ja, het opstart protocol is noodzakelijk, maar hoeft nu nu, ook niet binnen een bepaalde tijd; Gewoon zodra je de eerste keer weer gaat stoken, zeer geleidelijk op - afbouwen volgens protocol. Als dat voor het eerst over 3 maanden is: geen probleem.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gwindorian schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

Ja, het opstart protocol is noodzakelijk, maar hoeft nu nu, ook niet binnen een bepaalde tijd; Gewoon zodra je de eerste keer weer gaat stoken, zeer geleidelijk op - afbouwen volgens protocol. Als dat voor het eerst over 3 maanden is: geen probleem.
Is het niet handig om juist nu het protocol te volgen? De vloer krijgt dan zijn uiteindelijke vorm, wel zo prettig voor wat je eroverheen legt.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:05
Nog even afgezien van het opstookprotocol, heb je al gecontroleerd of de vvw nergens lekt, is er een druktest uitgevoerd? want als dat niet gedaan is hoef je aan het opstookprotocol niet eens te beginnen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:29
pman63 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:08:
Nog even afgezien van het opstookprotocol, heb je al gecontroleerd of de vvw nergens lekt, is er een druktest uitgevoerd? want als dat niet gedaan is hoef je aan het opstookprotocol niet eens te beginnen.
Dat hoor je te doen voordat je de dekvloer aanbrengt.
Heb ook al eens instructies gelezen dat je ook tijdens het aanbrengen van de dekvloer de leidingen op druk hoort te houden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• blauwewolk
Gwindorian schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

als de vloer er pas in kan na opstoken duurt uberhaupt 2 weken al lang, laat staan 3 maanden zonder vloer.
pman63 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:08:
uiteraard zijn de leidingen gecheckt op lekkage en op druk gezet (en staan nog steeds op druk) voor het gieten.

• Gwindorian
blauwewolk schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

als de vloer er pas in kan na opstoken duurt uberhaupt 2 weken al lang, laat staan 3 maanden zonder vloer.

[...]

uiteraard zijn de leidingen gecheckt op lekkage en op druk gezet (en staan nog steeds op druk) voor het gieten.
Ik bedoel niet dat je 3 maanden moet wachten met een vloer leggen, ik bedoel dat je na het leggen van de vloer, ongeacht hoe lang het geleden is dat de dekvloer gelegd is, toch het opstart protocol moet volgen zodra je gaat stoken.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:05
Als het niet hol klinkt en de beide lagen goed op elkaar zijn gehecht (wel 2ex weer primer er tussen?);is het niet erg.

Hadden wij ook. Hier ook een paar cm egaline ivm maanlandschap en beperkte opbouwhoogte. Wel in 1x.
Ook scheurtjes. PvcVloer ligt er nu 4 jaar in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ymyT7_lNtGto7MEhx2k0u5_92w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KJa4NPFJiKG7OWZnh1wL5ew6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 03-08-2026 22:17 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:35
Gwindorian schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:19:
Ik bedoel niet dat je 3 maanden moet wachten met een vloer leggen, ik bedoel dat je na het leggen van de vloer, ongeacht hoe lang het geleden is dat de dekvloer gelegd is, toch het opstart protocol moet volgen zodra je gaat stoken.
Die opstartprotocollen wordt volgens mij soms ook groter gemaakt dan het is.

In moderne woningen met een warmtepomp is de aanvoertemperatuur harstikke laag. Mijn vloer wordt in de winter met vloerverwarming aan niet warmer dan in de zomer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Gwindorian
assje schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:26:
[...]

Die opstartprotocollen wordt volgens mij soms ook groter gemaakt dan het is.

In moderne woningen met een warmtepomp is de aanvoertemperatuur harstikke laag. Mijn vloer wordt in de winter met vloerverwarming aan niet warmer dan in de zomer.
ja klopt hoor, maar je leest het bij elke vloerenboer in de voorwaarden tot garantieclaims. en het is een kleine moeite om het protocol even af te werken. Maar eens; ik heb me ook wel eens afgevraagd hoeveel zin het had, maar wilde het niet riskeren.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:35
Gwindorian schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:37:
ja klopt hoor, maar je leest het bij elke vloerenboer in de voorwaarden tot garantieclaims. en het is een kleine moeite om het protocol even af te werken. Maar eens; ik heb me ook wel eens afgevraagd hoeveel zin het had, maar wilde het niet riskeren.
Bij mij is de vloerverwarming ingefreesd, egaliseren en pvc leggen was dezelfde partij en zat een week tussen. Warntepomp kwam pas een maand later dus opstookprotocol was hoe dan ook geen optie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1